• IochF

    Se hit alla skåningar!! Behöver råd

    Jag och min sambo kommer förmodligen flytta ner till Skåne i slutet av sommaren då min sambo har fått jobb i Köpenhamn. Därför skulle jag vilja ha lite tips och råd om var i malmöområdet det är bra att bo.

    Pendlingsavståndet till bron får gärna vara så kort som möjligt men det viktiga är att vi hamnar i ett barn och hundvänligt område. Jag får själv bestämma om jag vill bo i hus eller i lägenhet och pga av hundarna+ det är skönt med en trädgård tror jag att det är hus som är mest aktuellt.

    Sitter och tittar på hemnet nu men det är sååå svårt då jag aldirg har varit i Skåne ens att veta var det är bra att bo.

    Tacksam för hjälp!

  • Svar på tråden Se hit alla skåningar!! Behöver råd
  • Sissa83

    Svårt o säga, finns en massa trevliga ställen i malmö.
    Ta gärna nåt som ligger i utkanten av malmö, där e det lugnast. Det e rätt lätt o pendla i malmö till köpenhamn, går bussar hela tiden o tågen dit går var tjugonde minut
    Har du hittat nåt du e sugen på??

  • limon

    Att köpa hus i malmöområdet är ganska dyrt, men om inte det spelar någon roll så kan jag rekommendera ställen som Limhamn och Bunkeflo. Om man kan tänka sig att bo en bit utanför Malmö så är det väldigt fint i Genarp, fin natur där och bra för både barn och hundar, dock är det en halvtimmes pendling till bron.

  • limon

    Sen är det ju iofs väldigt fint i Skanör och Falsterbo oxå, men där är det verkligen dyrt att köpa hus. Att pendla till Malmö därfifrån tar nog cirka 20 min

  • IochF

    OK,
    Ja, Falsterbo och Skanör har jag tittat lite på, men skulle gärna bo så nära Malmö som möjligt så min sambo hinner se oss något i veckorna

    Priserna i Malmö går inte att jämföra med de i Sthlm där vi bor idag så det är väl inte ett stort problem....vi är vana tyvärr

    Har kollat på något som heter Höllviken. Vad sägs som det??

  • limon

    Höllviken är oxå bra, ligger ganska nära Skanör o Falsterbo men ligger nog cirka tio minuter närmre Malmö. Härligt att bo vid havet oxå

  • mina71

    Välkommen till Skåne!

    Höllviken är barnvänligt och fint. När man väl kommer ut på väg 100 tar det ca 12 min till Malmö. Det tar klart lite tid att ta sig ut från småvägar, om ni bor lite längre in, men det är ju en smaksak.
    I Bunkeflo har de nybyggda barnvänliga områden och priset är nog detsamma som i Höllviken, men ni får lite närmre. Annars är nog de områdena ganska likvärdiga.

    Några fler ställen du tittat på?

  • IochF

    Är det vanligt att folk pendlar till Danmark? Känns så långt men det är ju bara pga att det är ett annat land anntar jag
    Vi kommer förmodligen bo i Köpenhamn 3 månader och då ha möjlighet att på lite närmare håll kolla runt!
    Eftersom jag kommer vara hemma, from nu och minst ett år så vore det ju såå roligt om man hittade ett barnvänligt och mysigt område med andra mammor.
    Var bor ni?

  • limon

    Det är ganska vanligt att folk pendlar till Danmark, det finns ganska många danskar bosatta här oxå. Själv bor jag i mitten av Skåne, i Bjärsjölagård som ligger mellan Hörby och Sjöbo. Innan dess har jag bott i Malmö och Lund.

  • mina71

    Jag bor i Vellinge, men har bott i både Höllviken och Malmö.

  • Fantasia6

    Lomma är ett perfekt ställe att bo i.
    Ligger mellan Lund och Malmö......ca 10 minuter till vardera ställe. Är själv uppväxt där precis vid havet, och längtar tillbaka. Men pga dom höga bostadspriserna så är det inte ett alternativ för oss just nu. Jätte bra skolor dagis osv.

  • mcsn83

    Bukeflostrand och Limhamn skulle jag vilja rekommendera. Det är ganska dyrt, men nära både bron och stan. Bunkeflostrand är extremt barnvänligt... Limhamn är lite närmare stan men relativt barnvänligt det också.

    Andra barnvänliga områden/kommuner:
    *Riseberga (Malmö). Ligger nära yttre ringvägen vilket gör att man snabbt tar sig till Danmark.

    *Tygelsjö/V Klagstorp (Malmö). Liten ort men nära stan och bron.

    *Lomma. Ligger nära E6. Tar ca. 15-20 min att ta sig till brofästet.

    *Vellinge/Höllviken. Bra men dyrt.

    *Staffanstorp. Ligger en bit utanför men är billigt och barnvänligt.

    Själv bor jag i Limhamn.

  • mammamusse

    Jag och min man flyttade ned till Skåne från Stockholm för 2 år sedan och vi bosatte oss i Vellinge. Det är ca 1 mil in till Malmö och 4-5 km till bron. Vi trivs kanon och det finns allt man behöver; ICA, systembolag, post blomsteraffär mm.
    Vi tittade först på Höllviken med omnejd men det var för dyrt för vår plånbok.
    Lycka till och välkommen ner!

  • knytmamma

    Det är jättevanligt att pendla till Köpenhamn. I vår bostadsrättsförening är en tredjedel danskar som jobbar kvar i Danmark men bor i Malmö.
    Välkommen till Malmötrakten!

  • IochF

    Tack! Va gulliga ni är allihop som välkomnar oss
    Känner mig lite vilse och känner inte en människa där nere, men det verkar vara inte vara svårt att hitta trevliga likasinnade.
    Vi får helt enkelt kolla runt lite, först måste jag nog avgöra om jag vill bo i hus eller lägenhet....

  • TBDL

    Hej ts

    Vi är i liknande sits. Jag är mannen som fått jobb I Köpenhamn och min sambo följer med mig ner.

    Hur har det gått för er med att hitta boende? 

Svar på tråden Se hit alla skåningar!! Behöver råd