Inlägg från: Anonym (Idioter i tråden) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Idioter i tråden)

    Dotter anklagad för plagiat igen

    Herregud TS vilks svar du fått. Människor som själva inte förstår att en del faktiskt har talang och att så fort någon gör något bra så är det fusk. 

    Att bli anklagad för plagiat och få underkänt betyg utan bevis är ju också helt rubbat, oavsett hur ok det må vara enligt riktlinjerna. En lärare kan då alltså sabotera en elevs framtid utan skäl eller utan att behöva förklara hur hen gjort.

  • Anonym (Idioter i tråden)
    Lenamia skrev 2024-05-04 21:00:17 följande:

    Jag jobbar som lärare i bland annat svenska.Väldigt många elever på högstadiet och gymnasiet fuskar. Så även på komvux. Säkrast är fortfarande att låta eleverna skriva med papper och penna, på plats i klassrummet. Jag kör alltid allt de skriver på dator genom ett plagiatprogram. Varför inte kontrollera din dotters novell med hjälp av ett sådant? Går bra att göra i efterhand. Boka in ett samtal med läraren om den här incidenten. Och: det FINNS elever som har en makalös talang för att skriva!


    Hur gör du med elever som inte får ro i klassrummet för att skriva och presterar bättre hemma? 
  • Anonym (Idioter i tråden)
    Anonym (jury) skrev 2024-05-04 22:06:14 följande:

    Även om plagiat inte är helt rätt ord, så kan en text vara skriven med hjälp av chatGPT. Omöjligt att kategoriskt bevisa eller motbevisa något omkring om skribenten har fått hjälp till att förbättra texten med AI. Också vanlig textbehandling kan förbättra grammatiken och ge möjlighet för att använda mer avancerade synonymer och formuleringar.

    Enda sättet för läraren att betygsätta en prestation är att värdera om språket som används i texten stämmer överens med det språk som eleven annars använder i tal och skrift. Tycker läraren inte det måste det påverka bedömningen negativt, utan att läraren kan bevisa något.


    Så om jag är introvert och tystlåten men med ett rikt inre liv som flödar ut i novell eller diktform, så ska jag få ett F.
  • Anonym (Idioter i tråden)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-05-05 12:28:16 följande:
    Om du i vanliga fall skriver med ett väldigt grundläggande språk så förstår du nog själv att en bedömande lärare har svårt att tro på att din text plötsligt visar A-kvaliteter. Det har inget att göra med hur introvert eller tystlåten du annars är i klassrummet.
    Nu gjorde ju inte TS barn det och det var heller inte det jag skrev.

    Jag är själv introvert. Pratar ogärna och under min skoltid blev jag ofta väldigt nervös av det inför grupp och underpresterade. Blir nervös, tappar bort mig och glömmer vad jag ska säga. Det är bättre i vuxen ålder men jag kan ofta inse att jag knappt minns vad jag sagt när jag har tex presenterat något. Skriver gör jag dock gärna,har vunnit flera uppsatstävlingar och har ett stort ordförråd i text. 

    Jag kan tänka mig att en som jag kan ha sett misstänkt ut när en ny lärare fick in mina alster. Men för mig är det min personlighet. Jag får ur mig mer i text än i tal och särskilt när jag får skriva friare som i novell form och uppsatser.

    Allt är inte svartvitt.
  • Anonym (Idioter i tråden)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-05-05 13:29:09 följande:
    Nej, jag förstår att det var ett exempel men jag försöker få dig att förstå att det inte beror på hur mycket man pratar i klassrummet i vanliga fall. Många elever visar helt olika nivåer gällande muntlig och skriftlig förmåga. Det är inget konstigt eller misstänkt med det utan tvärtom väldigt vanligt och något som lärare är välbekanta med.
    Uppenbart inte ts dotters lärare. På folk i tråden låter det som att lärare är perfekta varelser som aldrig gör fel. Det stämmer inte. 
  • Anonym (Idioter i tråden)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-05-05 13:56:02 följande:
    Dottern har gått där ungefär ett halvår, sedan höstlovet misstänker jag. Håller med om att det är märkligt om hon då inte lyckats visa lika goda skriftliga förmågor tidigare. Ts skriver att dottern har ett moget språk, men av någon anledning märks det inte lika tydligt i alla andra texter. Då är det inte konstigt att man som lärare reagerar, faktiskt. Samtidigt kan man kontrollera sin misstanke genom att se på efterkommande texter, om de håller samma nivå eller inte, eller genom att låta eleven skriva i klassrummet, just pga plagiat, AI och annat fusk. Ts vet ju med sig att dottern inte fuskat, men jag förstår varför läraren reagerar om dottern hittills inte visat sådana nivåer och plötsligt kommer med en markant avvikande text.

    Lärare är människor med allt vad det innebär, men hur fel de än kan ha så är det fortfarande deras bedömning som gäller och som inte behöver försvaras, undantaget då situationer som den där läraren som uppenbart satte favoriseringsbetyg och fick sluta. Då kommer rektorn att ifrågasätta ens bedömning och då bör man gå med på att diskutera orsakerna bakom. Generellt sett är det dock som sagt inget krav att man behöver rättfärdiga sin bedömning.
    Fast det där är ju du som antar. Att läraren ser skillnader mot annat skrivet. Det är inte vad TS berättat.

    Att lärare undantas från motiveringar är också helt bisarrt, när betygen kan sänkas på enstaka resultat och påverka en elevs möjlighet till att tex komma in på utbildningar. En lärare kan sänka en elev genom sin bedömning, det är en oerhörd maktposition.
  • Anonym (Idioter i tråden)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-05-05 14:27:25 följande:
    Ts skriver själv att dottern inte visat samma kvaliteter i andra skriftliga uppgifter så jag utgår från den informationen.

    Nu är det ju inte så det går till heller. Novellskrivning förekommer i åk 8 och man har hela tre år på sig att visa sina förmågor. Detta är en enda uppgift bland många andra och ingen normalt funtad lärare skulle sänka betyget pga det. Faktum är att man då inte alls har förstått hur betygssättning går till och begår vad många nog skulle kalla grovt tjänstefel. Dessutom är det först i åk 9 som betygen verkligen räknas och då beror det på om eleven under sina år lyckats uppvisa goda förmågor eller inte, men det brukar vara just under sista året som man brukar ha utvecklats mest. Även om man bara skulle se till betygen i åk 8 så är det fortfarande så att en enda uppgift inte kan sänka omdömet.
    Det har väl TS ändå aldrig skrivit?

    Jag tänkte på kursbetyg som väl sätts löpande och inte bara i sista årskursen?
  • Anonym (Idioter i tråden)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-05-05 14:36:19 följande:
    För att svara på din andra fråga först; nej, man sätter inte kursbetyg förrän sista terminen i åk 9. Fram till dess ska det vara en bedömning av hur väl elevens förmågor uppfyller de kunskapskraven. Det innebär att man vanligen får ganska låga resultat första året, men i takt med att man utvecklas så bör det också avspegla sig i betygen. Det är alltså hela tiden åk 9:s kunskapskriterier man bedömer gentemot.

    Här är det jag läste som verkar antyda att det är skillnad mellan olika uppgifter:
    FJÄRIL KÄR SKREV 2024-05-04 12:03:04 FÖLJANDE:

    Använder hon samma språk i övriga uppgifter?  


    Jo, men det blir ju mycket tydligare i berättelseskrivande.
    Fast du antog vad ts sa, vilket faktiskt var fel. 

    Ok, men skiljer sig detta mot gymnasiet? Det har ju varit en himla debatt om kursbetyg som följer med eleven och att just vissa uppgifter kan sänka ett kursbetyg och därmed också elevens snittbetyg totalt. 
  • Anonym (Idioter i tråden)
    AndreaBD skrev 2024-05-05 16:49:46 följande:
    Det här gäller inte bara lärare, utan många yrken. Skulle man, om t.ex. en läkare ställer en diagnos eller skriver ett intyg gå till hens chef och kräva att det ändras? Eller blanda sig in i en ingenjörs arbete? Visst, du kan kräva en "second opinion", men i regel inte på samma ställe, utan då måste man söka sig någon annanstans. Det är samma sak med lärare. Varför skulle det vara annorunda där?
    Eh ja, det är ju jättemånga som ifrågasätter ingenjörers arbeten. Särskilt om slutresultatet är något som direkt påverkar en annan människa. Då måste den som beräknat eller byggt något ofta står till svars för hur den tänkt.

    Om en läkare ställer en diagnos så är det också inte mycket att begära att få den motiverad. Samma borde kunna gälla en lärare helt enkelt.
  • Anonym (Idioter i tråden)
    AndreaBD skrev 2024-05-05 17:00:09 följande:
    Skulle du fråga en läkare hur exakt han har kommit fram till sin diagnos?

    Iofs, FRÅGA kan man ju läraren också. Det verkar dock som om TS absolut vill undvika det. Och det förstår jag inte alls. Hon kommer nämligen ingen vart utan att få veta vad läraren själv säger om det. 
    Självklart skulle jag det om jag ansåg att diagnosen var direkt felaktig eller baserad på en fördom om mig. Skulle inte du?
  • Anonym (Idioter i tråden)
    AndreaBD skrev 2024-05-05 19:24:41 följande:
    Och läraren kommer säkert att motivera det. Om föräldern förstår det. Det är samma sak med läkaren. Läkaren kan förklara mycket, men många patienter skulle inte förstå det så bra. 

    Förresten så har jag själv fått tjata och tjata för att få diagnos på papper med detaljer. Det var INTE lätt att få det. 

    Jag har dock varit med om - under mitt FÖRSTA år som lärare att föräldrar har krävt att de ville se att jag skriver ner frånvaron. Sånt är helt åt helvete! För det första så behöver man ju inte göra det - bara man fyller i det sedan (då fortfarande på listor).  Sedan krävde hon att få vara med på lektion och avbröt mig med någon oviktig kommentar. Just det här första året - jag vet inte om de satsade på just mig för att jag var ny i jobbet - föräldrar skrek i telefon (inte konstigt att båda söner också skrek på läraren). 

    Jag har sett hur en kollega har råkat ut för en mamma som inte tänkte ta ansvar när sonen hade kallat fröken för h....... Det var lärarens problem och ansvar, tyckte hon. Själv har jag varit med två föräldrar (olika familjer och tillfällen) som kom in i klassrummet för att UNDER LEKTION bråka med en av deras barns klasskamrater över nån konflikt som de hade haft. "Du kallar inte min dotter för lögnare!"  

    Och så är ni förvånade om ingen vill bli lärare längre???
    Jag är ingenjör. Har blivit skälld på, kallad total idiot, uppringd och utskälld. Har haft kollegor som hotats rätt allvarligt av vuxna människor och där man fått vidta åtgärder. 

    Så det kanske bara är att en del vuxna människor inte kan bete sig?
  • Anonym (Idioter i tråden)
    AndreaBD skrev 2024-05-05 19:26:22 följande:
    Jag skulle gå till en annan läkare. Men jag märker att det inte går att jämföra det rakt av. 
    Den här eleven kan ju då inte gå till en annan lärare, nej.
  • Anonym (Idioter i tråden)
    AndreaBD skrev 2024-05-05 23:13:05 följande:
    Ja, jag förstår. Min poäng var egentligen: Om man har studerat på högskolan i fem år, så är det inte okej om folk som inte har gjort, tror att de vet lika bra. Dvs. föräldrar. Och de vet inte lika bra. Självklart har föräldrarna också en kompentens - iom att de känner sitt barn bättre än vad läraren gör. Det händer dock då att de inte är helt realistiska . 
    Fast ibland VET de lika bra. Ditt sätt att resonera är elitistiskt och med utgångspunkten att enbart ett universitet kan ge en kunskap.

    Jag har själv fått höra under en lektion i högstadiet att en sak jag påstod inte kunde stämma språkmässigt. Min lärare gav mig en ordbok och sa att jag fick väl bevisa det då, inför hela klassen. När jag slog upp ordet min lärare sa inte fanns och pekade på det blev min lärare tyst. Jag visste ju att man kunde skriva som jag gjort eftersom jag läst massor av avancerade böcker på engelska vid 14 års ålder. Det var det jag gjorde utanför skolan eftersom jag inte hade så mkt vänner då. 

    Så vissa elever kan kunna mer än man tror som lärare.
  • Anonym (Idioter i tråden)
    AndreaBD skrev 2024-05-05 23:27:05 följande:
    Mina elever kan också komma till mig och säga att t.ex. den här uppgiften inte passar dem så bra, och kan de göra si och så istället. Och jag brukar vara väldigt öppen för förslag som kommer ifrån eleverna. Och självklart om jag har räknat ihop poäng fel. Förra gången hade jag räknat 10 poäng för liten, och då ändrade jag förstås betyget. Självklart.

    Men när man nu har skrivit något och läraren säger att det inte har gått rätt till, elller att det inte uppfyller kraven för det betyget som eleven vill ha - då är det en bedömning som man har gjort som den specialisten som man är. Diskutera kan man göra INNAN.  

    Samma sak med läkare också oftast. Sina synpunkter kan man framföra i samtalet, men om man sedan inte håller med om hans sammanlagda bedömning, brukar man väl inte bråka och säga att läkaren har fel?. Nej, där har jag faktiskt aldrig sagt emot. Det har dock hänt att jag har sökt second opinion. 
    Ang din sista paragraf. Jo, det skulle jag säga emot om jag ansåg mig felbedömd. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Idioter i tråden)
    AndreaBD skrev 2024-05-06 12:02:54 följande:
    Behöver inte alls vara elitistisk. Jag skulle ALDRIG säga till t.ex. en frisör att det inte är någon konst att klippa hår och att jag klipper mina barn själv och det går så bra så. Så gör man bara inte. Andra sidan är att man också oftast skulle göra bort sig, eftersom "specialisten" ändå vet bättre. 

    Ditt exempel är ett typisk exempel på DETALJER som man självklart kan veta bättre än specialisten i många yrken. Jag har varit med om att elever har vetat ord som jag inte kände till och jag hade t.o.m. en som fick till uttalet på svåra ord på engelska snabbare än vad jag kunde. Han uttalade dem rätt och jag uttalade dem förstås också rätt, men han var snabbare.

    Det hör absolut till läraryrket, att uppmuntra eleverna, så om elever kommer på något som jag skulle ha missat, så får de beröm för det. Och det händer förstås också att jag får en fråga som jag inte kan svara på (så bra) på raken och att jag ber att få återkomma. 
    Fast exemplet du ger haltar med mot TS. Det är ju snarare att man kan klaga på resultatet av en frisör eller motsäga ett påstående om att man har ett hår som bara går att klippa på sätt X eller Y. Att man kan ifrågasätta sådana saker. Annars skulle frisören aldrig behöva förklara något och man skulle aldrig kunna få ifrågasätta resultatet. Vilket man kan.
  • Anonym (Idioter i tråden)
    AndreaBD skrev 2024-05-06 16:26:20 följande:
    Om du ser det så, så haltar ju alla exempel. Det är ju aldrig exakt samma situation. 

    Men egentligen, så har ju hela den här diskussionen fel fokus. Den är ju INTE utriktad på att lösa problemet för tjejen. Jag är säker på att allt som krävs är att prata med läraren. Tjejen kan väl skriva något i skolan och visa att hon kan skriva på den nivån. Kan inte tänka mig att någon lärare skulle säga nej till det.
    Efter hon gjort det bör också läraren be henne om ursäkt för felaktig anklagan.
  • Anonym (Idioter i tråden)
    AndreaBD skrev 2024-05-06 16:21:54 följande:
    Jo, det var precis det jag menade - jag tror jag skrev det tidigare - med att eleverna oftast ändå vet att de inte har gett den läraren hela informationen. Hade de sagt ärligt, vad uppgiften var och vad läraren tyckte de hade missat där, så hade hen säkert inte bara sagt att det ser bra ut. 

    Visst, det är aldrig bra att bara haffa en annan lärare. I regel, om en elev klagar till sina föräldrar att läraren är taskig med betyget, så hade de kunnat komma fram till ett sätt att lösa det, tillsammans med läraren. Jag hade ett misstänkt fall i 9:an och eleven erbjöd sig skriva något på lektionen. Oftast föreslår man ju också något som lärare. TS ger oss antagligen inte heller hela historien. Om TS har pratat med läraren, om läraren har erbjudit eleven att skriva något liknande på lektion? Varför finns inte sånt med? För att man vill att det ska låta som om läraren bara är taskig? 
    Eller så ÄR läraren faktiskt bara taskig.
Svar på tråden Dotter anklagad för plagiat igen