• Anonym

    När blir en psykoterapeut skyldig att anmäla ett brott?

    Om det finns ett minderårigt offer så är de skyldiga att anmäla till socialnämnden

  • Anonym
    Anonym skrev 2024-05-02 16:58:11 följande:

    Om det finns ett minderårigt offer så är de skyldiga att anmäla till socialnämnden


    *Socialtjänsten
  • Anonym

    Oavsett ålder kan de göra en polisanmälan om brottet kan ge 1 år eller mer i fängelse

  • Anonym

    Vid frågor från polis angående brott är hen skyldig att svara

  • Anonym
    Anonym (Bevis) skrev 2024-05-02 17:09:44 följande:
    Polis och åklagare avgör om det finns bevis eller inte, inte du. Självklart måste de anmäla.
    Nej, de måste inte anmäla. Undantaget om offret är under 18 år.
    Däremot har de rätt att tala om för polisen om brottet ger 1 år elelr mer i fängelse.
    Om polisen söker upp dem är de skyldiga att svara på frågor och ge information.
  • Anonym
    Anonym (Ja) skrev 2024-05-02 17:14:25 följande:

    Ja, de har skyldighet att anmäla.


    Nej
    Anonym skrev 2024-05-02 17:14:16 följande:
    Nej, de måste inte anmäla. Undantaget om offret är under 18 år.
    Däremot har de rätt att tala om för polisen om brottet ger 1 år elelr mer i fängelse.
    Om polisen söker upp dem är de skyldiga att svara på frågor och ge information.


  • Anonym

    Hela denna bilaga finns att ladda ner för utskrift på www.gothiaforlag.se, under Bilagor.
    Anmäla brott till polisen Som psykolog är du aldrig skyldig att anmäla en klient som berättar att han eller hon begått ett brott. Däremot har du enligt sekretesslagen rätt att till polis eller åklagare berätta om ett brott som du fått kännedom om, ifall brottet som lägst skulle ge ett års fängelsestraff. Exempel på sådana brott är våldtäkt, mord, rån, dråp och grov misshandel. Om brottet är begånget mot en minderårig, det vill säga en person under 18 år, får du lämna uppgifter till polis och åklagare för brott som mord, misshandel, frihetsberövande eller sexualbrott. Då gäller inte regeln att brottet måste ge minst ett års fängelse. Trots att du inte själv är skyldig att anmäla kännedom om dessa brott är du skyldig att delge polisen information om de begär det av dig. 

  • Anonym
    Anonym (Toker) skrev 2024-05-02 18:15:12 följande:
    Tack för informationen. Jag ska ladda hem och läsa.

    Är de tvungna att berätta för mig som patient att de anmäler saken? Eller kan de göra det bakom min rygg?

    Det är inte så att jag hotar med att göra något. Men de är ju klart oroade över mina fritidsintressen.
    De är inte skyldiga att tala om för dig om de skulle tala med polisen
Svar på tråden När blir en psykoterapeut skyldig att anmäla ett brott?