• fjanten

    Barnkalas när man inte känner föräldrarna

    När sonen började fsk.klass fanns heller inga kontaktuppgifter, och vår grabb var den enda (förutom en annan kompis - dennes föräldrar lärde vi känna, men utöver det barnet -) som inte gick på fritids av barnen han umgicks med, så vi stötte som aldrig på föräldrarna.

    Vi gjorde såhär:

    - Bjöd in samtliga pojkar i klassen (10 pojkar, han lekte regelbundet med kanske 7 av dessa, så det kändes dumt att utesluta få) per post. Jag hittade föräldrarnas adresser på hitta.se.

    - Jag skickade inbjudan till båda föräldrarna om de var separerade, men det gällde bara ett barn.

    - Jag skickade väldigt tidigt, nästan 3 veckor före kalaset, och satte O.S.A.-datum ca 3 dagar före kalaset. 

    - I inbjudan skrev jag in telefonnummer att smsa till angående om man kunde komma/inte och om det fanns eventuella alleriger/liknande. Då fick vi i slutändan också alla föräldrarnas telefonnummer - smidigt för framtiden.

    - Skrev med att det gick bra att föräldrarna stannade under kalaset eller en liten stund om man som förälder och/eller barnet ville det. Några stannade, några lämnade från start, några stannade en kortare stund och åkte sedan.

    I slutändan blev det hela väldigt lyckat! Osmidigt att inte bara ha telefonnummer från början, men det var trots allt relativt smidigt ändå när inbjudningarna väl var skickade  

Svar på tråden Barnkalas när man inte känner föräldrarna