Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Lägst barnafödande sedan 1700 talet. Varför?

Habbe skrev 2024-04-28 17:10:26 följande:
    Lägst barnafödande sedan 1700 talet. Varför?

Jag läste att fruktsamhetsnivån nu är den lägsta sedan mitten av 1700 talet. 1,45 barn föds nu av varje kvinna.

Kan tänka mig att en viktig orsak är ekonomin, det blir tufft ha råd med barn.
    Vad tror du det beror på?

Jag tror att läget påverkas av faktorer som kriminalitet, kvaliteten på skolor, situationen på bostadsmarknaden samt att många av de personal inom skola, vård och omsorg som föräldrar får möta i samhället saknar tillräckliga kunskaper i svenska.
  • Tom Araya
    Anonym (XXX) skrev 2024-04-30 17:35:41 följande:

Feminismen är ett problem (men det får man kanske inte säga)? Fram till 1970 ungefär, var det normalt att gifta sig i 20-årsåldern, och sedan kom barnen. Kvinnan stannade hemma ifrån det att hon blev gravid, eller rentav ifrån vigseln. Alla väntade sig att barnen skulle komma och att mamman skulle vara hemma, detta var liksom inget konstigt utan önskvärt. 

Idag förväntas även kvinnan skaffa sig utbildning och karriär innan hon får barn - de enda som inte bryr sig om denna "regel" är White Trash som inte klarar av studier eller arbete (och inte att ta hand om barn heller), samt invandrare från Mellanöstern och Afrika där kvinnans värde inte sitter i en karriär, utan i stället definieras av hur många söner hon fött sin man (döttrarna är en tråkig biprodukt). 

Detta gör att just de par som BORDE skaffa barn - för att de har intelligensgener, ordning på sina liv, kan sköta rutiner o.s.v. - väntar för länge. Kvinnans ägg åldras, och när de väl börjar försöka hinner det bara bli ett barn eller inget alls. 

Jag tror att vi måste uppvärdera äktenskapet och moderskapet igen, samt göra det normalt och önskvärt att vara hemmafru, om unga kvinnor som har valmöjligheter ska välja att föda flera barn under sin mest fruktsamma period. 

Många skaffade sig barn för att man skulle, men var egentligen inte lämpliga föräldrar.
Svar på tråden Lägst barnafödande sedan 1700 talet. Varför?