• Mandel

    Övervikt bland barn och vuxna

    Anonym (E) skrev 2024-04-26 14:52:19 följande:

    Det är för att hålla en jämn blodsockernivå och ett jämnare matintag. Det är bättre med fler mindre mål än tre rejäla, iaf för barn. Då minskar även småätandet som lätt blir en dålig vana och som verkligen leder till viktproblem. I takt med att man blir äldre så behöver man inte äta lika ofta, men många vuxna behöver ändå något litet på eftermiddagen för att orka.


    Beror väl på vad måltiderna består av.
    Så klart att blodsockret går bananas om man ska äta fuktyoghurt/drickyoghurt, pasta, bröd, frukt, ris, flingor osv och dricka juice och annat än vanligt vatten.

    Man behöver inte småäta eller äta en massa småmål hela dagen för att hålla blodsockret på jämn nivå om man äter bra kost.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Anonym (Rätt och fel) skrev 2024-04-26 14:52:09 följande:

    Vi är nog många 70- och 80-talister som kan skriva under på att vi är uppväxta på oboy och en halv skogaholmslimpa med rejält med bregott och prickig korv till både frukost och mellanmål och kvällsmacka, men ändå var smala dom barn åtminstone, och kanske även nu som vuxna. Jag tror att svaret ligger någon annanstans än oboy och 5 måltider om dagen.


    Grejen kanske även var att hade vi tur fick vi en läskflaska när det var fest/klassdisco liksom. En 33cl och inte 1,5-2 liter som de är i dag. Ibland vissa fredagar fick man dela på en 33cl på 3...
    Jag minns till och med första gången jag köpte mig en stor chipspåse och då var det ganska nytt med stora påsar och den var på 300g. Gösses vad jag kämpade många dagar med den påsen. Idag är ju påsarna normalt 275g och de stora 500g. 
    Chokladbitarna var de där små Rigi blå med en kossa på. 20g... Idag är chokladkakorna 200g.
    Man köpte lite smågodis i de där små vita påsarna med olikfärgade cirklar på. Fick definitivt inte plats mer än max 1hg med god vilja och idag är det inga problem att fylla påsarna med 1-2kg smågodis.

    Rasterna i skolan sprang vi omkring, hoppade hopprep/hage, spelade fotboll och när jag kom hem från skolan var ju ute och lekte i skogen. Inget häckande framför mobil/tv-spel/tv.

    Då spelade inte så stor rollen för de flesta att man tog 1 glas eller 2 o'boy ibland eller skogaholmslimpor.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Mandel
    Tow2Mater skrev 2024-04-30 02:47:41 följande:
    Fick du aldrig köpa en stor strut? Den rymde nog 2-3 påsar.
    Inget jag minns. 
    Däremot minns jag glädjen när vi blev bjudna till grannen för då fick vi alltid lite snacks, läsk och så hade han parabol och vi hade en uppsjö av olika kanaler att bläppa mellan. Sedan att vi inte kunde vare sig tyska eller holländska och knappt någon engelska var inte så noga.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Övervikt bland barn och vuxna