• Anonym (Marika)

    Om den här mannen ville ha mig skulle jag lämna allt och resa till honom som jag går och står. Är det fel mot min man att jag känner så, fast det aldrig kommer att hända?

    Jag har varit hemligt förälskad i en man i flera år, min man vet inget om detta. Jag tror aldrig att det kommer att bli den mannen och jag. Han är nog inte intresserad av mig på det sättet  - men ibland skojflirtar han med mig eller skriver något mer personligt (nej inte om sex) till mig sent om natten, som får mig att tro att han kanske är det ändå. Jag tror att han har märkt mitt intresse, och att han är smickrad.

    Han är också gift, och har barn som ännu är barn. Mina barn är vuxna och bor själva. Denne man och jag bor långt ifrån varandra, vi ses endast sporadiskt i samband med ett visst gemensamt intresse. Det är dessa tillfällen jag lever för... även om vardagen med min man inte är precis olycklig.

    Det har alltså inte förekommit någon otrohet, inte ens en kyss. Men ibland känner jag att jag är "mentalt otrogen", fast det bara är en tankelek, en fantasi. Och saken är den, att OM den här mannen skulle messa mig att "jag har separerat, kom och flytta hit till mig!" - ja då skulle jag lämna allting, gå ut genom dörren som jag går och står, sätta mig på tåget och resa till honom. Jag skulle inte ens bry mig om att förklara mig för min man i första läget, tror jag, Jag skulle bara bli så lycklig att inget annat skulle spela någon roll.

    Är det rätt att ha en sådan här hemlighet för sin man, även om sannolikheten för att det skulle hända i verkligheten är... 1 eller 2 procent kanske..? Många har ju ett "frikort" som partnern vet om, men då brukar det vara typ en kändis, d.v.s. sannolikheten att det ska bli verklighet är 0 procent. Det kanske är skillnad? Samtidigt tänker jag, att det han inte vet har han inte ont av heller.

  • Svar på tråden Om den här mannen ville ha mig skulle jag lämna allt och resa till honom som jag går och står. Är det fel mot min man att jag känner så, fast det aldrig kommer att hända?
  • Anonym (jury)
    Anonym (Marika) skrev 2024-04-26 06:48:23 följande:

    Det har alltså inte förekommit någon otrohet, inte ens en kyss. Men ibland känner jag att jag är "mentalt otrogen", fast det bara är en tankelek, en fantasi. 


    Om ni skojflirtar og han skriver personliga saker till dig sent om natten så är ju inte allt bara en tankelek och fantasi, utan det finns väl också en objektiv verklighet någonstans och i den har ni väl någon slags känslomässig affär.
  • Anonym (Ja)

    Ja det är naturligtvis fullständigt fel mot din man. Att du ens måste fråga tyder på att din moraliska kompass är helt trasig pga dina känslor för den här andra. Om du har minsta skam i kroppen så skilj dig och låt din man vara med någon som älskar honom helhjärtat.

  • Anonym (Millan)

    Tänk realistiskt. Du är inte kär i den andre mannen, det kan du inte vara. Du är kär i den bild du målat upp om hur han är. Du har ingen aning om hur han är i vardagen, du ser bara den person han visar upp offentligt.

    Jag tror snarare han representerar det som känns fel i det förhållande du har, och du målar upp någon slags dröm, där gräset är så mycket grönare på andra sidan att det aldrig blir vinter.

    Du bör givetvis lämna din man eftersom detta är tecknet på att du inte älskar honom. Lev själv och hitta lyckan i din egen vardag istället för att drömma om en man som bara existerar i din fantasi.

  • Lynx123

    Om rollerna vore ombytta, skulle det kännas okej för dig?

    Och vad är det för en slemmig typ som skriver till andra kvinnor på natten när han är gift? Är det den typ av man du verkligen vill ha?

  • Limajo

    Du kan inte styra dina känslor men du kan styra ditt agerande. Det är inte fel mot din man att du känner som du gör, det är fel att du fortsätter ha kontakt med den här mannen. Antingen kapar du honom ur ditt liv fullständigt eller så lämnar du din man. Det du beskriver är inte något som ibland känns som emotionell otrohet. Det är emotionell otrohet. 

  • Fiona M

    Eftersom du skulle lämna din man utan att blinka och har tänkt på det så mycket så du formulerat det helt klart så tycker jag du gör fel mot din man.


    Att chansen/risken att den andre mannen skulle ta steget är 0 spelar ingen roll, du har bestämt att din man inte betyder nåt när det gäller.

  • Agda90

    Varför lägger du inte mer energi på det förhållande du har istället för på något som aldrig kommer att bli där du, enligt mig, redan har passerat gränsen för vad som är ok?

  • Anonym
    Anonym (Marika) skrev 2024-04-26 06:48:23 följande:

    Är det rätt att ha en sådan här hemlighet för sin man,


    Om det är det RÄTT?!?! 
    Är du helt slut eller skämtar du?
    Anonym (Ja) skrev 2024-04-26 07:00:20 följande:

    Ja det är naturligtvis fullständigt fel mot din man. Att du ens måste fråga tyder på att din moraliska kompass är helt trasig pga dina känslor för den här andra. Om du har minsta skam i kroppen så skilj dig och låt din man vara med någon som älskar honom helhjärtat.


    Exakt så.

Svar på tråden Om den här mannen ville ha mig skulle jag lämna allt och resa till honom som jag går och står. Är det fel mot min man att jag känner så, fast det aldrig kommer att hända?