Inlägg från: Anonym (Teolina) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Teolina)

    Vad äter ni andra barnfamiljer för typ av mat på kvällarna?

    Oftast typ som ni, men ibland enklare grejer som äggmacka. Men det måste vara ordentliga mängder, för barnen (mellanstadiet) är hungriga då. De får mellis ca tre timmar tidigare och lite kvällsmacka (eller frukt) innan de lägger sig också. 

  • Anonym (Teolina)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-04-25 23:04:00 följande:

    Vi brukar blanda maträtter man lagar från grunden, exempelvis indiska grytor, fiskgratäng med riktig potatismos, stek med ungsstekta grönsaker, mm med enklare rätter som köttbullar med pasta, hamburgare och pommes, etc. Vi äter alltid en sallad till maten.


    Förlåt en kanske dum fråga, men vad är riktigt potatismos? Eller rättare sagt: vad är potatismos som inte är på riktigt? 
  • Anonym (Teolina)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-04-26 06:28:43 följande:

    Pulvermos? 


    Jamen såklart! Tack! Tänkte inte på att sånt finns. :) 
  • Anonym (Teolina)
    Kammen320 skrev 2024-04-26 06:58:57 följande:

    Lagad mat till middag, oftast runt 16.30-17 nånting. Dottern brukar vilja äta kvällsmat innan läggdags så hon äter oftast müsli eller macka vid 19.15-19.30. Har dina kollegor blandat ihop middag o kvällsmat kanske?


    Funderar också på det. I min familj kallar vi det som du kallar middag för kvällsmat. Men jag har lärt mig att jag inte kan säga så till andra, för då tror en del att det är kvällsmackan jag åsyftar, för de blandar ihop middag och kvällsmat. ;) 


    Det råder ju viss begreppsförvirring i vårt språk när det kommer till måltider. Middagen är ju inte middag längre utan kallas lunch, fast den måltiden har också hetat frukost, och sen kallas kvällsvarden/kvällsmaten middag istället. Men vad kallar man då mackan/müslin på kvällen om det är kvällsmat kl 18? Ja, Edward Blom eller Carl-Jan skulle behöva styra upp det här tillsammans med Svenska Akademin! :D 

  • Anonym (Teolina)
    Anonym (Eh) skrev 2024-04-26 07:09:24 följande:

    Men vadå "kvällen"? Man äter ju middag när man kommer hem från jobb och skola. Innan läggdags kan det bli en macka eller något enklare. Man ska inte fylla magen med en massa mat den tiden på dygnet eftersom det för en del kan leda till sömnproblem.


    Ooaah! Begreppsförvirringens dimma tätnar! När börjar egentligen kvällen? Äter (Eh) middag på eftermiddagen? Är det ens möjligt att äta middag efter middagen? 


    Carl-Jan och Peter Englund - led oss ut ur denna begreppens snårskog! 

  • Anonym (Teolina)
    Dr Nail skrev 2024-04-26 07:25:07 följande:

    Alltså, tillagad mat senare på kvällen kallas för supe, oavsett när eller om mat åt middagen.


    Och då kan vi kalla kvällsmackan vickning, kanske! ?


    De där snabbmakaronerna med korv man äter med barnen på kvällen känns onekligen lyxigare om det kallas det supé! 

  • Anonym (Teolina)
    BeBey skrev 2024-04-29 00:15:08 följande:
    Nej, jag vet att man kan göra köttbullar själv. Varför då mest folk här skriver inte att hemmagjorda köttbullar eller kotletter? Om man skriver bara köttbullar och korv, då förstås man tänker det är halvfabrikater, eller hur?
     
    Också mer som jag förstår inte - korvbröd! Vad är så gott med torr tjockt bröd med endast korv inuti och ketchup?! Hur kan man äta bara bröd och korv och ge det till barn till fest och ännu vanliga dagar!? Varför till exempel ännu Leos Lekland bjuder festbord med ohälsosam kombo av korvbröd och burgare för BARN?! Varför inte mer hälsosam recepten?

    Om den här ohälsosam recept skulle kompletteras med smör, ost, sallad - då det smakar inte så torrt och ännu jättebra, och ännu kan vara acceptabelt att äta någon gång (någonting som Subway).
     
    Princesstårta - hur kan ni äta sockermassa med bara vispgrädde och inte smaklig köpte tårtbotten som liknar tvättsvamp? Varför vispgrädde som kräm är så populärt här och det känns att vet ni inga andra kräm? Det finns MASSOR av smakliga annorlunda kräm för tårtor, varför folk är så glad med bara vispgrädde (också mest inte äkta)? 
     
    Varför äter ni så mycket lösviktsgodis som är JÄTTEohälsosam? Varför inte bra prime choklader? Varför bjuder man på kalas för barn massor av lösviktsgodis men inte chokladgodis med mindre eller ej socker istället då?! 
     
    Också kyckling nuggets. Om man gör själv - jättebra, det är ingen mening vilken form äter du kyckling, men det är äkta fågelkött. Tvärtom med halvfabrikater där mesta tillverkare har blandad massa och äkta % av kött är mycket mindre. Bästa ingredienser som jag testade var Max kyckling nuggets som har 100% kyckling och smakar på riktigt som hemmagjorda. 
     
    Så det beror jättemycket vad du menar med "varm mat" och också bra näring i generellt.
    Du behöver kliva ner från din höga häst innan du ramlar och slår dig hårt. Jag resonerade som du när jag var typ 20 år. Sen växer de flesta ifrån det och utvecklar ödmjukhet. 
  • Anonym (Teolina)
    BeBey skrev 2024-04-29 00:15:08 följande:
    Nej, jag vet att man kan göra köttbullar själv. Varför då mest folk här skriver inte att hemmagjorda köttbullar eller kotletter? Om man skriver bara köttbullar och korv, då förstås man tänker det är halvfabrikater, eller hur?
     
    Också mer som jag förstår inte - korvbröd! Vad är så gott med torr tjockt bröd med endast korv inuti och ketchup?! Hur kan man äta bara bröd och korv och ge det till barn till fest och ännu vanliga dagar!? Varför till exempel ännu Leos Lekland bjuder festbord med ohälsosam kombo av korvbröd och burgare för BARN?! Varför inte mer hälsosam recepten?

    Om den här ohälsosam recept skulle kompletteras med smör, ost, sallad - då det smakar inte så torrt och ännu jättebra, och ännu kan vara acceptabelt att äta någon gång (någonting som Subway).
     
    Princesstårta - hur kan ni äta sockermassa med bara vispgrädde och inte smaklig köpte tårtbotten som liknar tvättsvamp? Varför vispgrädde som kräm är så populärt här och det känns att vet ni inga andra kräm? Det finns MASSOR av smakliga annorlunda kräm för tårtor, varför folk är så glad med bara vispgrädde (också mest inte äkta)? 
     
    Varför äter ni så mycket lösviktsgodis som är JÄTTEohälsosam? Varför inte bra prime choklader? Varför bjuder man på kalas för barn massor av lösviktsgodis men inte chokladgodis med mindre eller ej socker istället då?! 
     
    Också kyckling nuggets. Om man gör själv - jättebra, det är ingen mening vilken form äter du kyckling, men det är äkta fågelkött. Tvärtom med halvfabrikater där mesta tillverkare har blandad massa och äkta % av kött är mycket mindre. Bästa ingredienser som jag testade var Max kyckling nuggets som har 100% kyckling och smakar på riktigt som hemmagjorda. 
     
    Så det beror jättemycket vad du menar med "varm mat" och också bra näring i generellt.

    För att förtydliga hur otrevligt ditt tankesätt är: Jag fattar inte varför inte alla skriver korrekt svenska. Varför lär man sig inte bara? Det skulle ju förenkla massor för alla om man skrev på rätt sätt. I synnerhet gäller det de som har barn, tycker jag. Då ska man ju föregå med gott exempel. 


    Jag menar inte det jag skrev här. Det ser ut som att du har ett annat modersmål än svenska och det är så klart helt ok. Du skriver lättbegripligt och tydligt. Men jag önskar att du kunde ha den sortens förståelse för att andra har en annan livssituation är du istället för att bara kritisera. 

Svar på tråden Vad äter ni andra barnfamiljer för typ av mat på kvällarna?