Hur fördela ekonomin?
Hej,
Långt inlägg!
Hur hade ni fördelat ekonomin i vår situation.
Jag: Just nu föräldraledig, har ut ca 14000kr/månaden. Har CSN lån och min hund som är mina utgifter. Sen mobil, streamingplattformar, fack och a-kassa som är mindre utgifter. Totalt cirka 4000kr för ?mina? utgifter.
Han: Jobbar heltid, har ut ca 30000kr/månaden, har lån på hus, gemensam bil, två barn sen innan, sen några andra lån. Betydligt större och dyrare utgifter än vad jag har dvs. Jag vet inte exakt hur mycket han har i fasta utgifter varje månad.
Båda är överens om att jag inte ska va med och betala på lånet på huset och resten av lånen han har. Tanken är att köpa gemensamt boende inom ett par år så tanken är inte att jag ska köpa in mig i huset.
Inom en månad kommer vårt gemensamma barn födas. När jag hade min lön så delade vi på driftkostnader, lånet på bilen samt jag betalade halva räntan på huset som ?hyra?. Dom totala driftkostnaderna har legat mellan 8000-12000kr, nu lär det bli mindre imed att vi går mot varmare tider. Sen behöll jag resten av min lön och han sin, maten har vi kört varannan storhandling typ. Så driftkostnad + mina egna utgifter landar på ca 10000kr/månaden, vilket gör att jag då står kvar med 4000kr i månaden som ska räcka till mat/sparande/oförutsedda utgifter om vi fortsätter som vi gjort nu.
Hans förslag har varit att han står för driftkostnaden och jag för maten, jag har inte lagt nåt förslag själv för jag känner mig så vilsen här. Jag kan ändå känna att de förslaget är ok, just nu är hans barn så så små så matkostnader skenar inte iväg och även där vet jag inte hur mycket jag borde stå för när det är han barn.
Kommentarer om att detta är en diskussion han och jag borde ha undanbedes, jag vill helt enkelt ha fler synpunkter och tankar kring hur ni gjort i vår sits eller har gjort i en liknande situation.