• Anonym (Koko)

    Vill inte flytta

    Jag, min sambo och våra två barn ska flytta från en stor stad till en liten stad i sommar. Vi känner inga där (förutom sambons mamma), har inga jobb (kommer dock inte vara svårt att få tror jag) och inget boende. Vi har varit väldigt oense om den här flytten. Ser inget positivt med att flytta egentligen. I staden vi bor nu har vi många kompisar, jag har ett superbra jobb som jag trivs med och det är nära till allt. Staden vi ska flytta till är mellanstor, och det finns liksom inget att göra där riktigt om man inte gillar friluftsliv (vilket jag inte gör). Är seriöst rädd för att bli bitter och missnöjd. 

    Någon som varit i samma situation?

    Några tips på hur jag ska göra lemonad av den här gigantiska citronen? 

    Vill vara en glad pappa och sambo även i den nya staden. 

  • Svar på tråden Vill inte flytta
  • Anonym (Koko)
    Anonym (Nej) skrev 2024-04-25 13:06:15 följande:
    Håller helt med!

    Ts, ingen tvingar dig att flytta! Varför gick du med på detta?! Du kommer nog bli väldigt olycklig om du inte bromsar detta NU.
    I ett förhållande får man kompromissa så långt det går. Ibland går det inte tyvärr. Det går till exempel inte att bo i två olika städer. 

    Om vi inte flyttar blir sambon olycklig. Så det handlar i slutändan om vem som blir mest olycklig av att flytta respektive inte flytta.
  • Anonym (Sorph)

    Berätta vilken stad det är och vad du gillar så kanske du kan få tips på aktiviteter. Är du en social figur i övrigt så hittar du nog vänner. Försök skaffa dig vänner som ligger utanför hennes krets.

    Jag gissar att ni flyttar dit för att barn är en faktor, ganska vanligt att kvinnan i förhållandet vill återvända till sin hemstad för att komma närmare sin familj och få ev avlastning (om inte mentalt) något att tänka på i fortsättningen att ett nej alltid väger tyngst.

  • Anonym (Lis)

    Hur är ert förhållande i övrigt? 


    Tänk på att om ni flyttar dit och sen går isär blir det svårt för dig att flytta därifrån om hon vill vara kvar och barnen är folkbokförda där.

  • Anonym (?)
    Anonym (Koko) skrev 2024-04-25 13:51:16 följande:
    I ett förhållande får man kompromissa så långt det går. Ibland går det inte tyvärr. Det går till exempel inte att bo i två olika städer. 

    Om vi inte flyttar blir sambon olycklig. Så det handlar i slutändan om vem som blir mest olycklig av att flytta respektive inte flytta.
    Avvakta i alla fall med flytt till ni har jobb och egen bostad

    Sen, jag flyttade till en mellanstor stad pga jobb för en massa år sedan. Även om utbudet var sämre jämfört med storstad fanns det ett varierande uteliv, brett idrottsutbud, rikt föreningsliv mm

    Vänner fick jag jobba en del för att fixa genom att verkligen söka mig ut och jobba på det.
  • Anonym (Rob)

    En stor fördel är att ni förmodligen kan köpa er ett helt annat boende motför vad ni kunde i storstan. Kanske bygga nytt hus ?  Har du nåt att ockupera dig med om det är för få krogar i stan och cafeer i storstan.   Men personligen har jag svårt att fatta folk för i storstan som inte går i en mellanstor stad.  Stora konserter och museum?   De är väl bara att besöka storstan med jämna mellanrum?

  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Koko) skrev 2024-04-25 13:51:16 följande:
    I ett förhållande får man kompromissa så långt det går. Ibland går det inte tyvärr. Det går till exempel inte att bo i två olika städer. 

    Om vi inte flyttar blir sambon olycklig. Så det handlar i slutändan om vem som blir mest olycklig av att flytta respektive inte flytta.
    Du menar alltså....att sambon....är en morsgris? 
    Vad är det annars som gör honom olycklig som det är nu? 

    Jag hade inte satt mig själv och barnen i den situationen 
  • Anonym (Koko)
    Anonym (Hin håle) skrev 2024-04-25 14:42:44 följande:
    Du menar alltså....att sambon....är en morsgris? 
    Vad är det annars som gör honom olycklig som det är nu? 

    Jag hade inte satt mig själv och barnen i den situationen 
    Min sambo är en kvinna. Och det är såklart positivt att få avlastning med barn.

    Jag vet inte, tror många har ett behov av att flytta tillbaka till sin hemort. Jag känner i själv så eftersom jag flyttat runt mycket i mitt liv.
  • Anonym (?)
    Anonym (Koko) skrev 2024-04-25 14:49:35 följande:
    Min sambo är en kvinna. Och det är såklart positivt att få avlastning med barn.

    Jag vet inte, tror många har ett behov av att flytta tillbaka till sin hemort. Jag känner i själv så eftersom jag flyttat runt mycket i mitt liv.
    Så ni blev samanboende, skaffade två barn på en ort där hon inte trivdes och hela tiden ville flytta hem? När tog hon upp detta för första gången?
  • Anonym (Koko)
    Anonym (?) skrev 2024-04-25 14:53:47 följande:
    Så ni blev samanboende, skaffade två barn på en ort där hon inte trivdes och hela tiden ville flytta hem? När tog hon upp detta för första gången?
    Ens inställning till saker och ting kan förändras med tiden, när man får barn och utbildar sig. Vi har bott runt 15 år på samma ställe. Det jag menar är att jag förstår henne. Vi vill helt enkelt olika. 

    Frågeställningen är inte hur jag ska undvika flytten utan hur jag ska göra det bästa av den.
  • Anonym (Rob)
    Anonym (Koko) skrev 2024-04-25 15:06:12 följande:
    Ens inställning till saker och ting kan förändras med tiden, när man får barn och utbildar sig. Vi har bott runt 15 år på samma ställe. Det jag menar är att jag förstår henne. Vi vill helt enkelt olika. 

    Frågeställningen är inte hur jag ska undvika flytten utan hur jag ska göra det bästa av den.
    Se fördelarna med en mindre stad istället för nackdelarna.
Svar på tråden Vill inte flytta