Inlägg från: Anonym (Tvillingmorsan) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Tvillingmorsan)

    Drömmer om att vara hemmfru

    Gullvivor skrev 2024-04-24 23:47:22 följande:
    Drömmer om att vara hemmfru

    Klart det finns män som vill ha det upplägget, men tror du isåfall får leta efter män med annan kulturell bakgrund än svensk. Är inte så vanligt med svenska män som tycker att det är en bra idé.

    Men annars håller jag med, det är mycket bättre och mer harmoniskt om man är hemmafru (tänker då främst på par som har barn), så slipper man den konstanta vardagstressen och att knappt hinna säga hej till sina barn efter förskola/fritids innan det är läggdags. Och så fortsätter man så varje dag..

    Nu som trebarnsmamma kan jag inte ens föreställa mig att behöva gå ut och jobba. Finns inget mer fantastiskt än att själv kunna avgöra när och hur man gör si och så hemma, få mer tid med barnen samt mycket tid till sådant man själv tycker om att göra. 
    Tråkigt att det ses som något negativt av många.


    Jag är tvåbarnsmamma och har aldrig velat vara hemmafru på heltid. Däremot hade jag gärna jobbat deltid när barnen var mindre, men vi löste det på annat sätt. Med lite hjälp utifrån, men också med att vi faktiskt HJÄLPTES ÅT hemma.

    Att kvinnan sköter allt, eller det mesta, med hem och barn, är ingen naturlag. Inte heller att mannen måste jobba häcken av sig.

    Båda kan jobba, båda kan ta ansvar hemma. Vill man att kvinnan är hemma och att mannen står för försörjningen är det helt ok, men det är inte det enda alternativet. Och självklart måste man i så fall vara överens.

    Alla är olika. Även om jag hade haft en rik man, hade jag velat jobba och tjäna egna pengar. Ha ett yrkesliv, arbetskamrater. Utvecklas på det sättet. Det är viktigt för mig. Men jag hade nog inte jobbat heltid, utan kanske halvtid eller 75 procent, samt främst med sådant jag tyckte var kul.
  • Anonym (Tvillingmorsan)

    En annan tanke till er som förespråkar hemmafru-liv, som jag tycker att ni ska fundera på.

    Tror ni att män alltid vill jobba? Framför allt jobba så mycket som krävs om familjen ska leva på bara hans inkomst. Känna den pressen. Knappt se sina barn?

    I sådana här trådar pratas ofta bara om vad kvinnor vill eller inte vill. Min man hade gärna jobbat mindre under småbarnsåren. Han gillar sitt jobb, precis som jag gillar mitt. Men det ÄR tufft ibland att rodda både jobb och hem och barn. ÄVEN om man hjälps åt.

    Det finns par där båda går ner i tid under småbarnsåren, för att få mer tid för familjen. Vi gjorde inte det och ibland ångrar jag det. Vi hade haft råd med det, och pengar är inte allt.

    Hade vi gjort det, hade det också främst varit för FAMILJENS skull. Inte för vår egen skull, som ibland kritiseras i dessa trådar. Att moderna jämställda par är så individualistiska. 

    Varför är det mindre egoistiskt och mer manligt att jobba mer för att dra in mer pengar till familjen, än att jobba mindre för att få mer tid för sina barn? Förutsatt förstås att det går ihop ekonomiskt. 

  • Anonym (Tvillingmorsan)
    baambaam skrev 2024-04-26 15:46:47 följande:
    Jag är en man och vill ha 50/50. Jag kan känna att jag vill också träffa mina barn och inte vara på ett jobb 12 timmar från måndag till söndag. Sen förstår jag inte riktigt vad man ska göra hemma? diska gör maskinen, tvätta behöver man inte göra varje dag. det gäller ju städning också. lita pocka undan möjligtvis. Förbereda maten behöver man väl inte 8 timmar på sig. Barnen är ju i skolan.... 
    Som jag skrev ovan, jag förstår inte heller varför så många tror att män vill jobba mycket samt knappt träffa sina barn?

    I relationer där kvinnan är hemmafru på heltid, jobbar mannen ofta väldigt mycket.

    Att svenska män oftast inte vill stå för hela försörjningen, framställs av hemmafru-förespråkare som något dåligt. När det i själva verket är något bra! Inte minst för bådas kontakt med barnen.

    Exakt hur man delar upp det, är upp till varje par. Men att kalla män som vill vara hemma med sina barn för snåla och omanliga, är bara trashigt. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-04-26 16:47:25 följande:

    Varför måste båda gå ner i tid? Det är ofta bättre att en går ner till åttio procent än att båda gå ner till 90%. Jobbar man 80% är det mer tydligt att arbetsuppgifter måste anpassas, 90% är ju nästan heltid tycker man på jobbet. Få har råd med att båda jobbar 80%.


    Jag förstår inte vitsen med att båda måste jobba exakt lika mycket, det verkar vara någon jämställdshetside som är jätteviktig för många , båda måste gå ner i tid om det skall deltidsjobbas. Mannen vill oftast inte jobba deltid, och då skall inte kvinnan heller göra det och då får barnen gå längre dagar.

    För mig var det självklart att jobba 80% och min man jobbade 100% . För mig var det mycket viktigare att hämta barnen tidigt än det var för min man. Han hade inga synpunkter på om jag ville gå ner i tid och hämta tidigare , men om jag inte gjort det hade han inte gått ner i tid utan barnen hade fått längre dagar. 


    Vi har gemensam ekonomi och statlig pension kompenseras tills barnen är fyra år. 


    Jag har inte påstått att båda måste gå ner i tid, jag skrev att det är ett alternativ. Om inte bara kvinnor, utan även män, vill ha mer tid för hem och barn.

    Om det funkar eller inte beror väl på vad man har för jobb. Det funkar ju för många kvinnor?

    Så för att din man ville jobba heltid, vill alla män det? Eller hur menar du? 

    Min man hade gärna jobbat mindre under småbarnsåren. Nu blev det inte så, men vi hade klarat oss utmärkt på två 80-procent löner i några år. Vi hade inte kunnat leva lyxliv, men vi hade klarat oss utan problem. Och då har vi normala löner, inte jättehöga.

    Jag känner många som hade klarat sig bra. Det beror på hur man lever och prioriterar. 
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Sverige är sämst) skrev 2024-04-26 16:53:20 följande:
    De där månadernas pappaledighet avgör inte vem som är en bra pappa eller inte. Det är en uppfattning som bara finns i Sverige, och bara sedan c:a 25-30 år tillbaka. Med den logiken, skulle alla pappor i världshistorien fram till dess ha varit dåliga pappor, och alla i exempelvis arabvärlden, Asien, Afrika, Sydamerika och Sydeuropa fortfarande, samt övervägande i Östeuropa och USA - samt naturligtvis hos alla naturfolk där könsrollerna är skrivna i sten - och det måste väl alla förstå att så inte kan ha varit eller är fallet!

    I nästan alla kulturer är det, och har varit, så att pappans viktiga roll kommer senare i barnens liv. Han behöver inte ha gett flaskor, bytt blöjor eller passat dem när de var små. Det handlar om helt andra saker - om att föra barnen ut i livet. T.ex. att han ska kunna säga till mamman - som ofta är mycket harigare kring barnen - att "NEJ Kalle behöver inte ha på sig vinterkläder, det är vår nu, och nu går han och jag och fiskar". Och när det gäller döttrar, så är det oftast så att när en flicka/kvinna bär som en osynlig prinsesskrona på huvudet... så är det hennes far som har satt dit den. 

    Det är ingen tvekan om att pappor ÄR otroligt viktiga, och därför anser jag även att det var fel att ensamma samt lesbiska kvinnor fick rätt att göra insemination. (Att ensamma kvinnor får adoptera, kan man försvara med att det är bättre att de barnen får EN förälder än ingen alls.) För de barnen kommer att sakna mycket i sin mentala make-up - men av någon märklig anledning brukar det alltid vara SAMMA människor som skriker om att detta ska vara tillåtet, och hyllar ensamma morsor, som även skriker om att pappor måste ta pappaledigt för annars tar deras barn skada för livet. Ingen logik alls, ingen hemma på loftet...
    Det låter snarare som att det är du som inte är hemma på loftet. 

    Ingenstans har jag skrivit att pappor som står för försörjningen är dåliga pappor. Men faktum kvarstår, de får mindre tid för sina barn. Och är pappan ensam försörjare, jobbar han ofta mycket. Tänk om inte alla pappor vill det? Är de sämre pappor då? 

    Att uppmuntra pappor att vara hemma med sina barn, är enbart positivt. Det är inte detsamma som att tvinga, eller påstå att pappor ska vara hemma på heltid.

    Jag vet inte om du har egna barn, men att påstå att pappor inte är viktiga för sina barn från början, är faktiskt kränkande mot min man och alla andra pappor som tar stort ansvar hela barnens uppväxt. Som inte är mindre manliga för att de byter blöjor. Som inte kör med auktoritär uppfostran eller behandlar sina döttrar som prinsessor.

    Självklart finns det många bra pappor i världen och har alltid funnits. Självklart finns det inte bara ett sätt att vara en bra pappa på. Men faktum kvarstår: Många mer patriarkala kulturer är betydligt mer våldsamma och barbariska än dagens svenska / västerländska kulturer. Arabvärlden t ex, är knappast en förebild.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Sverige är sämst) skrev 2024-04-26 17:09:31 följande:
    Och en annan tanke, det handlar även om kvalitetstid.

    I en familj där båda vuxna arbetar heltid, är livet som en enda stress. Barnen ska släpas till dagis även om de helst vill sova, de ska släpas därifrån medan de gråter av trötthet, man måste hinna handla på vägen, sedan ska det lagas mat, sedan ska den ena fixa matlådor, plocka undan, diska och städa köket medan den andra underhåller barnen, någonstans där måste någon även hinna plocka upp och sopa upp gruset i hallen och lägga in en tvätt också, man måste lägga fram kläder och allt annat till nästa dag, barnen ska nattas och föräldrarna faller i sömn utan att knappt ha haft någon tid alls på tu man hand. Helgerna går åt till att storhandla, storstäda, göra trädgårdsarbete, i värsta fall även arbeta på renoveringar. Familjens byråkrati måste tas om hand etc., kanske har man även en gammal förälder som ska hälsas på och hjälpas.

    I ett par där mamman är hemma, hinner hon med hushållsarbetet medan mannen är på jobbet och barnen sover middag eller "hjälper till" (vilket med tiden kommer att innebära att de kan göra hushållsarbete och hjälpa till på riktigt) eller är på dagis tre timmar om dagen när de uppnått åldern för allmän förskola. De behöver aldrig släpas upp i ottan, utan börjar i så fall klockan 9. Hon kan träffa väninnor som också har småbarn, hon kan gå till öppna förskolan eller kyrkans aktiviteter för mor-och-barn. 

    När mannen kommer hem har hon maten framme på bordet, efter maten behöver bara diskmaskinen plockas i och diskbänken torkas av, allt annat kan mamman göra nästa dag. Så hela kvällen är kvalitetstid, först med barnen och sedan när de nattats, paret emellan. På helgen behöver inte heller mycket göras, för det har mamman hunnit under veckan. Så då kan familjen t.ex. åka direkt till fritidshuset när mannen slutar jobbet på fredag e.m..

    Och även om mannen i exempel två skulle jobba över någon gång i veckan, och göra tre-fyra affärsresor med övernattning om året, så får han ändå oerhört mycket mer kvalitetetstid med sina barn än mannen i exempel 1. 
    Självklart är kvalitetstid viktigare än kvantitet, men varför skulle det bara gälla män?

    Tro mig, jag vet hur det är att ha småbarn och jobba heltid. För oss funkade det ganska bra och barnen älskade förskolan. Inte heller hade de så långa dagar där. 

    Men ibland ångrar jag att jag inte gick ner i tid några år. Jag vet att min man också hade velat det.

    Fundera på ovanstående mening. Varför är min tid med barnen viktigare än hans? Varför är hans jobb viktigare än mitt?

    Jag skulle aldrig vilja vara hemmafru på heltid. Borde jag inte ha skaffat barn då?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-04-26 17:29:00 följande:
    Men ni valde att inte gå ner i tid. 
    Ingen av oss gick ner i tid, vilket jag ibland ångrar, även om det gick bra ändå.

    Jag vet flera andra par som har gjort det.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-04-26 17:38:55 följande:

    Det är helt oviktigt vems jobb som är viktigast, varför skall man jämföra så? Vad har det med saken att göra?


    Frågan är vem som helst vill vara med barnen ett par extra timmar varje dag, umgås med dem och ha kvaltetstid tillsammans, 

    Om båda vill och har möjlighet är det ju toppen . 


    Så män vill hellre jobba än att vara med sina barn? För det är vad du indirekt säger.

    Din man tyckte att det var viktigare att jobba än att barnen skulle få kortare dagar? Jaha, då var det ju så. Trist för er kan jag tycka. Inte att han jobbade heltid, det gjorde jag och min man också. Utan inställningen.

    Varför skaffa barn om man inte vill vara med dem? En mening som karriärkvinnor ofta får höra.

    Men denna tråden handlar inte om din man, eller andra män som prioriterar jobbet framför barnen. Det handlar om att hemmafru-förespråkare ofta förutsätter att män vill dra hela försörjningslasset, samt kallar män omanliga och snåla om de inte vill det. Om de vill ha mer tid för sina barn.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Sverige är sämst) skrev 2024-04-26 17:50:50 följande:
    Det är fortfarande så att om båda arbetar heltid så får båda mycket lite kvalitetstid med sina barn, om mamman är hemma får barnen mycket tid med henne och dessutom mycket kvalitetstid med sin pappa (då inte all föräldrarnas lilla fritid måste gå åt till hemmets, husets och trädgårdens skötsel och annat vardagens småkram). D.v.s dessa barn får mer tid med sin pappa ändå, än i familjer där båda arbetar heltid. 

    Ja Arabvärlden kanske inte är något bra exempel för någonting här i världen! Drömmer Dock är det ett faktum, att det bara är här i Västvärlden som vi har en pågående explosion av "könsdysfori", d.v.s. att ungdomarna är förvirrade kring vilket kön de tillhör. Detta lider inte ungdomarna i Arabvärlden av (de lider av annat i stället såklart, särskilt flickorna lider av sin ofrihet och sin rädsla för att kosta sin far mycket i hemgift om de inte är vackra nog för att bli gifta annars) och inte heller i t.ex. Amazonas, där det är självklart att barnen är med mamma och andra kvinnor runt härden de första åren, och pojkarna från några års ålder sedan alltmer hänger med sin far, och lär sig att jaga, kriga och bygga hyddor.

    Man fuckar inte med våra inbyggda könsroller gratis - någonstans blir det problem om man gör det.
    Ingen behöver vara hemma på heltid för att barnen ska få kvalitetstid med sina föräldrar.

    Varken mamman eller pappan.

    Om de vill och är överens, visst. Men de flesta kvinnor vill inte vara hemma på heltid (jag känner ingen, bara några som jobbar deltid) och inte alla män vill jobba heltid eller mer. Vara ensam försörjare.

    Vilket är vad mina inlägg handlar om. Varför män förväntas vilja jobba mycket och kvinnan förväntas vilja vara hemma. Du förespråkar ju själv detta? Är det så du och din partner lever? För jag antar att du har egna barn eftersom du skriver så mycket om detta samt hur det "borde" vara.

    Könsdysfori existerar även i mer patriarkala samhällen, men kommer av förklarliga skäl inte till uttryck där, då det inte är lika accepterat som här, kanske inte ens tillåtet.

    Blanda inte ihop Transrörelsen och "inflationen" i könsdysfori med jämställdhet generellt. Den plötsliga ökningen av "könsförvirrade" ungdomar, beror troligen på att många har blivit feldiagnosticerade. Egentligen har de andra problem som de försöker hitta en förklaring till och lösning på. Uppmuntrade av transrörelsen och sociala medier, tror de att de måste vara födda i fel kön. Sedan sätts diagnosen lättvindigt. Detta har med rätta kritiserats hårt, då många av dessa ungdomar ångrar sig senare. Men det har mycket lite med verklig könsdysfori att göra.

    I civiliserade samhällen accepteras hbtq osv, utan att alla måste börja säga hen för det. Tittar vi på hur världen ser ut, ser vi att världens mest jämställda samhällen också är de mest framgångsrika. Mer stabila, har den högsta levnadsstandarden osv. Trots förskolor och att de flesta kvinnor är ute i arbetslivet.

    Tvärtom gäller åt andra hållet. Självklart kan man leva mer traditionellt och ändå vara en bra förälder. Men starkt patriarkala och ojämlika samhällen är oftast både fattigare och våldsammare.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Sverige är sämst) skrev 2024-04-26 17:55:47 följande:
    Du ser ju inte din o-logik. 

    Om både mannen och kvinnan arbetar heltid, så prioriterar båda bort barnen lika mycket - och då är allt toppen för barnen!

    Om mannen arbetar heltid och kvinnan är hemmafru, så prioriterar mannen inte barnen och då är det synd om barnen. 

    Det är ju vad du säger! 

    Om man nu tycker att jämställdheten är det viktigaste av allt, så är det väl i så fall vettigare om båda föräldrarna arbetar 75 procent - och att de drar ner på sina utgifter. Eller?
    Frågar du mig personligen, tror jag att det skulle vara bra för alla att jobba mindre om de vill. Inte bara kvinnor och inte bara barnfamiljer.

    75 procent, toppen! Varför inte?

    Men nej, man måste inte dela lika och nej, jag lägger mig inte i hur andra gör. Då har du missförstått mina inlägg. Det är du som verkar förespråka att kvinnan borde vara hemma medan mannen jobbar.

    Det enda jag har sagt är att de inte är självklart att kvinnan ska vara hemma mer, att de flesta kvinnor inte vill vara hemma på heltid och att inte alla män vill jobba mer eller vara ensam försörjare.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-04-26 18:22:10 följande:
    Din man tyckte väl också att jobbet var viktigare då i så fall än barnen, eftersom han inte gick ner i tid? Och du också? Ni hade råd men valde att jobba heltid när var små, istället för att få mer tid för barnen. 
    Fast du skrev att din man inte ville gå ner i tid. Att han hellre ville jobba heltid än få mer tid med sina barn. 

    Det var det jag svarade på.

    Inte hur ni gjorde rent praktiskt, utan hans inställning.

    Min man var föräldraledig och hade inte haft något emot att gå ner i tid. Det hade däremot din man, eller missförstod jag dig?

    Vi fortsatte jobba heltid eftersom vi tyckte att det funkade. Barnen blev inte lidande, däremot vår relation. Vi hittade tillbaka till varandra, men med facit i hand skulle vi kanske ha gjort annorlunda. Men det är lätt att vara efterklok.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-04-26 18:52:29 följande:
    Jag förstår inte skillnaden, din man jobbade heltid trots att han hade rätt att gå ner i tid och hade råd. Han valde att jobba istället för att ha extra tid med sina barn. Precis samma var det för min man. Han såg inget behov av att ha mer tid för barnen. Precis som din man . Jag förstår inte var skillnaden skulle vara mellan din man och min? 
    Du skrev att din man inte hade gått ner i tid även om det hade inneburit längre dagar på förskolan. Så lite brydde han sig alltså. Eller missförstod jag dig?

    Våra barn hade inte så långa dagar på förskolan eftersom vi hade delvis olika arbetstider och fick ihop det ändå. Samt kunde jobba delvis hemifrån.

    Men hade det inte varit så, hade vi kanske prioriterat annorlunda, och det hade inte bara varit upp till mig att lösa det.

    Du gick ner i tid för att du ville. Det är helt ok. Samtidigt skrev du att "de flesta män vill inte", samt att din man aldrig hade gjort det. Ser du skillnaden nu?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Sverige är sämst) skrev 2024-04-26 19:03:09 följande:
    Dina barn blev inte lidande fast din man (och du) arbetade heltid, men när män som har en hemmafru som har all tid i världen åt att ägna sig åt barnen arbetar heltid, så blir barnen lidande? Tomte
    Jag har inte alls skrivit att barnen blir lidande av att mamman är hemma. Men mamman kanske blir lidande?

    Pappan kanske blir lidande av att jobba mycket och ha hela försörjningsansvaret? Han kanske också vill vara hemma med barnen? 

    Jag tror inte att BARNEN lider av att den ena jobbar heltid och den andra är hemma på heltid. I så fall påverkas de (kanske) mer om båda jobbar heltid. Men det finns många andra varianter.

    Sen verkar det som många män med hemmafruar, jobbar väldigt mycket, ofta långt mer än 40 timmar i veckan. I värsta fall ser de knappt sina barn. DÅ tror jag att även barnen blir lidande.

    Men om pappan jobbar måttligt och mamman är hemma, eller pappan jobbar 100 procent och mamman 75 procent, samt båda har hyfsat med tid med sina barn, har jag inga synpunkter alls, så länge båda är nöjda.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-04-26 19:31:41 följande:

    Jag är helt övertygad om att de flesta män inte vill gå ner i arbetstid för att hämta barnen tidigare på förskolan. För de ser inte behovet av det. Varför? Barnen blir ju omhändertagna på förskolan. Om män skulle gå ner i arbetstid skulle de flesta vilja antingen ägna den tiden åt något praktiskt och nyttigt eller något nöje. Inte för att umgås med sina småbarn två timmar varje eftermiddag innan frun kommer hem. 


    Kvinnor har ett större intresse av att vara med små barn   , för vi är biologiskt anpassade, evolutionärt anpassade till att bära, föda , amma och ta hand om små barn. 


    Kan bara vara i Sverige man måste förklara något så självklart. 


    Så du gick ner i tid för att du ville vara mer med dina barn, inte för att du tyckte att de annars fick för långa dagar på förskolan? 

    Då är det ju en annan sak, din man kanske inte hade det behovet, tyckte att han fick tillräcklig tid med sina barn och att barnen fick tillräcklig tid med honom. Men alla män och alla kvinnor är inte lika, vad du än skriver om biologi och självklarheter.

    Det finns generella skillnader mellan könen, men de individuella skillnaderna är stora.

    Sen tyckte jag du skrev något om att det inte är bra för barn med långa dagar på förskola. Jag håller med om att det inte är optimalt. Min man håller också med om det. Vi löste det som sagt ändå.

    Men din man håller alltså inte med? För honom hade det inte varit något problem om barnen gick långa dagar. Om du inte hade gått ner i tid. Och du menar att den inställningen beror på att han är man? Eller att den inställningen är vanligare hos män? Så kan det förstås vara, jag undrar bara hur du resonerar.
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Ovanstående har ju noll och intet att göra med en kvinna som utbildar sig till jurist, arbetar som det några år, gifter sig - kanske med en lite äldre, framgångsrik jurist -, föder barn och blir hemma i 5-10 år innan hon tar upp karriären igen.

    Den typen av hemmafruar är mycket ovanliga i Sverige. Högutbildade kvinnor med högstatusyrken är sällan hemmafruar. Kvinnor i lågstatusyrken är det ibland, men betydligt vanligare är att de jobbar deltid.

    Bland lågutbildade och långtidsarbetslösa finns betydligt fler kvinnor som är hemma på heltid med barn. I denna grupp finns också fler sociala problem och mer psykisk ohälsa än i andra samhällsgrupper. Därav sämre betyg, sämre hälsa, mer kriminalitet etc hos barnen. De bor ofta i utsatta områden och föräldrarna kommer ofta (men inte alltid) från andra kulturer.

    Men du har rätt i att dessa mammor inte är hemmafruar i egentlig mening. Men de drar upp statistiken eftersom det finns ganska få andra hemmafruar i Sverige. 

Svar på tråden Drömmer om att vara hemmfru