Inlägg från: AHAS |Visa alla inlägg
  • AHAS

    Mitt 9 årig barn är GENI

    Mitt 9 årig barn som går på 3 åk är geni. Han är otrolig duktig. Han läser flyttande sen han var på ettan. Han kan allt på matte i sitt 3 åk så har sin lärare lånat 4 åk matte bok, han beklagar att det är jätte lätt ändå och han vill uttmanar sig mer. han kan avancerad Engelska och kan förstå allt, han är bäst i klassen på Svenska trots att hans föräldrar har utländska bakgrund och vi pratar modermål språk hemma. Han förstår avancerad kunskapliga dokummentärer liksom mediciniks eller historisk eller vad som hels. han kan förklara kompliserat information på lätt och enkelt sätt. VG och full betyg på allt. Han beklagar att han går på skloan utan nytta för att han kan allt och tycker att allt är väldigt lätt.   Vi har funderat lite att han kanske kan hoppa till 4 åk men jag är väldigt tveksamt att diskutera det med skolan då han är ganska kortväxt även hans mående och beteende är ganska barnsligt därför är jag rädd att han inte kommer klara sig sociala relationer med äldre klasskamrat. Hur kan jag hjälpa honom att han utnyttjar sin intelligens för att tjäna sig själv och tjäna samhället? Vilka myndigheter som kan hjälpa till såna smarta barn? Vad rekommenderar ni? har ni erfarenhet om såna situationer?


    Mamma
  • Svar på tråden Mitt 9 årig barn är GENI
  • Meddelande borttaget
  • AHAS
    Anonym (Annica) skrev 2024-04-21 18:52:33 följande:

    Vad roligt att det går bra för er son i skolan! Det finns inga särskilda myndigheter som hjälper duktiga barn, utan de ska få extra utmaningar i skolan. 
    Ni kan hjälpa sonen genom att tipsa om olika saker som breddar hans kunskap. Jag menar att det är lätt att man fastnar i "skolkunskaperna" och lär barnen tex. räkna ekvationer eller liknande, och sedan blir de uttråkade i skolan när de ska gå igenom samma sak. De kan istället lära sig ett hantverk, programmering, matlagning, ett annat språk, schack el dyl.


    Tusen tack att jag fick bredare alternativ att vi kan testa hans intresse...
    mamma
  • AHAS
    Bergegardh skrev 2024-04-21 19:01:08 följande:

    Mitt råd är att kolla vad han gillar för andra ämnen. Då skolan säkert kommer vara understimulerande för honom.

    Kan vara rymden, kroppen, språk, sport eller något annat han visar intresse för. Låt honom börja på biblioteket och internet och se vad han hittar som är intressant. 

    Sen prata med hans lärare om att han vill skriva och/eller läsa om detta ämne när han väntar på att alla andra är klara med vilka uppgifter det nu än är. 

    Sen kan han lämna in vad han har skrivit så läraren ser att han faktiskt inte bara sitter och har kul typ. 

    Jag hade en kille i min klass som var överintelligent. När vi gick i femman redovisade han om hur en dator är uppbyggd av 0 och 1 typ. Ingen fattade något. När vi gick i gymnasiet hade han redan tagit examen.

    Kommer ihåg att vännerna pratade om att killens pappa hade köpt trasiga datorer till honom som han hade tagit isär och satt ihop igen. 

    Så tror att ni som föräldrar måste stå för den mesta stimuleringen Tyvärr. 


    Tack snälla ni är för en jätte bra plan...uppskattar det jätte mycket.
    Mamma
  • AHAS
    Anonym (Ugglan) skrev 2024-04-21 19:17:06 följande:

    Här är en bok som jag använde med vår son, för att bättre förstå hans begåvning på olika områden och ge uppgifter som var mer av en utmaning. Den kommunala skolan var tyvärr inte till någon direkt hjälp, vi bytte till en privat skola med matematik- profil efter mellanstadiet och då blev det bättre.

    Nu studerar han teoretisk fysik på universitet.

    Detta är en rätt gammal bok "IQ-boken" men den sortens tester ändras inte direkt.

    www.bokborsen.se/view/Agostini-Franco-De-Carlo-/Iq-Boken/11442852%2Fgm%2F11442852&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIt5Ck6ebThQMV9U-RBR1WqQFBEAQYBCABEgK56vD_BwE


    Tusen tack för att du delar med sig era erfarenheter..det kommer bli super bra start för resan till förbättring..
    Mamma
  • AHAS
    Jemp skrev 2024-04-21 19:41:01 följande:

    Precis, skolan ska anpassa men många har problem att få tillräckliga utmaningar. 

    Kan tipsa om facebookgruppen Mensa GCP föräldrar. 


    Tusen tack för tipset...Jag ska absolut göra :) 
    Mamma
  • AHAS

    Vad fina ni är, tusen tack för många tipsar..Vi har fått tillräckligt bra med tipsar och rekommenationer... Nu kör vi Glad


    Mamma
  • AHAS
    Anonym (Också) skrev 2024-04-21 22:24:13 följande:
    Grattis, så fint att veta att det fortfarande finns särbegåvade barn! :)
    Hur är det med social skills med andra barn? Har han ingen diagnos på autism? Om nej, då ni kan fundera, om det finns misstankar eller han har, bättre nej. 

    Min son är också sådan, han är 6 år (läser och skriver fritt och flytande från 2 och halv-3 år), räknar stora siffror (+, -, :, x), kan 3 språk flytande. Han har specielintressen i teknik, kosmos, programmering osv. i alla detaljer. Hans minne är otrolig bra med pyttelite detaljer. Men han har lite svårigheter med sociala kommunikation med andra barn, han är trevlig, artig, men själv inte leker med andra barn så mycket. Bara om det finns 1 eller 2. Vi hade utredning på BUP för autism spektrum och han gjorde olika tester där visades att han har mycket högre intellekt och logik än jämnåriga barn. 

    Så, han fick diagnos för högfunktionell autism (tidigare Aspergers). Han ska börja nollan i augusti och vi också tänker hur ska det bli. Första 4 klasser för honom ska vara så lätt, men vi vill inte att han hoppas till äldre klassen, för att han har problemer med sociala skills.
    Tack så mycket att du delar med sig er erfarenhet om ert fint duktig son...Min son har bra social skills, har kompisar som oftast delar med honom samma fotboll intresse men inget särkilt man kan säga. min räddsla att han ska hoppa over genom att han är barnsligt..Våran dotter äldre än han bara 1,5 år så går hon på 4 åk men hon är väldigt mogen och självständigt..hon klarar sig väldigt bra med jobbiga elever...min son har inte klagat nångån av jobbiga elever men ändå är jag försiktig om han inte skulle klara sig med äldre barn...så föredrar jag att ta andra vägar istället för att hoppa over...All lycka till ert duktigt son...
    Mamma
  • AHAS
    Anonym (?) skrev 2024-04-21 22:57:58 följande:
    Jobbigt med språket verkar det. Hoppas ni skaffar hjälp till ert barn så barnet kan gå framåt. Vet att jag tjatar om språk men det är grundläggande.
    Han får lära sig svenska från skolan ,inte hemma. trots att du är inte nöjd om mitt språk men jag har stor lycka i Sverige ändå och kan utföra mitt jobb utmärk. Jag jobbar på en av störta farmaceutiska företag i Sverige och bor i hus som kostar flera miljöner, har fin bil och reser lyx resa varje år. Jag säger det här till dig bara för att du ska veta att det finns olika sätt att man kan levererar bra jobb ändå..Du behöver inte vara ytlig.
    Mamma
  • AHAS
    Dr Nail skrev 2024-04-21 22:55:26 följande:

    De som peakar tidigt brukar oftast stanna i utvecklingen tidigt också. Försök att inte ge ditt barn intrycket att hen är nåt, ödmjukhet är superviktigt i den åldern.


    han har aldrig hört oss att vi säger det här om honom..jag håller med dig..han borde inte känner att han klarar överförväntningar i skolan annars han kanske kommer sluta och leta efter utmaningar...
    Mamma
  • AHAS

    Sen är det helt ok att vara otroligt driven och duktig om man vill lära sig allt och naturligtvis jättekul så länge barnen har det drivet. Men jag tycker man får vara lite försiktig också. Är man van att alltid vara bäst blir förväntningarna höga och då kan man ibland få höra att det är ok att misslyckas någon gång också.


    Tack för att du dela din erfarenhet. Det är precis som händer att min son som klagar på lätta ämne annars jag skulle inte försöka kolla runt. med tankan att han som klagade flera gånger att han behöver att uttmana sig mer...
    Helt rätt och jag håller med dig att man har alltid A betyg blir förväntningar höga, man måste tänka på det här att vi som människor behöver att acceptera när livet är upp och ner ...
    Mamma
  • AHAS
    Anonym (Bv) skrev 2024-04-23 10:10:09 följande:

    Låt han va barn varför stressa fram, lever ni hans liv eller får han göra de han vill?

    Fick en i min klass som hoppade upp, gick inte så bra i livet för han. Stenhård pappa som krävde alldeles för mycket så han blev knäckt 
    Slutade så illa att han fick många år i fängelset 


    Läs gärna igen mitt inlägg. Du beskriver precis tvärtom det som jag har skrivit. Vi stressar inte han utan han som vill, vi vill inte hoppa över han för att leva sitt ålder lika som andra socialt. Vi är väldigt fkexibla med hans intresse på fotboll och innebandy. men tack ändå
    Mamma
  • AHAS
    Dr Nail skrev 2024-04-21 22:55:26 följande:

    De som peakar tidigt brukar oftast stanna i utvecklingen tidigt också. Försök att inte ge ditt barn intrycket att hen är nåt, ödmjukhet är superviktigt i den åldern.


    Absolut. det finns flera olika håll av barn utveckling liksom hjärnan, social och kroppen...alla måste gå i parallel och det därför valde vi inte att han hoppar över..
    Mamma
Svar på tråden Mitt 9 årig barn är GENI