Inlägg från: Anonym (Fundersam) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Fundersam)

    Ny lag om könsbyte.

    Jag ser inga större problem med att det ska bli lättare att byta juridiskt kön, men jag tycker man ska hålla hårt på 18-årsgränsen, dvs inget målsmans samtycke.

    Jättebra att man inte längre måste ha Socialstyrelsens tillstånd för att operera sig iaf! Mindre bra och rent horribelt att det krävs att transsexuella (men inte intersexuella) steriliserar sig bara för att de vill byta juridiskt kön!! Har vi inte kommit längre i utvecklingen?!

    sverigesradio.se/artikel/940066

    Och ändå skrev Annika Strandhäll och Alice Bah Kuhnke så här i SvD 2018: www.svd.se/a/Ql09rx/att-byta-juridiskt-kon-ska-bli-snabbt-och-enkelt

    "Ingen ska längre tvingas genomgå medicinska ingrepp som man själv inte vill genomgå."

  • Anonym (Fundersam)
    Tom Araya skrev 2024-04-21 16:15:56 följande:
    Menar du att sterilisering är obligatoriskt, oavsett om man genomgår fysiskt könsbyte eller bara juridiskt (enligt den nya lagen)?

    Jag har inte sett det nämnas någonstans.
    Det stod så i första länken iaf, men nu när jag kollar ser jag att den är från 2006.... Mitt fel! Vill gärna ha klargjort om det är så eller inte fortfarande.
  • Anonym (Fundersam)
    Tom Araya skrev 2024-04-21 16:27:00 följande:
    I beskrivningen av hur juridiskt könsbyte går till enligt den nya lagen så krävs bara ett samtal med vården, inga medicinska ingrepp alls och inga tillstånd från Socialstyrelsen krävs.
    Länka gärna om du kan!
  • Anonym (Fundersam)
    Tom Araya skrev 2024-04-21 16:43:43 följande:
    Tom Araya skrev 2024-04-21 16:40:35 följande:
    Det finns redan i de länkar jag delat och vilken det är framgår nog tydligt av rubriken.
    Tom Araya skrev 2024-04-20 21:20:35 följande:

    Jaha... några länkar försvann och nu verkar det inte gå att komplettera trådstarten längre.

    Fakta om könsbyte - Nyheter (Ekot) | Sveriges Radio

    Det här innebär nya lagen om könstillhörighet | SvD






    Tack! Länken från SR är dock från 2006 där det står att man måste sterilisera sig. Jag hade gärna sett i artiklarna att man var väldigt tydlig med att man inte längre måste sterilisera sig för att få byta juridiskt kön.
Svar på tråden Ny lag om könsbyte.