• JagärinteKarin

    Farmor umgänge - rätt ellee fel uttryck

    Mina barns farmor gör skillnad på sina barnbarn. Alltså hon är med andra barnbarnen mer och väljer bort våra barn, hennes val. Men min man är så ledsen över hennes beteende och hur det har blivit så och han konfronterade henne. Vid ett tillfälle sa han till henne om ena barnet "Hen får bara den tiden du måste sitta barnvakt", alltså han menade att hen får nästan inte tid med henne då hon är alltid med de andra barnbarnen. Därpå svarar hon "Vi GER den tiden, hen FÅR inte den"? Är detta elakt uttryckt eller är det jag som tycker fel.

  • Svar på tråden Farmor umgänge - rätt ellee fel uttryck
  • Spucks

    Är det inte per automatik så att om någon ger något så finns det någon annan som får något? Jag förstå inte meningen med det. Eller ville farmor att det blir tydlig att tiden med sitt barnbarn är något hon aktivt ger?

    Däremot tycker jag att din mans utsaga var dåligt uttryckt - i alla fal om han verkligen sa som du skrev. När farmor "måste sitta barnvakt"? MÅSTE? Om han verkligen sa det så, kan det ju vara så att farmor väljer att tillbringa mindre tid med ert barn (och med er) för att hon inte känner sig särskilt väl bemött av er.

  • Mortiscia80

    Jag förstår inte skillnaden, men i slutänden så spelar det väl ingen roll hur man uttrycker sig. Uppenbarligen vill farmor knappt umgås med barnbarnet och det är riktigt synd. Jag skulle se mig om efter andra barnvakter i framtiden.

  • JagärinteKarin

    Jag kanske var otydligt. Det var farmor som uttryckte det som barnvakt är ett "måste" tid och det enda tiden hon erbjuder. Därpå ordvalet från min man. Detta är ett väl etablerat förhållande mellan dem och barnbarnet som hon valde att avsluta utan varning. Ingen varit elakt mot henne, hon kan inte följa regler bara hon säger. Hon klarar inte reglerna helt enkelt. Antingen styr hon eller blir det ingen kontakt. Och dessa regler är viktiga för oss och hon förstår det men hon klarar inte av dem. För oss är det viktigt att umgänget ska vara ett ömsesidigt intresse för både barnen och dem, men de vill bara på deras villkor och med deras regler vilket fungerar inte för barnen. Så därpå frågan, är det okej att säga vi GER den tiden, att barbarnen får inte bestäma om umgänge med dem utan DE bestämmer det själva. Vi vill INTE art vårt barn umgås mes någon som tycker att deras emotionella behov är inget de bryr sig om.

  • JagärinteKarin
    Mortiscia80 skrev 2024-04-20 14:04:02 följande:

    Jag förstår inte skillnaden, men i slutänden så spelar det väl ingen roll hur man uttrycker sig. Uppenbarligen vill farmor knappt umgås med barnbarnet och det är riktigt synd. Jag skulle se mig om efter andra barnvakter i framtiden.


    Hon vill spendera tid, fast inte  när barnbarnet saknar henne utan bara när hon vill det. Sedan vill hon inte heller följa reglerna. Hon får t.ex. inte ta bafnbarnet dit hen blir mobbade av en vuxen, släkt, men hon ser inte problemet med det och är ledsen, därför slutade hon träffa dom. Nu vill hon ha det som det var men vi är tveksamma p.g.a. hur hon utrtycker sig att hon GER den tiden. Vi vill inte att de ska bara ge tid, utan det ska varq hållbart och  långtad.  Det funlar inte att GE dtiden och sedan  "Drop them dead" igen såsom hon gjorde.
  • Mortiscia80
    JagärinteKarin skrev 2024-04-20 14:15:52 följande:
    Hon vill spendera tid, fast inte  när barnbarnet saknar henne utan bara när hon vill det. Sedan vill hon inte heller följa reglerna. Hon får t.ex. inte ta bafnbarnet dit hen blir mobbade av en vuxen, släkt, men hon ser inte problemet med det och är ledsen, därför slutade hon träffa dom. Nu vill hon ha det som det var men vi är tveksamma p.g.a. hur hon utrtycker sig att hon GER den tiden. Vi vill inte att de ska bara ge tid, utan det ska varq hållbart och  långtad.  Det funlar inte att GE dtiden och sedan  "Drop them dead" igen såsom hon gjorde.
    Det känns inte som det finns genuin kärlek bakom det där umgänget...
  • Spucks

    Du skriver väldigt rörigt, tycker jag. Vadå hon vill inte följa reglerna? Vilka regler har ni, som hon behöver följa, förutom att ert barn inte ska träffa en mobbare?
    Och vad betyder detta "men hon ser inte problemet med det och är ledsen, därför slutade hon träffa dom."? Vem är ledsen, farmor? Varför?
    Och vad menas med "
    Nu vill hon ha det som det var"? Hur var det? Tillbringade hon mer tid med dina barn innan och vill göra det igen? Varför handlar din TS då att hon INTE vill träffa dina barn?
    Och vad menar du med det: "
    Vi vill inte att de ska bara ge tid, utan det ska varq hållbart och  långtad."?

  • JagärinteKarin
    Dexter dot com skrev 2024-04-20 13:28:07 följande:

    Jag tycker inte uttrycket är elakt utan felaktigt. Varför måste måste hans mamma sitta barnvakt åt era barn?


    Kan vara så, hon är gammal så lätt hänt. Hon ska inte sitta barnvakt, hon bara erbjöd det som ett "måste" därpå ordvalet. 
  • JagärinteKarin
    Spucks skrev 2024-04-20 14:21:15 följande:

    Du skriver väldigt rörigt, tycker jag. Vadå hon vill inte följa reglerna? Vilka regler har ni, som hon behöver följa, förutom att ert barn inte ska träffa en mobbare?
    Och vad betyder detta "men hon ser inte problemet med det och är ledsen, därför slutade hon träffa dom."? Vem är ledsen, farmor? Varför?
    Och vad menas med "Nu vill hon ha det som det var"? Hur var det? Tillbringade hon mer tid med dina barn innan och vill göra det igen? Varför handlar din TS då att hon INTE vill träffa dina barn?
    Och vad menar du med det: "Vi vill inte att de ska bara ge tid, utan det ska varq hållbart och  långtad."?


    Reglerna var att hon skulle aldrig låta vårt barn  träffa en vuxen nära släkting då denne är en mobbare. 
     Hon gick bakom vår rygg och hälsade på denne med vårat barn, flera gånger. När vi sa åt henne att hon fick inte det så struntade hon i det igen och bröt kontakten med barbarnet istället. Nu vill hon träffa barnbarnet och ge det ett till försök. Vi vill inte att detta ska vara en tid HON GER såsom hon uttrycker det, utan att det är ömsesidigt att barnen också FÅR så det blir bra får båda parter. Så frågan är, är det dåligt uttryckt eller är det bara elakt att säga så.
  • JagärinteKarin
    Mortiscia80 skrev 2024-04-20 14:17:53 följande:
    Det känns inte som det finns genuin kärlek bakom det där umgänget...
    Tänkte samma sak då hon uttrykte sig så. 
Svar på tråden Farmor umgänge - rätt ellee fel uttryck