• Agda90

    Barn blodprov blodvärde

    Har ni provat att utesluta mjölkprotein ur kosten?

    När min grabb var 2 månader gammal hade han eksem och bajsade grönt skum. Jag ringde själv till barnmottagningen istället för att gå via BVC. Pratade med en super duktig sköterska som sa direkt att det till 99% var en reaktion på mjölk. Jag fick guidning över hur jag skulle utesluta mjölk under 2-3 veckor. Jag skulle vara uppmärksam på förändringar och efter 2-3 veckor träffade jag läkare. Där konstaterade läkaren direkt att det var ingen tvekan om det var mjölkprotein som sonen var allergisk mot då han mådde tusen gånger bättre och han fick mjölk fritt i 6 månader innan vi skulle provocera med mjölk.
    Idag är grabben 13 år och mår toppen men är fortfarande allergisk mot mjölkprotein. 

    Så att utesluta mjölkprotein ur kosten för att se om det blir någon förändring är inte fel 

  • Agda90
    The moon skrev 2024-04-24 13:15:58 följande:

    Först trodde jag att de skulle skicka oss till hudläkare .  vi får se vad de säger när alla provsvaren har kommit in . 


    En läkare från vårdcentralen sa att det är atopisk eksem .

    Det står inget i journalen ang vilka prover som har tagits
    . När vi tar kortison så  brukar  eksemet lägga sig me när vi slutar med kortison kommer det tillbaka igen . Tycker så synd om mitt barn , när det kilar så mycket på hen. 

    Okej , tråkigt att höra att din dotter också hade hudproblem. Har hon det fortfarande ? Vad har  ni fått för råd från läkare och har du några tips till oss om hur man kan få ner eksemet ? 


     


    Att eksemet försvinner när ni använder kortison och sedan kommer tillbaka är inte så konstigt. 
    När ni använder kortison sopar ni skiten under mattan, när ni slutar kommer skiten till ytan. Ni har ju inte tagit bort det som orsakar eksemet. 
  • Agda90
    The moon skrev 2024-04-24 13:33:09 följande:

    Ja , precis så är det . Man vill bara veta vad som orsakar eksemet . Vi får vänta och se vad läkaren säger 


     


    Hoppas inte på för mycket. De är mest sugna på att skriva ut recept på krämer och smörjor. Ska det bli någon vettig utredning får ni föräldrar stå på er mest troligt. 
Svar på tråden Barn blodprov blodvärde