• Tihi

    Recept till bröd/bakmaskin

    Jag grävde fram min gamla bakmaskin, en sån där som mixar och gräddar brödet direkt ni vet, men hittar inte receptboken.

    Har ni några enkla recept jag kan göra? Något simpelt att börja med som ett vitt bröd bara går bra.

    Vilken ordning ska man lägga i ingredienserna?

  • Svar på tråden Recept till bröd/bakmaskin
  • Minimalen

    Om du skriver vilken maskin du har så kanske någon skulle kunna fota recepten i manualen och lägga ut här. Själv har jag denna gamla Nordica-maskin från tiden innan OBH och NORDICA gick ihop. Om du vill så kan jag försöka lägga upp bilder på recepten från denna .

  • Tihi
    Minimalen skrev 2024-04-17 19:44:48 följande:

    Om du skriver vilken maskin du har så kanske någon skulle kunna fota recepten i manualen och lägga ut här. Själv har jag denna gamla Nordica-maskin från tiden innan OBH och NORDICA gick ihop. Om du vill så kan jag försöka lägga upp bilder på recepten från denna .


    Min är 15-20 år gammal och liknar din men jag kan inte titta på namnet just nu. Men jag kan säkert försöka med ett recept som du har. Använder du din maskin ofta?
  • Minimalen

    Nej, jag fick den begagnad för 1 år sedan. Har bara använt mig av första receptet men lagt till lite olja enligt information i avsnittet med baktips. 

  • Kermit1561

    Det finns massor av recept på nätet, och tillverkarnas manualer ligger på nätet med recept .t.ex. www.wilfa.se/wp-content/uploads/2014/06/Nybakt_Recept_PDF_SE.pdf
    Men ska du bara göra enkla bröd så kan du ta vilket recept som helst där proportionerna mellan mjöl och vätska är noga angivet, det är egentligen det enda som är knepigt eftersom man inte kan justera efterhand som degen knådas som man annars gör. 

    Jag lade i allt samtidigt när jag använde bakmaskin, egentligen skall russin, nötter och sånt i senare men det funkar att ha i från början också.... 

Svar på tråden Recept till bröd/bakmaskin