• byrålåda1

    Konstigt rör som grannen lagt in på vår tomt.

    Hej!


    Jag tror att jag har valt rätt kategori för min fråga, om inte går det bra att moderator flyttar till rätt.


    Det är såhär att jag bor i en ville med en mycket stor tomt, i en by, på ett icke planlagt område. Det är en så pass liten by att alla har enorma tomter på 0.5 hektar, men det räknas inte som en gård.
    Vi odlar grönsaker på vår tomt som vi lever på hela året, och överskottet säljer vi eller skänker bort. Vi är alltså privatpersoner som lever på vår tomt.


    Hur som. Vi har några grannar på vardera sida om oss. Vi har en granne på vår vänstra sida som driver en mindre firma där dom restaurerar diverse saker, och använder bl.a. lacknafta och andra vätskor. 


    Nu till huvuddelen:


    För ungefär ett år sedan hittade vi ett rör som leder in på vår tomt, från tomtgränsen som gränsar in till dessa grannar på vår vänstra sida. Vi blev mycket misstänksamma och frågade dom vad detta var för något rör. Dom förklarade att dom, tillsammans med vår kommun, har skapat ett rör som leder in på vår tomt. Då dom inte pratar svenska, och knappt engelska var det svårt att förstå dom men vi förstår varandra grundligt. Detta kändes mycket konstigt så vi ringde kommunen som inte hade en aning om vad dom pratar om. Vi bad om råd och kommunen tyckte att vi skulle fylla igen röret men det kunde dom inte säga officiellt, utan det rådet var mer sådär emellan oss. Vi gick då till grannarna igen och enligt dom skulle dom fixa detta röret tillsammans med Skanska. Detta är ju helt orimligt för man kan inte bara fylla igen och göra andra jobb på någon annans tomt utan tomtägarens vetskap. Jag vill fylla igen detta röret. Vad är det som gäller? 


     

  • Svar på tråden Konstigt rör som grannen lagt in på vår tomt.
  • Fliselisan

    Låter ju väldigt konstigt. Om inte kommunen visste vad det är för rör så borde ni kunna kräva att röret tas bort från er del av tomten? Ni ska nog vara försiktiga med att ta bort det själva. Löste om en campingägare som hade problem med att övergivna husvagnar ställdes upp på hans camping, men han fick inte bogsera bort dom själva eller ens öppna dörren och titta in, utan var tvungen att använda kronofogden som han själv fick betala. 


    Vet inte om det är annorlunda i ert fall, men att proppa igen röret med något verkar ju vara enkelt just nu ialllafall. Kanske rejält med fogskum om det håller tätt. 

  • Anonym (Betty)

    Är det ett stort rör? Kan ni inte bara ta bort det? Jag hade bara låtsas som att "oj nåt skräp på min tomt som blåst in" och tagit bort det.

  • Anonym (J)

    Kolla först via Lantmäteriet att det inte finns ett servitut

    Om det nu är petigt så får man inte pilla med andras saker även om de ligger på din tomt. Formelt riktigt är att gå via kfm och begära handräckning.

    I praktiken, riv upp skiten, varna grannen först

    Vill du börja ett krig anmäla till lämplig miljömyndighet att de håller på med miljöfarlig verksamhet

  • Anonym (Miljöbrott?)

    Om jag hade misstänkt att grannen dumpade lacknafta och kemikalier vid min tomtgräns så hade jag polisanmält. 

    Jag tycker att det är väldigt rimligt att dubbelkolla med kommunen såsom ni gjort och utifrån svaret ni fick kan ni nog utgå från att grannen har en tendens att ljuga folk rakt up i ansiktet.

  • Anonym (Bort med skiten!)

    Om det inte finns något servitut så plocka bort det. Man får inte använda andras mark på det viset. 

    Jag hade även anmält till miljöenheten i gällande kommun för risken finns att de dumpar gifter i marken....

Svar på tråden Konstigt rör som grannen lagt in på vår tomt.