• Zouxman

    Vart går gränsen för höginkomsttagare?

    Ja, vad är din definition av en höginkomsttagare? Motivera gärna hur du tänker.

  • Svar på tråden Vart går gränsen för höginkomsttagare?
  • Studentpappa

    Landar en bit över 800 tkr -24, för några år sedan hade jag tyckt det var högt men gränsen flyttas ju fram allteftersom.

    Till stor del tror jag det beror på att vår bundna ränta gick ut ungefär när jag bytte jobb och löneökningen gick ungefär jämt upp med den höjda räntan. Jag upplevde ingen förbättring trots ca 30% påök, men hade jag inte fått det hade jag ju fått en rejäl sänkning av disponibel inkomst.

    Nu säger jag 1MSEK/år då är det högt (för mig). Jag är ca 40 år.


    Ride it like you stole it
  • Less is more
    Anonym (F) skrev 2024-04-09 20:07:23 följande:
    Vattenfalla VD (inte GD) må vara överbetald, har ett symbolvärde och jag försvarar den inte. Vattenfall ger dock miljarder i vinster till sin ägare staten. Det gäller att se hela bilden.
    Vattefall tar alltså.lite för mycket betalt av sina kunder...
  • Anonym (F)
    Less is more skrev 2024-04-09 20:15:34 följande:
    Vattefall tar alltså.lite för mycket betalt av sina kunder...
    Vattenfall  agerar på en konkurrensutsatt marknad. De hittar inte på priset som ger bra vinster. De tjänar dessutom pengar på andra saker än el till slutkunder. Deras aktieutdelning till sin ägare (staten) är helt i linje med vilket aktiebolag som helst i den storleken. Statliga bolag agerar som kommersiella bolag. Läs Riksrevisionens rapport om Vattenfalls uppdrag så är det kanske lättare att förstå.
  • FiaLisannnN
    Anonym (F) skrev 2024-04-09 20:30:51 följande:
    Vattenfall  agerar på en konkurrensutsatt marknad. De hittar inte på priset som ger bra vinster. De tjänar dessutom pengar på andra saker än el till slutkunder. Deras aktieutdelning till sin ägare (staten) är helt i linje med vilket aktiebolag som helst i den storleken. Statliga bolag agerar som kommersiella bolag. Läs Riksrevisionens rapport om Vattenfalls uppdrag så är det kanske lättare att förstå.
    Tror inte nollan du citerar är särskilt bevandrad med vare sig rapporter eller information som bidrar till honoms/hennes allmänbildning.
  • Anonym (F)
    FiaLisannnN skrev 2024-04-09 20:34:23 följande:
    Tror inte nollan du citerar är särskilt bevandrad med vare sig rapporter eller information som bidrar till honoms/hennes allmänbildning.
    Antagligen inte. 
  • Faxze

    Jag kan inte förstå att personer som tjänar bra inte kan se objektivt på sin egen lön. Rimligtvis bör man ju ha den förmågan om man har ett välbetalt jobb.

    Om vi klassar de 10% med högst lön som höginkomsttagare så går gränsen troligen strax under 60 000 kr/mån. Vi kan alltid diskutera exakt var gränsen ska gå. 5% högst betalda? 

    Jag har siffrorna från 2022:
    10% med högst lön: cirka 54000 kr/mån
    5% med högst lön: cirka 66000 kr/mån.

    Lägg på 7-8% för löneutveckling sedan dess:
    10% cirka 58000 kr/mån
    5% cirka 71000 kr/mån

    Färre än 5% så börjar vi nog tala om toppinkomsttagare.

  • Studentpappa
    Faxze skrev 2024-04-09 21:43:18 följande:

    Jag kan inte förstå att personer som tjänar bra inte kan se objektivt på sin egen lön. Rimligtvis bör man ju ha den förmågan om man har ett välbetalt jobb.

    Om vi klassar de 10% med högst lön som höginkomsttagare så går gränsen troligen strax under 60 000 kr/mån. Vi kan alltid diskutera exakt var gränsen ska gå. 5% högst betalda? 

    Jag har siffrorna från 2022:
    10% med högst lön: cirka 54000 kr/mån
    5% med högst lön: cirka 66000 kr/mån.

    Lägg på 7-8% för löneutveckling sedan dess:
    10% cirka 58000 kr/mån
    5% cirka 71000 kr/mån

    Färre än 5% så börjar vi nog tala om toppinkomsttagare.


    Man är ju givetvis medveten om att lönen är hög jämfört med de flestas. Men samtidigt är du omgiven av kollegor i samma sits och det känns normalt att tjäna lika eller mer. 

    TS frågar ju efter en subjektivt åsikt och då svarar man ju utifrån det. 
    Ride it like you stole it
  • Faxze
    Studentpappa skrev 2024-04-09 22:01:01 följande:
    Man är ju givetvis medveten om att lönen är hög jämfört med de flestas. Men samtidigt är du omgiven av kollegor i samma sits och det känns normalt att tjäna lika eller mer. 

    TS frågar ju efter en subjektivt åsikt och då svarar man ju utifrån det. 
    TS frågar efter "din definition" med en motivering. Motivering för mig innebär att det ska vara ett hyfsat logiskt resonemang bakom. Det vill säga någon form av försök till objektivitet. Annars kan jag ju t.ex. säga att höginkomsttagare är de som har en inkomst över 1 miljon i månaden eftersom månen är en gul ost. (Subjektiv definition och en motivering.)
  • Less is more
    FiaLisannnN skrev 2024-04-09 20:34:23 följande:
    Tror inte nollan du citerar är särskilt bevandrad med vare sig rapporter eller information som bidrar till honoms/hennes allmänbildning.
    Förklara gärna hur Vattenfalls VD kan tjäna 1,4 milj i månaden när bolaget gått
    24 miljarder i förlust år 2022 eller vad nu var.
  • Studentpappa
    Faxze skrev 2024-04-09 22:08:39 följande:
    TS frågar efter "din definition" med en motivering. Motivering för mig innebär att det ska vara ett hyfsat logiskt resonemang bakom. Det vill säga någon form av försök till objektivitet. Annars kan jag ju t.ex. säga att höginkomsttagare är de som har en inkomst över 1 miljon i månaden eftersom månen är en gul ost. (Subjektiv definition och en motivering.)
    Och det är ju ingen som hindrar dig att ha den åsikten oavsett om månen är en gul ost. Det fina med kråksången är ju att vad det innebär för dig inte gäller för någon annan. 

    Nivåerna finns ju redan så detta är ju i slutändan bara åsikter och snömos.
    Ride it like you stole it
Svar på tråden Vart går gränsen för höginkomsttagare?