• Anonym (TS)

    Min man gav mig opersonligt godis

    Tog så illa vid mig idag när min man kom med ett påskägg till mig. Han vet hur lite godis jag faktiskt äter och att jag verkligen inte äter lakrits och knappt smågodis alls förutom några få utvalda saker. Trots detta så fick jag ett stort ägg med massa lakrits och andra äckliga godisbitar. Inte en enda av godisbitar jag gillar fanns med. Han hade även köpt en stor påse till sig själv.

    Kan inte låta bli att bli sårad, att det kändes opersonligt och att han inte lagt tid på att tänka på mig som mottagare. Överreagerar jag? 

  • Svar på tråden Min man gav mig opersonligt godis
  • Anonym (591)

    I mitt första inlägg i denna tråd så tyckte jag att det var gulligt med påskägg, men att det är något man ger sina barn mest och att jag aldrig gett det till någon jag varit i relation med.

    Och vad ser jag på bordet när jag kommer hem från släkten?

    Ett litet påskägg och ett megagulligt brev från min särboSkrattande
    Det innehöll flera sorter som jag inte kan med, som skumgodis och marmelade. Men jag blev så otroligt glad!

    Till hans försvar får sägas att vi likt ts inte äter mycket smågodis. Däremot är glass något jag verkligen gillar och han kan alla mina 5-6 favoritsorter/varumärken. Dessutom vet han och köper hem en massa annat som jag gillar, så vad gör det då att han inte vet vad jag gillar av sådant vi knappt aldrig äter, som smågodis?

  • Anonym (Jane)
    Agda90 skrev 2024-04-02 14:14:08 följande:

    Alltså hela poängen med att ge något till sin älskade är för att göra personen glad, visa att man bryr sig och ser den personen. Det gör man genom att ge sånt som man vet personen uppskattar. 


    För män är ribban lägre. Då räcker det att ge något. Punkt. 
  • Agda90
    Anonym (Jane) skrev 2024-04-02 15:37:19 följande:
    För män är ribban lägre. Då räcker det att ge något. Punkt. 
    Då har jag banne mig träffat en bättre man en genomsnittet märker jag. 

    Sen att ursäkta att ribban är lägre är bara en dålig ursäkt
  • Anonym (Jane)
    Agda90 skrev 2024-04-02 15:50:39 följande:
    Då har jag banne mig träffat en bättre man en genomsnittet märker jag. 

    Sen att ursäkta att ribban är lägre är bara en dålig ursäkt
    Samma här. 

    Det är bara att läsa, TS ska vara glad att han köpte något. Inte bry sig om vad. 
  • Anonym (Lis)
    Anonym (591) skrev 2024-04-02 15:35:31 följande:

    I mitt första inlägg i denna tråd så tyckte jag att det var gulligt med påskägg, men att det är något man ger sina barn mest och att jag aldrig gett det till någon jag varit i relation med.

    Och vad ser jag på bordet när jag kommer hem från släkten?

    Ett litet påskägg och ett megagulligt brev från min särbo // Skrattande
    Det innehöll flera sorter som jag inte kan med, som skumgodis och marmelade. Men jag blev så otroligt glad!

    Till hans försvar får sägas att vi likt ts inte äter mycket smågodis. Däremot är glass något jag verkligen gillar och han kan alla mina 5-6 favoritsorter/varumärken. Dessutom vet han och köper hem en massa annat som jag gillar, så vad gör det då att han inte vet vad jag gillar av sådant vi knappt aldrig äter, som smågodis?


    Ja är han bra på det i övrigt och ofta gör såna gulliga saker så gör det ju inget om det blir fel en gång. Det är nog en väldigt viktig parameter som du är inne på där.
    Är det en man som aldrig gör sånt och när han väl gör det väljer han godis han själv gillar så är det ju en helt annan sak. Jag misstänker att ts sambo inte är lika bra som din på att göra saker för sin partner.
  • Elizza11

    Han kanske gav dig det du inte gillar för att han gillar det och tycker att du ska "lära dig" gilla samma saker som han. 

    Eller så var han så som män ofta är- han var bara tankspridd när han skulle till o köpa godis, men han ville ändå ge dig något.

    Att han skulle ha en ond agenda inplanerad för att han köpte "fel" godis låter lite långsökt..
    Så planerande brukar inte karlar vara..

    Om han inte jämt o ständigt glömmer eller struntar i vad du gillar för olika mat, godis, presenter eller andra saker så är det väl inget att haka upp sig på vad som låg i ett  påskägg.
    Var glad att han gillar att ge dig sånt..Det gör inte alla. Jag gör inte det tex..

    Jag brukar få alla möjliga presenter, julklappar, påskägg, godis, bakelser, blommor, osv osv av min man..som jag absolut inte frågat efter, men jag ger ALDRIG honom någon present eller dylikt..Vad jag kommer ihåg så har jag aldrig gett honom något annat än ngr julklappar på 25 år.😂 

    Jag tycker inte det är viktigt att varken få eller ge bort saker/presenter (spontant då-är man bjuden på bröllop, tex så är det klart man ger en present) och det vet min man, men han gillar att ge ändå..Ja då får han väl fortsätta med det, men jag tänker nog inte börja ge honom något spontant tillbaka om han inte uttryckligen ber om det.

  • Anonym (g)
    Hysteri skrev 2024-04-02 13:24:24 följande:
    Förstå situationen? Vi tolkar väl det annorlunda och ser på det av olika vikt? Har du kontrollbehov och blir upprörd så fort när nån inte delar din uppfattning? 

    Jag tycker att hon överreagerar och att det är en löjligt sak att bli så upprörd över.Är det inte upp till TS om det är värt att vara i en relation med hennes sambo eller inte? Försummar hennes parter andra saker? Hur vet du det? Kvinnogissning eller? Det kanske han gör men jag förhåller mig till den situation som TS har beskrivit i stället för att diktera ihop en massa kanske eller möjligen 

    Jag tycker att man inte ska göra stora saker av småsaker för då kommer aldrig funka med nån. Man behöver inte bli kränkt och upprörd för ens parter inte köpt det perfekta godiset åt än. Det är min åsikt 

    Nej, jag har inte mer kontrollbehov än nån annan. Dum fråga. Jag har dock förstått något som du uppenbarligen inte gjort - att det handlar om mer än bara godis.
    Nej, det är ingen ?kvinnogissning? (löjligt uttryck förövrigt? utan ett ganska rimligt antagande. En man som försummar på ett plan gör det ofta på flera andra också. 


    Och jag i min tur tycker inte att män bör ha relationer med kvinnor om de ska förminska kvinnors känslor genom att hävda att de är överkänsliga och annat trams.

  • Hysteri
    Anonym (g) skrev 2024-04-02 19:21:24 följande:

    Nej, jag har inte mer kontrollbehov än nån annan. Dum fråga. Jag har dock förstått något som du uppenbarligen inte gjort - att det handlar om mer än bara godis.
    Nej, det är ingen ?kvinnogissning? (löjligt uttryck förövrigt? utan ett ganska rimligt antagande. En man som försummar på ett plan gör det ofta på flera andra också. 


    Och jag i min tur tycker inte att män bör ha relationer med kvinnor om de ska förminska kvinnors känslor genom att hävda att de är överkänsliga och annat trams.


    Uppenbarligen har du kontrollbehov då du minsann ska kontrollera att alla tycker exakt som dig annars kommer dom med massa upprörda svar leker polis och ska tillrättavisa allt och alla 

    Jo jag förstår. Du tycker det är jätte dumt tramsigt och löjligt och blir helt till dig när nån inte tycker som dig 

    Det är sannerligen ett kvinnogissande du sysslar med , så fort män inte dansar efter din pipa så gissar du hur försumbara och hemska dom är trotts att det saknar nån mer grund en ditt kvinnogissande 

    Tycker du det? Oj jaha du. Och?? Jag struntar i vad du tycker men tack för att du påpekade det för mig. Du kanske borde starta en egen tråd om hur du tycker män är förminskade om dom inte köper rätt sorts godis och annat trams 
  • Anonym (H)

    Om denna tråd inte är ett skämt - så ja, du skapar ett problem som är det futtigaste jag någonsin hört. Vad tycker du själv på en skala av alla problem som finns i världen - innehållet i ett påskägg och du är dessutom vuxen??? 

  • Anonym (g)
    Hysteri skrev 2024-04-02 19:44:31 följande:
    Uppenbarligen har du kontrollbehov då du minsann ska kontrollera att alla tycker exakt som dig annars kommer dom med massa upprörda svar leker polis och ska tillrättavisa allt och alla 

    Jo jag förstår. Du tycker det är jätte dumt tramsigt och löjligt och blir helt till dig när nån inte tycker som dig 

    Det är sannerligen ett kvinnogissande du sysslar med , så fort män inte dansar efter din pipa så gissar du hur försumbara och hemska dom är trotts att det saknar nån mer grund en ditt kvinnogissande 

    Tycker du det? Oj jaha du. Och?? Jag struntar i vad du tycker men tack för att du påpekade det för mig. Du kanske borde starta en egen tråd om hur du tycker män är förminskade om dom inte köper rätt sorts godis och annat trams 
    Nej, det har jag inte. Trams och en halmgubbe från dig som sagt.

    Nej, du förstår uppenbarligen ingenting utan verkar mest ute efter att tjafsa och bråka.

    Nej, det är inget kvinnogissande och det uttrycket är bara ett löjligt hittepå förövrigt.

    Nej, det handlar inte om nåt påhitt. Jag råkar dock ha en viss erfarenhet av hur många män fungerar och så även andra kvinnor på forumet. Vi förstår att försummande relationer ofta inte bara handlar om enskilda ting likt godis.

    Att säga att någon överdriver när de faktiskt blir sårade av något är att förminska den människans känslor ja. Det är inte en åsikt utan ett faktum för de som fattar vad det innebär att förminska någon. För TS så är detta inte trams, då hade hon inte startat en tråd om det.
Svar på tråden Min man gav mig opersonligt godis