Inlägg från: Jansson86 |Visa alla inlägg
  • Jansson86

    Min sambo hatar vår son

    Vår son är ca 9 månader gammal. 


    Min sambo har under längre tid skrikit hotfulla saker till sonen när han håller henne vaken på natten. ?Ska kasta ut dig genom fönstret?, ?jag kommer råka tappa dig om du inte är tyst?, ?du åker ut i snön om jag inte får sova snart?. Den typen av hot. Oftast när jag inte är i närheten och sover inne hos dottern som sover oroligt ibland  


    jag förstår att hon är trött och sliten. Samtidigt så har hon bokstavligen förbjudit mig från att ta hand om sonen på natten då hon ?inte tål barnskrik?. Han skriker inte olika om jag eller hon tar honom. Hon har fått ett kontrollbehov som är jobbigt att hantera. Exempelvis fick jag ?tillåtelse? att gå ut med sonen själv i barnvagn först när han var 6 månader. Innan dess fick jag utskällning om jag föreslog en barnvagnspromenad så hon fick vila. 


    Senast så skrek hon till sonen att hon hatar honom medans jag tog hand om vår äldre dotter (3år) som hade hög feber. Först dagen därpå kunde jag fråga henne om det och då grät hon och sa att det är så hon känner större delen av dagarna. 


    nu har jag kommit överens med mina föräldrar att jag åker till dem en vecka med sonen så han får vänja sig mer med mig. Tillslut har hon accepterat att vi ska testa det. 


    hon ska även börja gå till en psykolog. Dock så gick hon till samma psykolog när första barnet var 6månader också. När dottern kom så fick hon sova mer och accepterade att jag tog hand om dottern men betedde sig liknande som nu. Då tog hon inte ut det mot barnet lika mycket utan mer mot mig. 


    vet inte vad jag ska göra. Ska jag kontakta BVC, kommunen eller någon annan för att få hjälp med detta?

    vi ska även gå i parterapi som jag hoppas ska hjälpa oss på något sätt. 

  • Svar på tråden Min sambo hatar vår son
  • Jansson86

    Tack för allas svar!
    lite uppdaterad info:

    Vi får nu hjälp av psykolog som hjälper mamman. 


    Föräldraledigheten tar jag över från idag.


    Mamman gick med på att prata och beskriva läget för sin arbetsgivare enligt psykologens anvisningar och har fått ok att tidigarelägga att börja jobba så hon får miljöombyte på dagarna. Hon blir även sjukskriven 25%, kan bli mer framöver. De tiderna hon är sjukskriven ska hon helst inte umgås med barnen. 


    parterapin vi planerade har avbokats på inrådan av psykologen då mammans tillstånd är mer akut och behöver all fokus. Vi går senare via kommunens familjerådgivning.

    Mamman har blivit ordinerad sömn med hörselproppar, sömntabletter och eget sovrum.

    jag och barnen sover på annan plats närmaste två veckorna. sonen har somnat med mig helt utan skrik eller protester, bara vaknat 2x10minuter på nätterna så jag är otroligt glad och lättad. Samtidigt ledsen då jag inser hur mycket bättre sömn alla hade fått om jag hade fått tillåtelse att ta hand om sonen tidigare.

    nu ligger fokus på att mamman ska må bättre och snällare mot barnen vilket kan ta lång tid. Om relationen håller eller inte får vi se. jag vill först och främst att barnen ska vara trygga hos mamman vare sig vi bor tillsammans eller inte. 

Svar på tråden Min sambo hatar vår son