• pippi12345

    BF december 2024 - liten grupp

    Plussade precis och har nu bf 3-4 december. Så spännande! 🤩

    är sedan tidigare med i en fb-grupp för specifikt bf-månad med syskonet med över 2000 medlemmar och en annan facebookgrupp som enbart har 50-70 medlemmar. Målet med denna grupp är att så småningom gå över till fb-grupp i en mindre skala på typ 50-70 pers och att inbjudan sker via meddelandeförfrågan här på familjeliv, detta För att länkarna till fb-gruppen  inte ska ligga öppna för allmänheten och därmed kan man skydda anonymiteten. 


    detta är ett önskemål från min sida och hoppas det kan upprätthållas :) annars finns ju allltid grupper som skapas på fb som är mindre anonyma och har ett högt  antal medlemmar 

  • Svar på tråden BF december 2024 - liten grupp
  • Startingover
    Epidemiya skrev 2024-03-25 21:36:20 följande:

    Startingover och pippi12345:

    Spännande med sladdisar och att "börja om" med småbarnsåren. Måste vara skönt att ha lite mer självgående barn när bebis kommer 😅Har ni sparat grejer eller blir det att införskaffa mycket igen? Behöver ni ändra något i hushållet/bil när ni blir fem?

    Mina döttrar är snart 2,5 år respektive 4 mån. December kommer bli en väldigt kostsam månad framöver (om denna graviditeten går vägen) då även maken har sin födelsedag däromkring 😬


    Nej vi har typ inte sparat någonting. I väldigt många år var vi helt övertygade om att vi inte ville ha fler barn. Har typ bara sparat lite kläder som har extra mycket affektionsvärde. Jag har även kläder kvar som är sånt som jag inte lyckats sälja på loppisar, så de är nog inte så fina 😆 men i övrigt har vi ingenting. 

    Men har ni en fyramånaders?! Häftigt att du redan lyckats bli gravid igen! Tror det tog typ ett halvår för mig att ens få tillbaka min mens efter barnen :) vad kul barnen kommer att ha tillsammans när de är så nära i ålder!
  • pippi12345
    Epidemiya skrev 2024-03-25 21:36:20 följande:

    Startingover och pippi12345:

    Spännande med sladdisar och att "börja om" med småbarnsåren. Måste vara skönt att ha lite mer självgående barn när bebis kommer 😅Har ni sparat grejer eller blir det att införskaffa mycket igen? Behöver ni ändra något i hushållet/bil när ni blir fem?

    Mina döttrar är snart 2,5 år respektive 4 mån. December kommer bli en väldigt kostsam månad framöver (om denna graviditeten går vägen) då även maken har sin födelsedag däromkring 😬


    Men vad mysigt att få så tätt! Vi har allt 😅 antar att du också har kvar saker :) får se hur det går med bilstolar i bilen men annars borde vi kör oss på samma bil vi har idag 👍
  • Friedis84

    Hej! 

    Jag är helt ny här. Plussade i söndags. Min 1:a! Jag är 39 (fyller 40 i år). Gick vägen för oss efter 2 försök. Så jag hoppas att det lilla grynet vill stanna och att allt går bra. 

    BF är beräknad till 1 dec. ;) 

  • Startingover
    Friedis84 skrev 2024-03-26 19:17:56 följande:

    Hej! 

    Jag är helt ny här. Plussade i söndags. Min 1:a! Jag är 39 (fyller 40 i år). Gick vägen för oss efter 2 försök. Så jag hoppas att det lilla grynet vill stanna och att allt går bra. 

    BF är beräknad till 1 dec. ;) 


    Välkommen! Vad skönt för er att det tog sig så snabbt ☺️ hur mår du?
  • Epidemiya
    Startingover skrev 2024-03-26 07:04:16 följande:
    Nej vi har typ inte sparat någonting. I väldigt många år var vi helt övertygade om att vi inte ville ha fler barn. Har typ bara sparat lite kläder som har extra mycket affektionsvärde. Jag har även kläder kvar som är sånt som jag inte lyckats sälja på loppisar, så de är nog inte så fina 😆 men i övrigt har vi ingenting. 

    Men har ni en fyramånaders?! Häftigt att du redan lyckats bli gravid igen! Tror det tog typ ett halvår för mig att ens få tillbaka min mens efter barnen :) vad kul barnen kommer att ha tillsammans när de är så nära i ålder!
    Åh, segt att behöva köpa saker på nytt. Innan jag fick barn kunde jag inte ens föreställa mig hur dyrt det skulle bli ???? Är så glad att vi sluppit köpa nya kläder mellan första och andra dottern då de är födda samma årstid. Första året har de ju typ sju storlekar, och det vore osmidigt med långärmade bodys på sommaren. Ska du köpa nytt/begagnat eller har du någon släkting eller vän som kan ge bort grejer?

    Jag är lite orolig att jag kan vara överfertil och kroppen inte stöter bort foster som ej är levnadsdugliga. Detta är min femte graviditet och alla blev till på första försöket (varav en där jag använde Natural Cycles för att INTE bli gravid och gjorde abort). Mellan första och andra barnet hade jag ett MA där fostret dog någonstans mellan NIPT i v 11 och ultraljudet i v 13. Inget tydde på att något var fel, och jag hade dessutom svår hyperemesis hela vägen. Jag vågar därför inte hoppas på att det verkligen blir en bebis förrän rutinultraljudet. 
  • Epidemiya
    pippi12345 skrev 2024-03-26 16:07:46 följande:
    Men vad mysigt att få så tätt! Vi har allt 😅 antar att du också har kvar saker :) får se hur det går med bilstolar i bilen men annars borde vi kör oss på samma bil vi har idag 👍
    Åh vad skönt! Hoppas ni får in alla bilbarnstolar som behövs och slipper bilbyte. Det verkar vara en av de största kostnaderna med tre barn...

    Vi behöver bara köpa en till bilbarnstol. Har två Baby Brezzas i dagsläget då äldsta fortfarande tycker om välling, och om graviditeten går hela vägen kommer mellanbarnet och äldsta kunna dela (om intresset för välling kvarstår). Vi har möbeluppsättningar för två hushåll pga vi köpte sommarhus som vi sedan flyttat till permanent, och därav två spjälsängar samt en drös vanliga. Äldsta dottern får en vanlig säng efter yngsta barnet flyttar ut från nestet till storasysters gamla spjälsäng. Hoppas klara oss på under 12 000 i utgifter denna gång (NIPT + bilbarnstol). 
  • Epidemiya
    Friedis84 skrev 2024-03-26 19:17:56 följande:

    Hej! 

    Jag är helt ny här. Plussade i söndags. Min 1:a! Jag är 39 (fyller 40 i år). Gick vägen för oss efter 2 försök. Så jag hoppas att det lilla grynet vill stanna och att allt går bra. 

    BF är beräknad till 1 dec. ;) 



    Stort grattis! Håller tummarna att allt går bra.
    Startingover skrev 2024-03-26 07:04:16 följande:
    Nej vi har typ inte sparat någonting. I väldigt många år var vi helt övertygade om att vi inte ville ha fler barn. Har typ bara sparat lite kläder som har extra mycket affektionsvärde. Jag har även kläder kvar som är sånt som jag inte lyckats sälja på loppisar, så de är nog inte så fina 😆 men i övrigt har vi ingenting. 

    Men har ni en fyramånaders?! Häftigt att du redan lyckats bli gravid igen! Tror det tog typ ett halvår för mig att ens få tillbaka min mens efter barnen :) vad kul barnen kommer att ha tillsammans när de är så nära i ålder!
    Åh, segt att behöva köpa saker på nytt. Innan jag fick barn kunde jag inte ens föreställa mig hur dyrt det skulle bli ???? Är så glad att vi sluppit köpa nya kläder mellan första och andra dottern då de är födda samma årstid. Första året har de ju typ sju storlekar, och det vore osmidigt med långärmade bodys på sommaren. Ska du köpa nytt/begagnat eller har du någon släkting eller vän som kan ge bort grejer?

    Jag är lite orolig att jag kan vara överfertil och kroppen inte stöter bort foster som ej är levnadsdugliga. Detta är min femte graviditet och alla blev till på första försöket (varav en där jag använde Natural Cycles för att INTE bli gravid och gjorde abort). Mellan första och andra barnet hade jag ett MA där fostret dog någonstans mellan NIPT i v 11 och ultraljudet i v 13. Inget tydde på att något var fel, och jag hade dessutom svår hyperemesis hela vägen. Jag vågar därför inte hoppas på att det verkligen blir en bebis förrän rutinultraljudet.
  • Startingover
    Epidemiya skrev 2024-03-26 20:14:41 följande:

    Stort grattis! Håller tummarna att allt går bra.
    Startingover skrev 2024-03-26 07:04:16 följande:
    Nej vi har typ inte sparat någonting. I väldigt många år var vi helt övertygade om att vi inte ville ha fler barn. Har typ bara sparat lite kläder som har extra mycket affektionsvärde. Jag har även kläder kvar som är sånt som jag inte lyckats sälja på loppisar, så de är nog inte så fina 😆 men i övrigt har vi ingenting. 

    Men har ni en fyramånaders?! Häftigt att du redan lyckats bli gravid igen! Tror det tog typ ett halvår för mig att ens få tillbaka min mens efter barnen :) vad kul barnen kommer att ha tillsammans när de är så nära i ålder!
    Åh, segt att behöva köpa saker på nytt. Innan jag fick barn kunde jag inte ens föreställa mig hur dyrt det skulle bli ???? Är så glad att vi sluppit köpa nya kläder mellan första och andra dottern då de är födda samma årstid. Första året har de ju typ sju storlekar, och det vore osmidigt med långärmade bodys på sommaren. Ska du köpa nytt/begagnat eller har du någon släkting eller vän som kan ge bort grejer?

    Jag är lite orolig att jag kan vara överfertil och kroppen inte stöter bort foster som ej är levnadsdugliga. Detta är min femte graviditet och alla blev till på första försöket (varav en där jag använde Natural Cycles för att INTE bli gravid och gjorde abort). Mellan första och andra barnet hade jag ett MA där fostret dog någonstans mellan NIPT i v 11 och ultraljudet i v 13. Inget tydde på att något var fel, och jag hade dessutom svår hyperemesis hela vägen. Jag vågar därför inte hoppas på att det verkligen blir en bebis förrän rutinultraljudet.
    Detta är min 5e graviditet också (1 MF, 2 barn och en sen abort). Jag vågar inte riktigt tänka än på saker jag borde köpa och så.. låter kanske lite tråkigt men jag är så himla orolig denna graviditeten. Jag har bokat in mig för att gå och prata med en kurator via sjukhuset för att försöka landa lite i att jag är gravid igen. Vi var gravida förra sommaren/hösten och allt såg helt normalt ut till NIPT och ultraljudet efter det för där upptäcktes det att vår dotter hade massa avvikelser på organen och en kromosomavvikelse. Vi valde att göra abort I vecka 15 och det är det värsta jag har gjort i hela mitt liv. Denna gången kommer jag nog inte våga glädjas åt graviditeten förrän efter vecka 14 ultraljudet..

    Hoppas verkligen att du slipper hypermesis denna gången! Det har jag sluppit i mina graviditeter men det verkar vara riktigt tufft!
  • Pälsboll
    pippi12345 skrev 2024-03-25 20:56:29 följande:
    Välkommen 🤗 är det första barnet? 
    Tack! Precis, första barnet 🥰
  • Startingover

    Hur går det för er andra? Hur mår ni? Jag har just nu inga symptom alls förutom att jag är väldigt väldigt trött.

Svar på tråden BF december 2024 - liten grupp