Inlägg från: Anonym (Hjälp) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hjälp)

    Jag måste sluta dricka

    Behöver skriva av mig lite. Jag har en beroendepersonlighet och har i perioder både missbrukat mat och alkohol. För några år sedan gjorde jag en rejäl satsning, gick ned i vikt och slutade dricka så till den grad att jag i princip var nykterist i nästan två år. Sen träffade jag en ny partner och det blev goda middagar med vin osv. Senaste månaderna har det spårat ur för mig. Jag är egentligen lycklig men har en stressig och osäker situation på mitt jobb, en son som mår dåligt i skolan som skapar oro och vinet är en sådan välsignelse för det får tyst på alla tankar som snurrar i huvudet. Jag dricker inga kopiösa mängder, blir inte jättefull och har inte klantat mig annat än somnat i soffan lite oftare än vanligt. Men jag är samtidigt livrädd att min partner ska märka att jag smygdricker.

    Nu har jag inte druckit något sedan lördag men känner hur tankarna hela tiden kretsar kring möjligheterna att få i mig alkohol. Jag tycker det är jättejobbigt att det står vin i skåpet i köket och skulle egentligen vilja hälla ut alltihop men vågar inte för det skulle ju röja att jag har problem. 


    Behöver pepp och stöttning från andra som tagit sig ur ett sånt här missbruk. Jag vill ju vara pigg och nykter.

  • Svar på tråden Jag måste sluta dricka
  • Anonym (Hjälp)

    Tack för alla goda råd. Jag vet att jag borde berätta för min sambo och ta hjälp men jag kan inte riktigt förmå mig till det just nu och ska försöka göra det på egen hand. En hjälp är att både han och jag blivit lite förslappade och gått upp i vikt, vi är egentligen båda rätt aktiva personer men mycket med jobb mm plus att han skadade knäet rejält i höstas har fått oss ur de goda vanorna. Vi pratade dock i helgen om att komma in i bättre rutiner nu när hans knä verkar vara bra igen både med mer rörelse och bättre mat och mindre alkohol. Jag hoppas det kan stötta mig i att sluta med mitt smygdrickande också, att det blir en positiv boll som vi sätter i rullning. Men det är lite tufft och jag vet att helgen kommer bli en utmaning.

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Betraktaren) skrev 2024-03-07 14:07:29 följande:

    Hej! Jag känner med dig och förstår din desperation. Jag hade ett långvarigt opiatmissbruk  som startade efter en operation i samband med en olycka. Jag lyckades sköta jobbet, min relation och vänner utan att någon misstänkte något. Men utöver det så var det kaos inom mig. Det som dödar en mest och som äter upp all energi.
    Mitt råd i all välmening är att berätta för din partner om dina problem. Behöver inte vara några skräckhistoria, men låt honom bli medveten och en del av din hemlighet. Jag lovar dig att dina chanser att må bättre kommer att öka massor.
    Det går inte att göra den typen av förändring ensam och utan att det märks. Om du lyfter fram sanningen, så kommer skammen att dö i ljuset.
    Jag önskar dig verkligen all lycka. 
    Det är jobbigt, men värt det 100 gånger om. Jag trodde aldrig att jag skulle bli fri och nu är det 12 år sedan jag tog något. Absolut inget jag saknar. Livet är bättre på alla sätt utan.
    Jag tror på dig! 🙏


    Stort tack för pepp! ❤️ Jag ska fundera på att säga något. Vet inte om jag vågar än. 
  • Anonym (Hjälp)

    Hej! Jag blev lite stärkt av allas fina ord. Gårdagen gick okej. Jag hade tänkt låta bli att dricka helt men sambon tog fram lite vin och ost sent på kvällen. Det blev bara två små glas dock och inget i smyg. Så som jag gärna skulle vilja ha det. Härligt att vakna helt pigg en lördag, det har varit alldeles för många lördagar med lite tungt huvud. 

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Betraktaren) skrev 2024-03-13 02:51:12 följande:

    Hej! Hur mår du och hur har det gått för dig?


    Sisådär. Trillade dit igår. Jag var ensam hemma, sambon är på jobbresa, så jag passade på att träffa några kompisar efter jobbet. Det blev inte så mycket ute men när jag kom hem fortsatte jag att dricka. Det är ju typiskt, jag blir lite lagom lullig men vill ändå ha mer. 


    I helgen har vi dock rätt mycket planer så jag tror jag kommer att fixa den utan snedsteg. En dag i taget.

Svar på tråden Jag måste sluta dricka