• Anonym (Lo)

    Fick en örfil, känner mig förnedrad

    Min man gav mig en örfil igårkväll allt pga av att vi städbråkade och jag slängde ut hans jacka ute i trädgården då han alltid slänger den på golvet som en 5åring och det blev droppen för jag halkade och det gjorde mig rasande. Jag är i chock, jag skämdes efter örfilen och jag vet inte varför, han fick mig och känna mig så liten och att allt var mitt fel. 
    Jag åkte hem till syrran igårkväll, min man har försökt nå mig på telefon, men jag vet inte vad jag ska säga. Jag mår illa 

  • Svar på tråden Fick en örfil, känner mig förnedrad
  • Anonym (Man)

    Hur hård var den? En lättare markering eller en rejäl så klockorna stannade? 

  • olof 45
    Anonym (Man) skrev 2024-02-29 11:05:55 följande:

    Hur hård var den? En lättare markering eller en rejäl så klockorna stannade? 


    Visst - låt oss försöka normalisera örfilar som "lättare markering"! Kanske lära oss av ryssarna lite - där får man väl läxa upp frun fysiskt, ett par gånger i månaden iaf!

    Superbra inlägg, verkligen. 

    TS, jag hoppas att du inte svarar på detta...
  • Anonym (JB)

    Jag förstår känslan, jag har varit där själv. Kände mig så dålig eftersom han var tvungen att slå mig. 
    Han ska ut, alternativt flyttar du. Det du gjorde var inte heller bra men jag har full förståelse för att du tröttnade. Redan där har han slutat respektera dig, att han ständigt slänger jackan på golvet. 

  • Anonym (Oacceptabelt)

    Jag har gjort som du och Kastat ut saker i trädgården pga man svämmar över av ilska av allt tjat. Men aldrig har jag fått en smäll pga det. Kanske en engångsföreteelse för honom men det är ingen ursäkt. Han får hantera sin jävla ilska och växa upp, fatta att du inte är hans mamma som ska städa efter honom. Punkt

  • Anonym (X)

    Han såg att jackan blev utslängd och gick efter och slog? Alltså inte ens en spontan reaktion utan överlagd.

  • Anonym (S)
    Anonym (Rättvisa existerar inte) skrev 2024-02-29 10:03:29 följande:

    Ni har båda passerat gränser och ni har båda begått felaktiga handlingar.
    Men så vitt jag förstår så har det i verkligheten inte medfört några som helst följder i praktiken. Eventuella följder är enbart känslomässiga.
    Alltså inte så himla dramatiskt egentligen.

    Ni behöver båda förlåta varandra och kanske framförallt behöver var och en förlåta sig själv.

    Jag är man 50+ gift och har bl a erfarenheter från flera långa relationer, och en hel del livserfarenhet.
    Jag kan mycket väl känna igen er situation och flera liknande situationer.
    Flera gånger i livet har jag blivit utsatt för någon form av "fysiskt våld" från flera olika kvinnor. Men jag har själv aldrig svarat med samma mynt, även om det också i mitt fall har varit mycket mycket nära vid vissa tillfällen, så som för minst en annan man i tråden.
    Jag är en lugn och trygg person och rent fysiskt är jag välvuxen, jag är stark och har god fysik. Ett av mina livslöften till mig själv är att jag aldrig någonsin ska bruka våld mot en kvinna. 
    Dessutom har jag sedan länge bestämt mig för att jag inte ska låta mig provoceras av andra människor, särskilt inte av den jag älskar, och jag har kommit att bli en person som är mycket svår (omöjlig?) att provocera.
    Under tiden har jag fått lära mig att många människor har svårt att bemöta och hantera en annan person som inte låter sig provoceras. Min erfarenhet är att många kvinnor generellt verkar ha svårare än de flesta män att bemöta en sådan person och att hantera situationer med en sådan person.

    Flera kvinnor har verkligen försökt provocera mig i olika situationer. När de inte har lyckats har de försökt hårdare och med olika metoder.
    I vissa fall, vissa kvinnor, har inte klarat att hantera att de inte lyckas provocera mig och efter att andra metoder har tagit slut så har de i hastigt mod använt lite olika typer av fysiskt våld. T ex örfilar eller kastat saker på mig.
    Dessa kvinnor har känt mig väl, de har förmodligen känt sig trygga med att jag kommer inte svara med fysiskt våld tillbaka mot dem, ingen av dem har inbillat sig att de rent fysiskt skulle kunna "rå på" mig.
    Alla har de ångrat sig fruktansvärt efteråt.
    Det har varit mycket enklare för mig att förlåta dem än för dem att förlåta sig själva.

    Jag är 100% säker på att det inte är enbart män, det är absolut inte en manlig egenskap, att bruka fysiskt våld. Om kvinnor generellt hade samma fysiska förutsättningar som män så är jag övertygad att fysiskt våld skulle vara jämt fördelad mellan könen (minst!).
    Min erfarenhet genom livet är att de flesta kvinnor generellt reagerar mer känslomässigt än de flesta män, och att många kvinnor reagerar med mer hastigt mod än många män.
    I mitt eget fall är min erfarenhet att många människor har svårt att hantera att en person (jag) är omöjlig att provocera. Min erfarenhet är dessutom att många kvinnor har särskilt svårt att hantera detta.

    TS,
    du tillät dig själv bli provocerad och du tycker själv att du gick över en gräns (och det var inte första gången detta hände?).
    Och det är mycket uppenbart att din man gick över en gräns. Du provocerade honom och han tillät sig själv bli provocerad och i hastigt mod valde han att begå en mycket allvarlig handling som utan tvekan gick över en klar gräns. Det var första gången det resulterade i en örfil.
    Ni gjorde båda fel.
    Det fyller ingen funktion, det är inte konstruktivt för er, att försöka finna någon rättvisa i detta genom att diskutera vem som gjorde mest fel eller vad som var mest allvarligt.
    Det råder dock ingen tvekan om, handlingen kan aldrig försvaras, att örfilen var över gränsen.

    Ni behöver försöka vara konstruktiva.
    Båda behöver reflektera över varför jag väljer att provocera och varför väljer jag att låta mig bli provocerad?
    Är jag tvingad att göra detta? Nej, jag kan alltid välja att avstå.
    Hur ska vi såväl ömsesidigt tillsammans, liksom jag själv var och en för sin egen del, bryta detta beteende?
    Följderna har ni nu sett av att ägna sig åt att provocera sin partner, och följderna av att tillåta sig själv bli provocerad.
    Ni behöver komma överens om hur göra, hur hjälpa varandra när situationen uppstår, hur se till att inte båda samtidigt faller in i detta provocerande. Och ni måste fastställa och vara överens om att ni nu har brutit detta beteende.
    "Det spelar ingen roll vad du gör så kommer jag inte tillåta mig själv bli provocerad", på detta sätt kan en liknande situation inte uppstå.

    Och förlåta varandra och förlåta er själva för det som tidigare hänt, i vetskap om att det inte kommer att upprepas.


    Det var mkt text men kontentan är att du har dina gränser i säkert förvar, det har inte TS man. Det är hela skillnaden. TS behöver bli bättre på konflikthantering men till syvende och sist så ska man hålla sig borta från människor som saknar självkontroll. Utan den kan vad som helst hända. Se hur många mord på kvinnor som begås varje år i vårt land av deras män/ex.
  • Snelhäst
    Anonym (S) skrev 2024-02-29 14:05:54 följande:
    Det var mkt text men kontentan är att du har dina gränser i säkert förvar, det har inte TS man. Det är hela skillnaden. TS behöver bli bättre på konflikthantering men till syvende och sist så ska man hålla sig borta från människor som saknar självkontroll. Utan den kan vad som helst hända. Se hur många mord på kvinnor som begås varje år i vårt land av deras män/ex.
    Håller med. 

    Är skrämmande hur han som man förvarar TS mans situation utan att ena se det allvarliga. 

    Sorgligt att man inte tar kvinnohat och mord/misshandel på allvar. 
  • Anonym (S)
    Snelhäst skrev 2024-02-29 14:23:43 följande:
    Håller med. 

    Är skrämmande hur han som man förvarar TS mans situation utan att ena se det allvarliga. 

    Sorgligt att man inte tar kvinnohat och mord/misshandel på allvar. 
    Ja. Det är liksom beklagligt men inte värre än så, något att ta lätt på. Det kan hända i stundens hetta liksom. Nej, det kan det inte. Jag som blev slagen av den jag älskade kunde inte ens slå tillbaka i självförsvar, det var en chock för mig. Trodde att jag hade min självbevarelsedrift intakt i alla lägen men i valet mellan att skada min partner eller mig själv så valde jag mig att offra mig själv. Hade det varit ett val mellan liv och död så hade ju min kropp tagit över. Men i ett medvetet val tog det emot för mkt att skada, det var konstigt. Det tänket finns inte över huvudtaget hos dom som slår sin partner först.

    Det finns gott om människor som aldrig träder över den sista gränsen till fysiskt våld. Dom som sysslar med sånt kan få spendera sin tid med sig själva istället.
  • Meddelande borttaget
  • Tow2Mater
    Agda90 skrev 2024-02-29 09:58:09 följande:

    TS var inte den mognaste som kastade ut jackan. Mannen var inte så mogen han heller som saknar förmågan att hänga upp en jacka på krog/galge.

    Mannen utövade våld mot sin partner vilket är olagligt. 

    Jag hade inte stannat i en relation där min partner tappar kontrollen och slår mig. Jag hade polisanmält och lämnat honom omedelbart. 

    Denna gången var det ett bråk om en jacka som var den utlösande faktorn. Nästa gång kanske han kommer hem sur över något och tappar kontrollen för att det blir spaghetti och köttfärssås till middag och han ville ha fisk. Man kan inte veta om det var en engångsgrej eller inte men att stanna hos någon som redan har höjt handen mot en EN gång är att välja att utsätta sig för fara. Nej, tack.


    Och han borde likväl lämna henne; nästa gång kanske hon slänger ut hunden eller barnet genom fonstret när hon blir arg.
Svar på tråden Fick en örfil, känner mig förnedrad