• Hjelm

    Tips på billig trerätters

    Jag ska bjuda två ungdomar på trerätters middag, och jag vill att det ska vara billigt men utan att kännas billigt. Lyxigt och gott för liten peng.

    Det är inte för att jag själv har det knapert, utan jag vill kunna inspirera. Gästerna har precis flyttat hemifrån och blivit studenter, och jag vill visa att det går att laga mat som är både god och festlig utan att det behöver kosta mycket. Jag lägger mer krut på vinet denna gång Glad

    Det får gärna ha ett tema, utöver att vara billigt. T.ex. italienskt, råvaror i vintersäsong etc.

    De äter allt.

    Tacksam för alla tips!

  • Svar på tråden Tips på billig trerätters
  • Mandel

    Förrätt:
    Soppa - smidigt enkelt och går att göra på halvsunkiga billiga grönsaker och toppa med creme fraiche, persiljekvist och ev knaperstekt bacon.

    Varmrätt:
    Ugnspotatis (helst amandine skivad och smält smör på plåten)och helstekt fläskytterfilé
    eller 
    Hemlagat potatismos med riktigt smör och finare färska korvar alternativt fisk. Gröna ärter bara tinade ej kokta så de behåller sin krispighet.

    Efterrätt:
    Pannacotta. Smält valfritt skumgodis (skumtomtar/påskharar osv) 100g typ i 5dl grädde och häll upp i glas och ställ i kylen servera med lite vispad grädde och en skumgodis.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Räkan77

    Jag skulle laga något som till stor del är vegetariskt. Till förrätt en soppa med hemmagjorda vitlökskrutonger? Finns goda morotssoppor med ingefära. Huvudrätt skulle kunna vara rotsaker och spetskål i ugn med flera olika hemmalagade såser. Antingen köra med pumpakärnor och andra fröer som protein eller även lägga till kyckling. Kanske hel kyckling om det ska vara budget? 

    Hemmagjord glass som efterrätt? Blir kanske inte billigare än köpt glass, men godareGlad

  • Sunflora

    Förrätt: rårakor med hackad rödlök och gräddfil. 


    Det är bara riven stekt potatis i smör med det känns lyxigt. Egentligen ska man ha gräslök och stenbitsrom till men det kan skippas om det blir för dyrt. 


    Huvudrätt: Höstgryta med äpple och pressad potatis 

    Det är fläskgrytbitar kokt i cider med äpple och bacon och svamp. Det finns olika recept om du googlar. 


    Efterrätt: Scones med hemmagjord marmelad och grädde 

    Gör marmeladen av en citron och lite socker. 

Svar på tråden Tips på billig trerätters