• Midnightpassion

    Förväntning på hämtning/lämning av bonusförälder

    Hej! jag är lite kluven i denna fråga och skulle gärna vilja höra era objektiva åsikter.

    Jag och min fästman har blivit sambos och flyttat till ett hus  en ny kommun för båda för ca ett år sedan. Han har sedan tidigare tre barn på 14,13 och 10 år. jag har inga, men är nu gravid. 

    Hans barn går i tre olika skolor (dock nära varandra i vår grannkommun. Min man kör och hämtar barnen, 45 min till skolan och 45 min hem, plus tiden där emellan som han väntar att alla tre barn ska sluta. Så cirka 2 timmar i bilen per hämtning eller lämning. Barnens mamma bor i kommunen där barnen går i skolan och har skolskjuts (ett hushåll är berättigad till detta) medan min man inte kunnat jobba heltid pga ovan redan innan vi flyttade ihop. 

    Min man har börjat på ett nytt jobb med skift och långa pass, så vissa dagar skiter det sig med hämtning/lämning, då har hans mamma som bor 20 minuter från oss och jobbar några pass i månaden ställt upp med att köra hem dem, alternativt så har han bytt eller avbokat pass. 

    jag har sagt att jag inte vill hämta eller lämna. det Är helt enkelt för långt för mig, och min blåsa gör att jag måste kissa ca 20 minut. Dessutom tycker jag att barnen är i den åldern då de kan öva på att åka kollektivt, det är dock tre byten och min man tycker synd om dem, för att det är långt och för att det varit kallt på perrongen.  Jag har sagt att jag ställer upp på allting annat, jag lagar mat, är hemma och planerar inget med vänner/familj utan är hemma med barnen de dagar mannen jobbar långa pass. Vi betalar 50% för hem och mat och jag betalat alltid hälften av alla presenter. 

    nu ska jag gå på ledhet från jobbet, och kommer "vara hemma" i tre månader innan födseln. Är jag taskig för att jag inte "ställer upp" de dagar de skiter sig eller är det ett orimligt krav att ställa på mig att hämta/lämna barnen dessa dagar? En hämtning och en lämning skulle inte innebära 2 timmar alltså, utan 4. 


    hur hade ni gjort, eller har ni någon annan lösning till oss? 
  • Svar på tråden Förväntning på hämtning/lämning av bonusförälder
  • honutannick

    Såna här trådar får jag verkligen ont i magen av, mitt ex nya gjorde en tydlig skillnad på vårat barn och deras gemensamma,  för hon tänkte inte ta och ställa upp för hans barn, mitt barn är nu ung vuxen och har berättat för mig hur jobbigt det har varit och hen har aldrig känt att hen "tillhör den familjen", hen har även berättat hur glad och hur mycket hen uppskattat att min nya (inte så ny längre men ni förstår) och hans släkt alltid har tagit sin an mitt barn som att hen verkligen hör dit, hen upplevde aldrig att det var någon skillnad på hen och hens syskon i vår familj. 

    Idag har mitt barn så lite kontakt hen bara kan med bonusmamman men jag och min man har en väldigt tight och bra relation med barnet, flyttar man in i en familj där det finns barn så får man faktiskt ta och steppa upp och vara en bonusförälder, annars får man fortsätta vara särbo tills barnen växer upp

  • OlManH

    Hans ungar så varför ska du betala mat för dem? Eller känna något krav om att du ska skjutsa dem?
    Har de skolskjuts från sin mamma så får de väl bo där på veckodagarna. Du ska iaf inte behöva betala för eller skjutsa dem.

  • OlManH
    honutannick skrev 2024-02-15 13:47:05 följande:

    Såna här trådar får jag verkligen ont i magen av, mitt ex nya gjorde en tydlig skillnad på vårat barn och deras gemensamma,  för hon tänkte inte ta och ställa upp för hans barn, mitt barn är nu ung vuxen och har berättat för mig hur jobbigt det har varit och hen har aldrig känt att hen "tillhör den familjen", hen har även berättat hur glad och hur mycket hen uppskattat att min nya (inte så ny längre men ni förstår) och hans släkt alltid har tagit sin an mitt barn som att hen verkligen hör dit, hen upplevde aldrig att det var någon skillnad på hen och hens syskon i vår familj. 

    Idag har mitt barn så lite kontakt hen bara kan med bonusmamman men jag och min man har en väldigt tight och bra relation med barnet, flyttar man in i en familj där det finns barn så får man faktiskt ta och steppa upp och vara en bonusförälder, annars får man fortsätta vara särbo tills barnen växer upp


    Du tycker alltså det är rimligt att en höggravid kvinna med en bebis som sparkar på blåsan ska lägga en halv arbetsdag på att skjutsa någon annans ungar?
    Om hon inte varit tillsammans med ungarnas far så hade han & barnens mamma fått lösa det ändå, så de kan lika gärna lösa det nu också.
    Hon skriver ju dessutom att hon gör massa annat för ungarna.
    OT varför ens skriva "hen" för att referera ditt barn?
  • vallakra
    erikaABC skrev 2024-02-15 09:22:21 följande:

    Viktigt att du redan nu visar att du inte tänker ta över föräldrarnas uppgift. Det är deras föräldrar som får lösa problemet.
    Det kommer inte bli lättare längre fram eller lösa av sig själv om du går in och räddar situationen. Du kommer låsa in dig själv i en situationen som bara blir värre.
    Din tid och energi ska gå till dig och dina barn. 


    OlManH skrev 2024-02-15 14:02:59 följande:
    Du tycker alltså det är rimligt att en höggravid kvinna med en bebis som sparkar på blåsan ska lägga en halv arbetsdag på att skjutsa någon annans ungar?
    Om hon inte varit tillsammans med ungarnas far så hade han & barnens mamma fått lösa det ändå, så de kan lika gärna lösa det nu också.
    Hon skriver ju dessutom att hon gör massa annat för ungarna.
    OT varför ens skriva "hen" för att referera ditt barn?
    Jag har lång erfarenhet av att leva i styvfamilj (nej, det är ingen bonus) och kan bara hålla med ovanstående.

    Gjorde själv missen att hjälpa till med det som egentligen var föräldrarnas uppgift och det resulterade väldigt snabbt i att jag blev tagen för självklar och fick skit när jag pga bebis med kolik inte orkade längre.

  • OlManH
    vallakra skrev 2024-02-15 14:45:48 följande:
    OlManH skrev 2024-02-15 14:02:59 följande:
    Du tycker alltså det är rimligt att en höggravid kvinna med en bebis som sparkar på blåsan ska lägga en halv arbetsdag på att skjutsa någon annans ungar?
    Om hon inte varit tillsammans med ungarnas far så hade han & barnens mamma fått lösa det ändå, så de kan lika gärna lösa det nu också.
    Hon skriver ju dessutom att hon gör massa annat för ungarna.
    OT varför ens skriva "hen" för att referera ditt barn?
    Jag har lång erfarenhet av att leva i styvfamilj (nej, det är ingen bonus) och kan bara hålla med ovanstående.

    Gjorde själv missen att hjälpa till med det som egentligen var föräldrarnas uppgift och det resulterade väldigt snabbt i att jag blev tagen för självklar och fick skit när jag pga bebis med kolik inte orkade längre.

    Håller med! Allt man gör som icke förälder är en bonus, inget någon ska eller kan räkna med.
    Man kan absolut ställa upp, men det ska inte va ett krav eller tas för givet.
    Andras barn, andras ansvar
  • honutannick

    Det går inte att citera men nu är ju graviditeten en sak att ta hänsyn till, självklart blir det extra jobbigt just nu och ja, pappan och mamman har valt att bo och ha skola som dom har och rent krasst så är det deras ansvar ja, det jag mest reagerar på är inte just ts utan de övervägande svaren i stil med "hans ungar, hans ansvar", det är väldigt tråkigt för barnen som behöver växa upp så, i min värld, som jag vet att majoriteten inte lever i så flyttar man in i en familj där det finns barn så blir man en medförälder, bonusförälder eller vad man nu vill kalla det, man behöver inte låtsas vara mamma men man är en vuxen i en barnfamilj så vare sig man vill eller inte så får man någon sorts föräldraroll, men visst, vill man inte ta något ansvar och gör skillnad på sina barn så får man ju faktiskt räkna med att inte ha någon vidare relation med bonusbarnen när de flyttar hemifrån

    Ts sambos ungar borde bo hos mamman under veckorna, det är ju bara massa jobb och resande som inte fungerar i ts hushåll

  • Censur

    1. Ändra umgänget så att det passar med hämtning/lämning för pappan. Alternativt bara varannan helg.

    2. Byt skola så att barnen bor heltid med er istället och själva kan ta sig till och från skola.

    3. Barnen hämtas och lämnas hos mamman. Då blir det bara ett ställe. Viktigt att respektera tiderna i så fall och eventuellt bidra med en slant för frukost/mellis. Går givetvis att göra tvärtom också, dvs barnen byter skola och bor med er.

    4. Barnen åker delvis kollektivt, dvs inga eller endast ett byte men inte två.

    5. Barnen får lära sig att åka hela resan kollektivt.

    6. Flytta närmare skolan.

  • felicityporter

    Jag tycker att man som styvförälder faktiskt bör ställa upp ibland när det skiter sig, i synnerhet med tanke på att det är tre byten och så lång restid för kidsen att åka kollektivt.

  • Censur

    Jag tycker restiden är helt orimlig för övrigt. Både för er och för barnen. Men fattar att livet inte alltid blir som man tänkt sig. Men ni är en familj nu och om inte alla barnen prioriteras på samma sätt kommer den bli väldigt dysfunktionell. 

Svar på tråden Förväntning på hämtning/lämning av bonusförälder