Inlägg från: Jessican922 |Visa alla inlägg
  • Jessican922
    Mortiscia80 skrev 2024-01-15 11:08:10 följande:

    Han behöver träna sig på att bli ordentligt smutsig. Antingen börjar man lättsamt eller så slänger man pojken i ett gyttjebad, bildligt talat. Man kan t ex använda fingrarna till att måla, använda händerna för att baka bröd eller liknande aktiviteter så det blir en positiv koppling. Lycka till!


    Mja tanken är god. Men det funkar inte om man är helt nerkörd i tvång. Kan bli att man sitter och skriker, gråter och bli helt förstörd. Funkar däremot om man har lättare tvång. Men att påbörja kognitiv beteendeterapi (KBT) själv är nog inte alltid så bra då det kan förvärra ångesten mer.  


    Isåfall ska man börja smått. Gyttjebadet är på toppen, det största och smutsigaste. Man kan rada upp tvången 1-10. Lättaste och så jobbar man med det först, tills det inte är jobbigt längre. Sen nästa. Och nästa.  


    Men som sagt, det bästa är om man har stöttning av bup med det där.

  • Jessican922

    Men du menade kanske inte så, att han skulle göra det svåraste direkt och på den vägen försöka bli av med det. 

  • Jessican922
    FaderKadaber skrev 2024-01-14 23:49:56 följande:
    Han fick lämna prover som vi väntar på, ifall det skulle kunna vara pans/pandas. Hur fick du bukt med ditt? Tog lång tid? Hade du även tvångstankar innan det blev värre?

    Vad bra att de har uppmärksammat det iallafall. Jag hoppas verkligen att det ordnar sig. 


    Mitt försvann av sig själv mestadels. KBT hjälpte lite. Fick prova massor med olika antidepressiva men ingenting hjälpte.  


    Det som däremot funkade var Ipren. så jag blev rekommenderad att ta det av läkaren. Nu tar jag kortison. Har mest bara rester kvar som det är nu. 

  • Jessican922

    Det har nog tagit några år. Men tror att lite har försvunnit i taget. Värsr var det i början, de första månaderna. Det var hemskt. Trodde allt var smutsigt, kunde inte ens röra en godispåse med fingrarna. Tvättade sönder mina händer i så varmt vatten att jag brände mig. Stod där i timmar och tvättade mig. sen hade jag tvång och ritualer innan jag ens kunde komma ur sängen, gick inte förrän 5 på kvällen. Gjorde ritualer hela dagarna. Till slut låg jag bara och grät och kollade in i väggen. 


    men det är olika för alla. 


    skickar en stor kram. 

Svar på tråden 9-åring med ångest pga smutsrädsla