• Anonym (Dumpstrar-dejten)

    Dejten dumpstrar. Ok eller inte ok?

    Din toppendejt avslöjar att han/hon dumpstrar = letar bland sopor och containrar efter främst mat, men även fter andra saker.

    Spontan tanke?

    Wow modernt att återvinna! Usch, fy! Nja eller något annat?

    Nästan allt annat i kontakten känns bra och lovande.
    Någon man vill träffa fler gånger och så kommer detta avslöjande.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2024-01-11 18:49
    Om jag förstått saken rätt kan nya regler fr 1/1 förändra situationen för dumpstrare och helt enkelt göra det omöjligt att fortsätta.

    Vi testar ny frågeställning.

    Dejten letar efter saker bland sopor och i containrar. Ok eller inte ok?

  • Svar på tråden Dejten dumpstrar. Ok eller inte ok?
  • Anonym (Dumpstrar-dejten)

    Fler åsikter?
    Din dejt letar efter saker bland sopor. Behöver inte vara mat, men kan vara tidningar/böcker, möbler ,porslin osv

    Ok eller inte ok?

  • Anonym (Dumpstrar-dejten)

    Någon mer som vill skriva ngt?

    Det visar sig att dejten dumpstrar och han/hon gillar i allämnhet att rota efter saker bland det som andra slängt.

    Ok, kanske eller inte ok?

  • Anonym (Hm)
    Anonym (Biblo) skrev 2024-01-04 13:22:57 följande:

    Varför då? Ska man låta bli att göra smarta saker bara för att vissa måste det pga ekonomi? 

    Dessutom dumpstrar väl de flesta av miljöskäl? De gör en toppeninsats, både genom att minska svinnet och att uppmärksamma folk som fortfarande inte fattat vart världen är på väg hur det faktiskt ligger till. 


    Smart och smart....

    Det är ofta olagligt. Bara det är väl skäl nog att inte göra det. Jag uppmuntrar inte folk att t.ex. planka i tunnelbanan, av samma anledning.

    Stor risk att varorna legat länge och blivit hälsovådliga att äta.

    För den som måste plocka mat ur containrar för att överleva är det förnedrande, och dennes högsta önskan är nog att slippa.

    Därför känns fel för mig, som är privilegierad nog att ha råd att betala för mig, att leta i sopor.

    Av precis samma anledning skulle jag inte tränga mig fram i kön hos Stadsmissionen när de delar ut matkassar. Jag skulle säkert få en, för de kollar inte upp ekonomin hos den som kommer dit, men det skulle helt enkelt kännas moraliskt fel när jag kan betala för mig.
  • Anonym (B)

    Det är inte ett normalt beteende att rota i andras sopor. Låter dessutom snålt, som att personen inte kan eller vill lägga sina pengar på kvalitativa saker.

    Hade dumpat direkt om jag fick veta. Snålhet är det värsta som finns, utöver att vara ofräsch och bara allmänt knepig.

  • Anonym (Dumpstrar-dejten)
    Anonym (B) skrev 2024-03-04 03:13:45 följande:

    Det är inte ett normalt beteende att rota i andras sopor. Låter dessutom snålt, som att personen inte kan eller vill lägga sina pengar på kvalitativa saker.

    Hade dumpat direkt om jag fick veta. Snålhet är det värsta som finns, utöver att vara ofräsch och bara allmänt knepig.


    Vad ger dig rätten att bestämma vad som är normalt och onormalt?
    Allt handlar inte om pengar utan att man tar tillvara på saker som slängs och använder dem.

    Dumpstar inte, men köper nästan alla kläder jag har second hand.

    Det är medvetna människor som dumpstrar.
  • Anonym (B)
    Anonym (Dumpstrar-dejten) skrev 2024-03-08 23:31:51 följande:
    Vad ger dig rätten att bestämma vad som är normalt och onormalt?
    Allt handlar inte om pengar utan att man tar tillvara på saker som slängs och använder dem.

    Dumpstar inte, men köper nästan alla kläder jag har second hand.

    Det är medvetna människor som dumpstrar.
    Vad ger mig rätten? En kombination av ordförståelse och vanligt folkvett.

    Det är en minoritet av folket som är snåla nog att snoka runt i högar av skräp och kvinnor brukar inte uppskatta snåla män. Jag bara säger som det är.

    Att handla second hand är inte samma sak som att rota runt i ofräscha sopor. Sånt sysslar bara snåla eller utblottade människor med. Kan ha en viss förståelse för den sistnämnda typen men inte den första. Snålhet går fetbort som sagt.
  • Tukt
    Anonym (B) skrev 2024-03-09 06:57:04 följande:
    Vad ger mig rätten? En kombination av ordförståelse och vanligt folkvett.

    Det är en minoritet av folket som är snåla nog att snoka runt i högar av skräp och kvinnor brukar inte uppskatta snåla män. Jag bara säger som det är.

    Att handla second hand är inte samma sak som att rota runt i ofräscha sopor. Sånt sysslar bara snåla eller utblottade människor med. Kan ha en viss förståelse för den sistnämnda typen men inte den första. Snålhet går fetbort som sagt.
    När du pratar om "snålhet" så är det ju inte sant. Om du läst tråden så vittnar många om varför de dumpstrar. Det går också googla ordet och se varför folk gör det.
    Du är såklart i din fulla rätt att tycka det är äckligt. Men man behöver inte vara fördomsfull för det.
  • Anonym (B)
    Tukt skrev 2024-03-09 09:28:58 följande:
    När du pratar om "snålhet" så är det ju inte sant. Om du läst tråden så vittnar många om varför de dumpstrar. Det går också googla ordet och se varför folk gör det.
    Du är såklart i din fulla rätt att tycka det är äckligt. Men man behöver inte vara fördomsfull för det.
    Självklart vill ingen medge rakt ut att de är snåla eller fattiga så därav dessa ursäkter om att de är "mljömedvetna" och annat som förskönar och döljer de sanna intentionerna. 

    Det ÄR äckligt att rota i sopor. Fullt med bakterier och säkerligen också en del ohyra. Går liksom inte att komma ifrån det faktumet. Handlar inte om fördomar. 
  • Anonym (Dumpstrar-dejten)
    Anonym (B) skrev 2024-03-09 06:57:04 följande:
    Vad ger mig rätten? En kombination av ordförståelse och vanligt folkvett.

    Det är en minoritet av folket som är snåla nog att snoka runt i högar av skräp och kvinnor brukar inte uppskatta snåla män. Jag bara säger som det är.

    Att handla second hand är inte samma sak som att rota runt i ofräscha sopor. Sånt sysslar bara snåla eller utblottade människor med. Kan ha en viss förståelse för den sistnämnda typen men inte den första. Snålhet går fetbort som sagt.
    Du bär både på okunskap och fördomar.

    Mer än någonsin tidigare pratar man om att ta tillvara på det som slängs och du tror bara det handlar om snålhet.

    Det handlar såklart om både ekoonomi samt miljömedvetenhet.
  • Tukt
    Anonym (B) skrev 2024-03-09 14:27:02 följande:
    Självklart vill ingen medge rakt ut att de är snåla eller fattiga så därav dessa ursäkter om att de är "mljömedvetna" och annat som förskönar och döljer de sanna intentionerna. 

    Det ÄR äckligt att rota i sopor. Fullt med bakterier och säkerligen också en del ohyra. Går liksom inte att komma ifrån det faktumet. Handlar inte om fördomar. 
    Du vill verkligen inte utmana dina fördomar va? I stället för att läsa på i tråden eller på annat ställe så väljer du ursäkternas väg...
Svar på tråden Dejten dumpstrar. Ok eller inte ok?