• Anonym (Mja)

    4-åring som hittar på alla möjliga bus. Vad gör man?

    Hjelm skrev 2023-12-27 09:08:30 följande:

    TS, din son har störningar som är långt mer komplicerade än en vanlig autism-diagnos.

    Det finns ingenting normalt i hur han beter sig - och framför allt inget gulligt eller charmigt. Du måste vara helt blind inför detta om du beskriver honom som världens snällaste och gulligaste. Han förstör medvetet och säger rakt ut att han vill förstöra, vill göra er upprörda, vill till och med att ni ska "ha ont". 

    Du bör genast kontakta soc för hjälp att hantera denna situation.


    Jag tycker det låter som ett normalt barnbeteende men förstärkt rejält.

    Der är ju rätt normalt för barn att testa gränser, kasta saker, även slåss och tom bitas. Det är saker väldigt väldigt många barn gör. Så på det viset är ju grundbeteendet normalt. Att förstöra medvetet kan ju helt enkelt vara att barnet söker uppmärksamhet. Hur ska barn bete sig enligt dig för att ett grundbeteende ska vara normalt?

    Sen låter det som TS barn är extremt intensivt  i beteendet vilket är bra att få hjälp med för familjens lugn. Det enda jag reagerar på är att han vill att andra ska få ont - det skulle jag försöka fokusera på som förälder mest.
  • Anonym (Mja)
    Anonym (Öh...) skrev 2023-12-27 11:39:46 följande:

    Oavsett vad för sorts eventuell diagnos den här pojken har är det inget som kan anses vara normalt ens inom NPF. TS skrivet att han helt medvetet vill förstöra, är elak och till och med orsaka andra smärta. Har aldrig hört att någon med ADHD säger att "jag vill att du har ont"... låter ju som hämtat ur Omen.

    Hoppas verkligen att familjen får rätt hjälp, och det väldigt snart innan han tänt eld på huset eller något.


    Fast medvetet vill förstöra är ju ett brett spann. Ett barn som insett att det  får uppmärksamhet på ett vis kommer ju försöka göra så. Det är ju medvetet så att barnet ser en koppling men inte medvetet på samma vis som för en vuxen.
Svar på tråden 4-åring som hittar på alla möjliga bus. Vad gör man?