• Alsox

    Svärmors-MARDRÖM

    Nu är jag såååå trött på min svärmors oändliga jävla skit. Jag vet inte ens var jag vill komma med det här, men tar gärna emot tips. 


    Min sambo varnade mig för henne redan när vi blev ihop, han har oändliga erfarenheter från sin uppväxt där hon betett sig som en galning. 


    Jag fick träffa henne iallafall, och märkte väldigt snabbt att hon har alkoholproblem. Hon och hennes man dricker(de har fortfarande jobb osv så inte helt nedgångna men de dricker varje dag). Hela denna sommaren har jag sett dom supa konstant. Jag har i samband med detta märkt att hon är så otroligt jävla egoistisk, hon vill dra ner min sambo i sitt supande också, dvs hon prackar på honom alkohol varenda gång vi ska ses. Ett exempel var i somras när vi var utomlands med sambons familj, då drog hon t.o.m kommentaren att om vi ville vara med på spelkvällen är det obligatoriskt att dricka, annars får man inte vara med. 
    Min sambo hade en diskussion med henne i våras att han är orolig för alkoholen då alkoholism finns i släkten, efter det har hon blivit ännu mer intensiv i sitt tjatande om att han ska dricka. 

    Hon är helt jävla besatt av honom, hon hittar på anledningar för att ringa och smsa honom varje dag, om han inte svarar säger hon att det är ?akut ring mig nu!?, och när han ringer upp har hon de dummaste anledningarna, påhittade såklart. Ibland ringer hon mig och skriver när han inte svarat. Observera -hon vill ha kontakt !varje! dag. 


    Och mycket mycket mer. 

    Nu till händelsen igår som gjorde att min bägare rann över. Jag ska tillägga att jag är gravid mitt i all denna shitshow. Hon har trakasserat oss hela helgen. Det börjar med att hon ringer min sambo som inte svarar, så ringer hon mig. Jag skickar ett sms att vi inte kan svara just nu, som hon ignorerar utan hon smsar min sambo istället att han ska ringa upp, men inte av vilken anledning. Han ringer henne och får då en utskällning efter noter där hon gapar och gråter att han inte svarar henne, att han bara ljuger om att han vill ses m.m. Att hon har fött honom och burit honom och han har ett ansvar mot henne. Precis som en svartsjuk flickvän. Min sambo är så jävla nedtryckt i skorna av denna kvinna från födsel, tillslut säger jag att nä nu får du säga ifrån. Vi kan inte ha det såhär. Men hon lyckas med sitt jävla lipande och gapande att få honom till att lova en träff idag vilket gör mig helt galen. Shitshowen slutar med att hon skickar sms till både mig och honom, ingen ursäkt eller något bara min sambo ska tänka på hur han är och bli bättre mot henne. Han svarar henne ofta men inte på allt då hon som sagt spammar sönder hans telefon varje dag.

    Vad fan hade ni gjort? För jag går itu snart. 

  • Svar på tråden Svärmors-MARDRÖM
  • Alsox
    Daisy28 skrev 2023-12-04 07:14:07 följande:

    Ignorera alla samtal och sms från henne.  Stötta din sambo att göra samma sak.  Umgås minimalt.  

    Så länge din sambo viker ner sig lär det fortsätta 


    Tack för tips, min sambo berättade att han gjorde liknande en gång, men då slog det totalt bakut för då ringde hon runt till hans syskon och till hans pappa och sa till dom att han inte svarar henne och att hon är orolig för hans mående, att han inte verkar må bra för att han drar sig undan henne m.m. Hon trakasserade dom till den grad att dom bönade honom att svara henne för att slippa hennes tjat. 


    Sen dess har han svarat henne ibland för att hålla det lugnt i familjen?

  • Alsox
    glassgumman78 skrev 2023-12-04 08:03:14 följande:
    Håller med om detta.

    Vi har gjort så...har en fast telefontid 1 gång iveckan.
    I början när vi genomdrev det var det galet.
    Hon ringde via växeln på våra jobb, till andra släktingar, till vänner när hon visste att vi skulle dit,  fejkade sjukdomar, ringde mitt i natten och mass-smsade.
    Vi höll fast vid vårt, smsade kort och hänvisade till telefontiden 1 gång per tillfälle även om hon skickade och ringde 10 gånger eftet det...
    Informerade släkt/vänner om vår överenskommelse.
    Till slut så gav hon sig.
    Nu ringer vi på utsatt tid och hon nöjer sig oftadt kring detta.
    Vi är där och äter middag 1 gång i månaden...
    Mer orkar vi inte...

    Ska prova lägga upp detta för min sambo. Hur fungerar det i praktiken? Får hon en timme att ringa på onsdagar kl 18.00 till exempel? Eller ger ni henne en hel dag där hon får höra av sig som hon vill? Hur lång tid tog det innan hon lugnade sig? 


    sist när min sambo hade begränsat henne var hon som besatt i månader innan han gav sig nämligen så är lite orolig

  • Alsox

    Det gick inte att citera er som frågar varför jag umgås med henne eller varför vi var på semester med henne och jag känner att jag måste bara försvara mig lite.
    Självklart vill jag inte att mitt barn ska umgås med en alkoholist och vi har bestämt att så kommer det inte bli framöver heller. 


    Jag har sett henne supa hela sommaren för att hon konstant kontaktar oss som jag tidigare skrev i tråden, skickar snapchat på när dom dricker, frågar min sambo om han vill komma bort på ?ölkväll? m.m varje helg. Framförallt utomlandsresan i sommar fick verkligen mig att öppna ögonen för hur svårt hennes beroende är. Jag själv umgås inte alls ofta
    med henne, jag och min sambo har dessutom bara varit tillsammans i 2 år och vi har inte alltid bott i samma stad som henne, så hur utbredd hennes alkoholism är nyupptäckt för mig.

    Jag har bemött det här med högsta försiktighet för att värna om min sambo som är totalt nedtryckt, men som jag skrev så har även min bägare runnit över nu. 


    Jag kommer inte låta mitt/mina barn vara i närheten av henne så ni behöver inte oroa er. 


    tusen tack till er som visar stöd, jag kommer att ringa alkohollinjen i veckan. Och fortsätta stötta min sambo i allt såklart. Han är världens finaste kille som råkar ha en mobbare i sin närhet. 

  • Alsox

    Kunde inte citera dig decree1, svarar såhärGlad Ja jag har förstått på min sambo att det är liknande kontaktsök även där. Vet dock inte i vilken utsträckning.

  • Alsox
    Agda90 skrev 2023-12-04 13:22:35 följande:
    Du tänker helt rätt. Men vänta inte för länge med att sätta gränser gällande svärmor och barnet. När barnet väl är här vill du inte ha det kaos som kommer att ske när ni sätter ner foten. Då vill du och din sambo fokusera på barnet. 

    Tack för input, jag har själv inga erfarenhet varken från vänner eller släkt av alkoholism så jag är helt blind i hur jag ska tackla det här. Min sambo blir så arg när hon ringer och stör ibland men jag ser i hans ögon att han är rädd, han vågar inte visa henne att han frustreras av det. Han skickade ett sms till henne igår efter samtalet att det inte är okej att hon ringer mitt i vår söndagskväll och härjar, men han fick endast tillbaka att det är hans fel eftersom han borde svarat henne bättre, hon är ju hans mamma och bla bla. Han har kollat sin telefon nervöst hela dagen.


    Jag är så arg på henne. Jag väntar på att alkohollinjen ska ringa tillbaka. Gråter

  • Alsox
    Deceree1 skrev 2023-12-04 14:54:20 följande:
    Har ni bra kontakt med syskonen?
    Sådär, inte daglig kontakt men ändå oftast någon gång per vecka/varannan vecka. Tror inte dom pratar så mycket om detta dock. 
  • Alsox
    erikaABC skrev 2023-12-04 21:29:20 följande:

    Jag tycker du ska beställa tid på familjerådgivningen.
    Din man och du behöver verktyg för att sätta sunda gränser runt er familj. Din man har blivit manipulerad av sin mamma hela livet så  han behöver professionell hjälp. Det är inte lätt för honom, så du behöver utrusta dig med medkänsla. 
    Men han måste steppa upp och sätta gränser. Det är inte hans mamma som är ert överhuvud. Han ska snart bli far och han måste kliva fram som som vuxen som bestämmer i hans egen familj.
    Jag tycker du ska ta en paus från svärmor. Blockera hennes samtal/sms. Ta bort från sociala medier. Låt din man sköta kontakten. 
    Fundera också på om ni verkligen vill åka på resor med dom. Fundera på hur ofta ni vill ses.
    Tyvärr är det ofta så att konflikter med svärmor förvärras när barnbarn föds så vänta inte med att kontakta familjerådgivning. 
    Tänk igenom hur ni vill ha det när barnet föds. Att ha en svärmor rännande när man har en nyfödd kan knäcka amning och sömn. Det är viktigt att ni är eniga och har en gemensam front. 
    Nu måste ni sätta barnets behov i främsta rummet. inte svärmor.


    Tack, jag är helt inne på ditt spår. Jag har bara så svårt att ligga i mitten, egentligen vill jag be henne dra långt åt ******, men sen kommer jag ihåg att jag måste ta i situationen med försiktighet och inte brusa upp. Jag vill inte va en naggande kärring som hans morsa och säga åt honom att han ska bryta helt med henne, men samtidigt så hoppas jag att han ska förstå själv nu att detta är helt ohållbart. 
  • Alsox

    Till Deceree1: Tack för tipset, jag ska prova presentera idéen för honom och hoppas han nappar! Det hade varit så mycket enklare om alla var på samma spår! Hoppas! 

  • Alsox

    Tusen tack för alla era tips! På söndag ska han sätta sig ner och prata med sin mamma och säga att antingen är det nolltolerans med alkohol eller så är vår relation slut här. Jag har pratat med alkohollinjen idag och vi har fått uppbackning om att det här är en bra idé, sen att det lär bli hus i helvete på söndag ska vi nog räkna med men då har vi iallafall sagt det?

  • Alsox
    Daisy28 skrev 2023-12-05 16:36:17 följande:
    Om hon inte slutar med alkoholen kommer han klara att avsluta relationen helt?
    Ja denna gången blir det hårda bud. Sist han sa upp kontakten med henne så varade det några månader, men då ringde hon runt till hela hans familj, hans pappa och syskon och sa att hon misstänkte att han va psykiskt sjuk, att han inte mådde bra m.m. Så nu ska han ringa och förbereda hela sin familj på liknande drama denna veckan, bara det att han ska stå fast vid det denna gången. 
  • Alsox
    Agda90 skrev 2023-12-06 08:42:50 följande:
    Ett råd i all välmening. Ha inte det samtalet hemma hos er. Ha det hemma hos henne eller på en plats där din partner kan gå ifrån när väl hans mamma exploderar. 
    Tack för tips! Det kommer bli hos henne. Han skickade till henne att de ska prata på söndag själva hos henne. Och vi har redan fått höra att hon är stressad över det här kommande samtalet och har ringt runt i familjen och berättat att min sambo ?är igång med sitt konstiga beteende igen?. Som tur väl är är de hon ringer till på vår sida 
  • Alsox

    Hej hörni. Jag försöker väcka denna tråden till liv nu igen för nu är jag helt förstörd. Vet inte vad jag ska göra och vill bara explodera och gråta samtidigt. 


    Han hade samtalet med sin mamma men verkade inte kunna vara så hård som jag trodde. Hon hade bortförklarat precis allt, bla vägrat erkänna att hon är alkoholist ?jag har ju en spärr och kan sluta när jag vill?. Alla hittepå akutsituationer bortförklarade - precis allt bortförklarat. De hade också diskuterat hennes desperata kontaktbehov och han hade sagt att han inte kommer svara på hennes oändliga smsande och ringande utan han svarar när han kan, om det inte passar så får hon sluta. Hon hade accepterat och sagt att hon ska sluta.


    Nu i efterhand har hon svarat på den sista delen genom att smsa mig istället som en jävla galning. På precis alla appar, sms, messenger, instagram, snapchat m.m. 


    Hon lät mig veta att hon varit så snäll och köpt alkoholfri öl till mig till annandagen då vi ska dit (VARFÖR jag nu skulle vilja ha det)? och hon smsar mig om precis allt inför denna dagen, skickar om bebisen, skickar ?roliga? videor m.m. Hon är som desperat nu när min sambo slutat svara henne. Jag tror att jag smäller av. 


    Vi hade enbart planerat att gå dit på annandagen för att min sambos syskon är där då och vi bor i olika städer så detta är enda gången vi ser dom. 


    Jag ser ingen utväg, min sambo sa efter samtalet att hon får en halv chans till, men jag avskyr henne som pesten och detta tär verkligen på vårt förhållande. 


    Snälla, jag har verkligen försökt ha förståelse för min sambo men jag börjar bli så arg och jag kan inte hålla det inom mig, det märks av för jag tappar humöret så fort jag ser hennes namn i min telefon. Jag känner att jag måste blockera henne överallt men samtidigt vill inte jag vara ragatan i familjen när alla andra har kontakt med henne?

  • Alsox
    Daisy28 skrev 2023-12-18 12:29:06 följande:
    Blocka henna i alla appar mm

    Jag har sån otroligt lust, men vill att min sambo ska vara med på tåget också isåfall. Jag har stängt av notiser från henne än så länge, men hoppas att min sambo ska komma på idén snart att det är blocka henne vi måste göra. 
    Jag känner att hennes sätt att vara på är oåterkalleligt för mig, jag ogillar henne så mycket att jag tror att jag aldrig kommer kunna ändra mig ang henne, vilket gör mig orolig för framtiden med min sambo om han ska stå ut med henne och acceptera hennes skit resten av våra liv. 

  • Alsox
    Deceree1 skrev 2023-12-18 13:27:01 följande:

    Det där är verkligen inte bra. Du blir jättestressad av det här. Hur gammal är er bebis? Ammar du? Det behövs inte mycket stress och  irritation för att bröstmjölken ska försvinna. Det kan gå fort. Att du blir så här stressad med går ut över bebisen. Du måste förklara för din sambo hur allvarligt det här är. Mår inte ni bra så gör inte bebisen det heller. Det verkar inte som att han klarar det här själv. Han behöver gå ihop med sina syskon i enad front och verkligen punktmarkera att ni behöver vara ifred. Finns det nån möjlighet för att er att komma bort ett tag? Jag förstår ju att det är svårt med era jobb och sånt. Men finns det nån i er bekantskapskrets som kan låna ut en stuga er nåt? Ni behöver vara själva och vårda er egen familj I första hand. Jag hade personligen flyttat till en annan stad, skaffat nytt jobb, dagis ja allt. Det behöver ju inte vara 100 mil från vänner och bekanta för det. Jag lider med dig/er att ni ska behöva ha det så här. Jag förmodar att det är bebisens första jul och det är viktigt att ni får lugn o ro o kan njuta av bebisen o julen. 


    Min bebis ligger i magen Gråter Jag har gått mer än halvvägs. Och ja du har helt rätt, detta stressar mig något otroligt, jag känner att min sambo inte är stark nog att ha ett riktigt gränssättande samtal med henne och han är inte stark nog att blockera henne i nuläget. 


    Men jag orkar inte ha det såhär, jag har varit så ledsen och stressad, jag har bestämt mig för att inte gå på annandagen, men det är ju bara en kortsiktig lösning på problemet. Jag är också sjuk i graviditeten och har legat inlagd flera gånger för hyperemesis så jag är för dålig för att resa just nu, annars hade jag mer än gärna gjort det. Detta är så hemskt för mig. 


    Jag hoppas innerligt att vi kan flytta från det här eländet snart. 

  • Alsox

    Kan inte citera dig glassgumman78 så svarar här: 
    Jag Är allra mest arg på svärmor, men även jag och min sambo har haft dispyter på senaste gällande detta tyvärr. Det sista jag vill är att bråka med min sambo men det har tyvärr blivit så.
    Jag försökte skicka ett kort sms med svar om annandagen men då kommer sms direkt tillbaka med 5 följdfrågor som ?kräver? svar typ vilken tid så jag kan planera, kommer er hund m.m. Svarar jag då så kommer ytterligare 5 frågor.

    I övrigt skickar hon om totalt irrelevanta saker som inte nödvändigtvis behöver svar, men det stressar mig ändå att se att hon försöker få tag i mig så ihållande. 

  • Alsox
    Daisy28 skrev 2023-12-18 13:41:37 följande:
    Men sluta svara och blockera henne! Du göder ju henne genom att skriva!

    Jag svarar inte på hälften av det hon skriver. Och tro mig när jag säger att jag vill blockera henne och ALDRIG mer se henne. Men jag vill ändå vara försiktig då hela hans familj är fast i hennes grepp, ingen vågar säga något och alla är så manipulerade av henne att dom ser inte på det så allvarligt som jag gör. Vi är dom enda som tagit  upp hennes problem med henne. 


    Jag tycker bara det känns fel att blockera henne när min sambo inte gör det. Jag vill att han ska göra det så jag kan hänga på. Jag vill inte va den enda i familjen som ställer till med drama så ifall hans syskon m.m blir arga på mig isåfall. 

  • Alsox
    Daisy28 skrev 2023-12-18 13:54:09 följande:
    SLUTA SVARA HENNE! INTE PÅ HÄLFTEN, INTE PÅ 10% UTAN PÅ ALLT!

    BLOCKERA HENNE OCH LÅT DIN MAN TA SMÄLLEN
    Fy vad du är otrevlig. 
  • Alsox
    Deceree1 skrev 2023-12-18 16:09:01 följande:
    Om du har bebis i magen är det ännu värre för om du är stressad och inte mår bra kan finns det risker med med också. Alltså, din sambo måste förstå. Börja där. Ett allvarligt samtal med din sambo. Han måste värna om dig o er bebis. Bestäm er för att stanna hemma i jul. Även din sambo. Han ska visa vart hans lojalitet ligger. Det är viktigt för dig. Ligger hans lojalitet hos sin tjej o barn eller ligger hans lojalitet hos en supande mamma? Valet är självskrivet. Få honom att förstå det. Kram
    Tusen tack för tips. Ska ha ett samtal med honom när han kommer hem. Bokade in oss till en terapeut igår också, hoppas innerligt på resultat. 
  • Alsox

    Till räkan77: 
    Tack för tips och för förståelsen. Jag har bokat in oss till en terapeut nästa vecka. Hoppas verkligen att det ger oss något. 
    Känner att det är så orättvist. 

Svar på tråden Svärmors-MARDRÖM