Inlägg från: Anonym (Jessica) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jessica)

    Tjatet på undomar idag!!

    Varför tjatar dem när du går i skola? De borde väl fatta  att du har nog med det. Jag jobbade inte en enda gång under gymnasiet. Sommarlov var lov för mig också. Aldrig ett enda tjat om sådant. 

    Antar du försökt säga ifrån att du har nog med skolan och behöver ta det lugnt också? 

  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Jenny) skrev 2023-11-24 09:46:59 följande:

    Det jag blir nyfiken på är vad du pluggar och vad du gör på fritiden i övrigt. 

    Säg att du läser något teoretiskt eller håller på med idrott flera dagar i veckan, då tycker jag dina föräldrar kan tagga ner. Jag hade en idrott i din ålder som tog mycket av min tid både vardagar och helger. Fanns inget behov av extrajobb - hade inte fått in det. Mitt syskon gick en teoretisk linje och pluggade - hade inte heller den extratiden över. 

    Däremot sökte vi sommarjobb. 

    Med det sagt. Säg att du går någon linje som är mer praktisk exempelvis fordon eller livsmedel och inte gör något på fritiden - ja, då är det nog inte fel att söka ett extrajobb inom branschen. Det ger ju erfarenhet och du sitter inte bara hemma och spelar tv-spel och förväntar dig att bli influencer. 


    Det behöver man inte ändå. Killen är inte så gammal. Låt han ha någon form av fritid där han kan umgås med vänner för hela friden. Däremot när han gått ut gymnasiet kan man väl börja tala om arbete.
  • Anonym (Jessica)
    OlleSQ skrev 2023-11-24 11:37:29 följande:

    Den som har arbetslivserfarenhet redan innan denne går ut skolan ligger före när det gäller att få jobb efter skolan. Sen gäller det mycket att det skall vara någotsånär i samma bransch som man tänkt att arbeta i.


    Skriv ut dina meriter och ansökan och sök upp arbetsplatser du kan tänka dig att jobba på. Då sticker du ut i mängden och visar att du är angelägen på riktigt. Att bara slö skicka in brukar sällan leda ens till ett svar.


    Dina föräldrar gör helt rätt som är på dig. Som ung man och utan kontakter så har man redan uppförsbacke och ju längre tid utan jobb ju sämre chanser har du.


    Fast med gymnasieexamen har man rätt lätt att få arbete. Däremot utan gymnasieexamen får man problem. Jag tycker fokus främst bör vara att få bra betyg och gå klart skolan. 
  • Anonym (Jessica)
    Anonym (Ett_jävla_tjat_alltså) skrev 2023-11-24 11:52:41 följande:

    Det var ett tjatande även på mina föräldrar. De körde ut mig hemifrån innan jag ens gått ut gymnasiet, för att de ansåg att jag inte skulle gå hemma och ligga dem till last. Därför blev jag tvungen att hyra hos en kvinna som hyrde ut rum till studenter, i staden där jag själv bodde (!) Dessa rum var ju egentligen till främst för studerande från andra orter. Kunde ju inte betala hyran med det ynka studiebidraget på 750kr, så morsan blev tvungen att ge mig underhållsbidraget (som min frånskilda pappa betalade) för att kunna klara det.


    Innan du var 18? Isåfall gjorde de fel.

    Jag blev också utkörd men var då 22. Hade inte gått klart gymnasiet då pga ångestbesvär, men gjorde set senare. Kan tycka det ändå var fel men klarade mig ändå. Man får försöka studera. Jobba Lite vid sidan sv går ju också om man orkar.


    Jag hade en egen tvåa (Inte allt för många år sen). Fick bostadsbidrag. Gick bra med CSN. 


    Så visst går det. Men som sagt var du under 18 var det absolut helt fel!

  • Anonym (Jessica)

    Löste nu att du bara fick 750 kr i studiebidrag. Det lät lågt? Då måste du dessutom varit under 18 eller? Men du kanske inte pluggade heltid då. 

Svar på tråden Tjatet på undomar idag!!