• Anonym (Oroad)

Svartmålad

Jag träffade en kvinna en kortare period och hon blev väldigt snabbt gravid. 
    Tyvärr var inte detta en relation som skulle vara, hon var gravid innan vi ens setts i två månader. Jag var på väg att avsluta relationen redan innan jag fick reda på detta.
    Kommentarer om att jag borde använt preventinmedel undanbedes, ni vet inte hur det gick till.
    Iallafall. Jag avslutade relationen och hon är extremt bitter och arg på mig, hon bröt kontakten med mig efter hon varit gravid några månader.
    Nu borde hon föda vilken dag som helst, om hon inte redan har gjort det.
    Jag har fått höra att hon svartmålar mig extremt mycket till olika instanser redan nu, exakt hur jag vet detta vill jag inte riktigt gå in på för att inte outa mig själv.
    Men hon påstår att jag är farlig, ämnar skada henne och/eller barnet och säger att det nu finns många insatser för att hjälpa henne och barnet från mig.
    Vet också att hon har båda sina föräldrar med i allt och de hejar på henne i detta.
    Jag har aldrig hotat henne eller gjort henne illa på något som helst sätt eller gjort något som skulle få mig att framstå som farlig. Jag är en helt vanlig man, akademiker med stabilt jobb och stabil tillvaro. Ostraffad, sysslar inte med droger och dricker otroligt sällan alkohol och då i väldigt små mängder.
    Vad kan jag göra i den situation jag befinner mig i? Ingen myndighet har kontaktat mig, från modern är det knäpptyst och det känns som att jag som far är helt rättslös i detta.
    Hon har tidigare innan hon bröt kontakten uttryckt att det är såhär det blir när jag inte vill vara tillsammans med henne.
    Hon har historia av psykisk ohälsa, inget som jag tror gör henne farlig för någon annan än sig själv, men det kändes relevant att förtälja.
  • Svar på tråden Svartmålad
  • Anonym (M)
    Anonym (K) skrev 2023-11-30 22:43:11 följande:

Ja men då har du ju fått in i systemet att du försökt där. Tänker att det underlättar. 

om hon inte godkänner så ser de ju ändå att du gjort ett försök att ta ansvar, att det finns en person som anser sig vara pappa och inte fader okänd som hon kanske uppger..

Vet inte om du menar så, men frågan är om det automatiskt upptäcks av någon människa att TS försökt med detta i systemet, eller om det inte händer något speciellt alls om mamman inte godkänner. Men han kan ju alltid påtala vad han försökt för någon myndighetsperson i nåt lämpligt sammanhang senare och då finns det väl registrerat om de vill kolla upp det.
  • Anonym (E)
    Anonym (Oroad) skrev 2023-11-30 11:09:10 följande:
    Funkar gör det ju, har gjort det. Men sen måste modern godkänna och där får vi väl se hur det går. 

Misstänker att hon inte kommer godkänna det.

Som jag skrev ovan gör familjerätten, där ert ärende lär hamna, alltid sitt yttersta för att fastställa faderskapet. Barnet har enligt lag rätt till en far. Det går inte att bara uppge ?fader okänd? som förr i tiden. 

Du kan själv kräva att få lämna DNA-test hos familjerätten om mamman skulle påstå att du inte är pappan. Är du för övrigt 100 på att du är pappan? Det kan ju vara bra att göra DNA-test av det skälet också. 

Du behöver inte oroa dig för att du inte kommer att få faderskapet fastställt. Det kommer du garanterat få förutsatt att du verkligen är pappan. 

• Anonym (Oroad)
    Anonym (K) skrev 2023-11-30 22:43:11 följande:

Ja men då har du ju fått in i systemet att du försökt där. Tänker att det underlättar. 

om hon inte godkänner så ser de ju ändå att du gjort ett försök att ta ansvar, att det finns en person som anser sig vara pappa och inte fader okänd som hon kanske uppger..

Jag håller med.

Nåväl, jag fick ett gäng arga meddelanden om vilken skitstövel jag är bara, hon kommer nog inte godkänna. Blir väldigt tydligt att alltihop handlar om moderns bitterhet mot mig.

Jag är 99.9% säker på att jag är pappan.
  • Anonym (M)
    Anonym (E) skrev 2023-12-01 02:57:22 följande:

Som jag skrev ovan gör familjerätten, där ert ärende lär hamna, alltid sitt yttersta för att fastställa faderskapet. Barnet har enligt lag rätt till en far. Det går inte att bara uppge ?fader okänd? som förr i tiden. 

Du kan själv kräva att få lämna DNA-test hos familjerätten om mamman skulle påstå att du inte är pappan. Är du för övrigt 100 på att du är pappan? Det kan ju vara bra att göra DNA-test av det skälet också. 

Du behöver inte oroa dig för att du inte kommer att få faderskapet fastställt. Det kommer du garanterat få förutsatt att du verkligen är pappan. 

Säg inte det. Om hon uppger någon annan som pappa som även tar på sig faderskapet och skriver under, så blir det svårare för TS.
  • Anonym (H)
    Anonym (M) skrev 2023-12-01 11:00:43 följande:
    Säg inte det. Om hon uppger någon annan som pappa som även tar på sig faderskapet och skriver under, så blir det svårare för TS.
    Om TS inkommit i god tid till FR med att han är en möjlig fader ska det rätt mycket till att FR bara ska acceptera en annan utan att utreda saken ordenligt.
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2023-12-01 11:03:20 följande:
    Om TS inkommit i god tid till FR med att han är en möjlig fader ska det rätt mycket till att FR bara ska acceptera en annan utan att utreda saken ordenligt.
    Har du varit med om en sådan situation?
  • Anonym (H)
    Anonym (M) skrev 2023-12-01 11:09:54 följande:
    Har du varit med om en sådan situation?
    Ja, har haft lite insyn i fadeskapsärenden.

Det viktiga är att man ligger på FR i god tid, dvs före barnet föds, gärna med hjälp av ett ombud. 
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2023-12-01 11:27:27 följande:
    Ja, har haft lite insyn i fadeskapsärenden.

Det viktiga är att man ligger på FR i god tid, dvs före barnet föds, gärna med hjälp av ett ombud. 
    I så fall är det ju försent nu för barnet är redan fött.
  • Anonym (H)
    Anonym (M) skrev 2023-12-01 11:51:55 följande:
    I så fall är det ju försent nu för barnet är redan fött.
    Det är inte för sent men ts måste kontakta fr, gärna med ombud, och berätta att han troligtvis är pappan 
  • Anonym (M)
    Anonym (H) skrev 2023-12-01 11:55:19 följande:
    Det är inte för sent men ts måste kontakta fr, gärna med ombud, och berätta att han troligtvis är pappan 
    Jag tänkte på det du skrev om att det är viktigt att det sker innan barnet är fött.
Svar på tråden Svartmålad