Svartmålad
Vad kan jag göra i den situation jag befinner mig i?
Det beror ju på vad du vill. Vill du vara pappa, ta ansvar, ha umgänge, vårdnad?
Eller vill du slippa bli svartmålad? Slippa ansvar?
Vad kan jag göra i den situation jag befinner mig i?
Det beror ju på vad du vill. Vill du vara pappa, ta ansvar, ha umgänge, vårdnad?
Eller vill du slippa bli svartmålad? Slippa ansvar?
Barnet har ju rätt till umgänge med sina föräldrar. Så oavsett om hon har ensam vårdnad så har barnet rätt att träffa dig.
Hon behöver ju inte skriva över vårdnaden på dig men däremot är det svårt att utesluta vem som är far. Familjerådgivningen är bra att ringa och rådfråga. Även soc kan du ju ringa anonymt och bara fråga om råd till att börja med. Som nån annan skrev kan ju ett faderskapstest vara klokt.
Första året kommer barnet bo hos mamman men hon kan ju inte hindra ert umgänge, det kan ju straffa henne väldigt hårt. Under den tiden får du ju betala fullt underhåll. Du bör försöka få till åtminstone 2 träffar i veckan för att knyta an till barnet. Kanske kan nån släkting till henne hjälpa till att möta dig med barnet, Från ett år kan barnet övernatta nån natt i veckan hos dig, förutsatt att anknytningen är trygg.
Jag frågade Skatteverket och barnet har kommit nu, det ska ha kommit för cirka två veckor sedan.
Försökte få kontakt med modern som dock blockerat mig, fick till slut kontakt med henne far som inte ville svara på några frågor alls eller ens säga om det fanns ett barn eller ej(detta var innan jag pratat med Skatteverket). De och modern ville inte ha någon kontakt med mig.
Har varit i kontakt med familjerätten, jag ringde i syfte att informera dem om att modern eventuellt ej skulle uppge mig som fader och gav dem hennes personnummer. Kvinnan jag talade med verkade måttligt intresserad och frågade inte ens varför jag tror jag är far till barnet och pratade om att det kan ta några veckor(!) innan de ens får in att de ska utreda faderskapet. Är det verkligen rimligt?
Jag försökte också prata med henne om att modern kallat mig farlig men hon verkade väldigt ointresserad av detta.
Borde inte faderskapsutredning bedrivas väldigt skyndsamt? Läser på vissa ställen att det kan ta upp till ett år.
Jag vet inte ens hur mitt barn ser ut, om det är friskt eller vad det heter(detta kommer jag troligtvis ej får vara delaktig i att avgöra).
Det känns inte som att man som far har många rättigheter.
Misstänker att du behöver barnet eller mammans personnummer, men de första 2 veckorna kan du anmäla faderskap själv via Skatteverket. Sen går det vidare till föräldrarätten om det inte gjorts.
Funkade det att anmäla faderskapet via skatteverket/länken?
Ja men då har du ju fått in i systemet att du försökt där. Tänker att det underlättar.
om hon inte godkänner så ser de ju ändå att du gjort ett försök att ta ansvar, att det finns en person som anser sig vara pappa och inte fader okänd som hon kanske uppger..
Ja kontakta jurist.
kanske är bra att åka till Gävle en gång så du visar att du gör allt i din makt. Och om hon då dessutom inte låter dig träffa barnet när du väl tagit dig dit så blir ju sabotaget väldigt tydligt.
hon har gissningsvis nån aktivitet om dagen, typ babysim, rytmik, mammagrupp, öppen förskola mm? borde ju kunna göra avkall på nån grej, och om du kommer kan du ju vara med på tex öppen förskola.