• MrsHoppas

    Löpträna innan man vet och början av graviditeten?

    Hej, 
    Jag började löpträna för några veckor sedan, har väldigt dålig kondis så är ganska lugn träning men ack så jobbigt för mig haha.

    Jag har ägglossning nu och undrar då om det är okej att löpträna när man är gravid, med tanke på att min kropp inte är van vid det än? 
    Om inte, ska jag sluta direkt efter ägglossningen eller kan jag fortsätta tills jag vet att jag är gravid? 

  • Svar på tråden Löpträna innan man vet och början av graviditeten?
  • Anonym (Klara)

    Varför tror du det är farligt att löpträna när man är gravid? 


    Har löptränat under all mina graviditeter, inga problem. 

  • MrsHoppas
    Anonym (Klara) skrev 2023-11-13 09:58:39 följande:

    Varför tror du det är farligt att löpträna när man är gravid? 


    Har löptränat under all mina graviditeter, inga problem. 


    Har för mig att jag läste någonstans att man inte ska göra det om man inte är van Förvånad förstår om man alltid har löptränat att man kan fortsätta som vanligt.. 
    Men tänkte just eftersom jag är ovan
  • Anonym (Klara)
    MrsHoppas skrev 2023-11-13 10:19:58 följande:
    Har för mig att jag läste någonstans att man inte ska göra det om man inte är van  // Förvånad förstår om man alltid har löptränat att man kan fortsätta som vanligt.. 
    Men tänkte just eftersom jag är ovan

    Vana har inget med saken att göra. Länka gärna till någon studie. 


    Att röra på sig är generellt sett aldrig farligt, och inget som skadar fostret. Fostret/barnet är väl skyddat. 

  • Anonym (Lagom är bäst)
    MrsHoppas skrev 2023-11-13 10:19:58 följande:
    Har för mig att jag läste någonstans att man inte ska göra det om man inte är van  // Förvånad förstår om man alltid har löptränat att man kan fortsätta som vanligt.. 
    Men tänkte just eftersom jag är ovan
    Det man inte ska göra är att börja hårdträna något man inte är van vid när man _vet_ att man är gravid. Tränar du i normalt nybörjartempo och inte ens vet ifall du är gravid är det definitivt ingen fara. Det är bara positivt att förbättra konditionen inför graviditet och småbarnstid.
  • cosinus

    Spring på, blir du gravid så lyssna på kroppen.

    Med första kunde jag springa till v 37, med övriga fick jag ge mig mellan v 12 och 16 p g a fogarna. Men då gick jag över till motionscykel istället.

  • Cereal Killer

    Regelbunden löpning är en riskfaktor för framtida bäckenbottenskador och en graviditet ökar belastningen på bäckenbottnen (dock inte under de första månaderna, men senare). Samtidigt är det väldigt bra att du motionerar och motion i sig gynnar sannolikt också fostret, både tidigt under graviditeten och senare. Vill du inte löpträna under graviditeten så skulle jag föreslå crosstrainer. Då får du de positiva effekterna som löpningen ger, men slipper de hårda stötarna som kan ge skador. 

  • Anonym (Hoppas)

    Blir du gravid är det något du kan prata med barnmorskan om 😊
    Jag löptränade när jag var gravid men fick missfall vecka 12. Men enligt min barnmorska var det okej så länge man kan prata under tiden man springer. 
    Men värt att veta är att intensiv konditionsträning kan stressa kroppen och därmed vara svårare att få till en graviditet. 
    Jag tror egentligen inte att det är någon fara men har själv trappat ner både distans och mängd löpträning och ersatt med promenader i hopp om att bli gravid igen. 


     

Svar på tråden Löpträna innan man vet och början av graviditeten?