• Emlan93

    Planera bebis under 2024/2025

    Hej!! Såg att det finns en tråd för att planera bebis till nästa år och att många redan är igäng. Tänkte därför skapa en tråd även för nästa omgång. Här är planen att påbörja resan till bebis under nästa år för att förhoppningsvis få en liten till 2025 Cool finns det några fler som har bra framförhållning och vill följas åt? // Galen planerare

  • Svar på tråden Planera bebis under 2024/2025
  • Emlan93
    Solnel skrev 2023-08-10 13:15:30 följande:

    Här är en till som planerar syskonförsök i maj och förhoppningsvis en liten bebis 2025!


    Men kul! Har också barn sen innan, så det blir förhoppningsvis en liten trea :) Mina töser blir 2 år i slutet av året och hade föredragit att de hinner bli minst 3 år innan de kommer ett syskon om man får önska. Hur gammal/gamla är dina?
  • Emlan93
    Solnel skrev 2023-08-10 22:14:29 följande:
    Han är 8 månader så tänker att han blir i alla fall 2 år innan syskon beroende på hur fort det går :) Med första barnet blev jag lite besatt av att bli gravid så hoppas på att ta det lite lugnare den här gången haha
    Ja men blir ju super! Hade nog tänkt att vi skulle haft tätare om vi inte fick tvillingar. Förstår vad du menar, jag var inte heller så ?cool? som jag trodde jag skulle vara när vi väl börja försöka hehe. 
  • Emlan93
    Anonym (Ttc25) skrev 2023-08-23 22:36:39 följande:

    Hej! En till galen planerare här! Har en bebis på 10 månader och vi tänker början försöka igen i april 2024. Gör ni något speciellt för att förbereda kroppen? ☺️ 


    Hej!! Vad kul att det finns fler därute Skrattande kul!! vår plan är att börja försöka till nästa sommar. Känns nästan lite otäckt nu när man tänker på det och spännande på samma gång. Av en tillfällighet måste jag ta ut min spiral nu pga av rek från gy, så tänkte ta och fixa NC igen tills vidare. Annars ska jag väl bli bättre att få i mig multivitaminer, annars har jag ingen övrig plan för tillfället. Hur mådde nu när ni var gravida sisst? Jag är lite orolig hur det kommer vara att vara gravid och ha barn hemma att ta hand om. allt löser väl sig, men det är min största fråga just nu.
  • Emlan93
    Lövsångerska1991 skrev 2024-01-05 08:19:59 följande:

    Planerar att bli gravid nu under våren. Roligt att jag hittade den här tråden. Blir andra barnet då vi har en 17 månader gammal son. Men många tankar som rör sig i mitt huvud. Hur hanterar jag känslan av att inta räcka till när det inte går att ha fullt fokus på båda barnen samtidigt? Kommer vi orka all sömnbrist och att börja om från början? Bebistiden var rätt tuff för oss. Samtidigt finns denna starka längtan inom mig inför en ny graviditet och liten bebis som blir en ny härlig person att älska! Och ett syskon till mitt barn känns så fint! Min sambo är lite mindre brydd och ser mer på det som kommer bli tufft. Känns lite som han mest vill för min skull. Fast han vill gärna ha två barn säger han, men han hade gärna kunnat vänta lite. Men känner också att snart är jag 33, blir orolig att det inte ska gå om några år. oj, så långt det här blev haha!


    Kiwikiwi skrev 2024-01-15 14:27:51 följande:
    Hej,
    Kul att se ditt "namn" dyka upp här, vi följdes åt en del inför våra första bebisar. Min dotter är 20 månader nu, vi hade en himla tur att plussa direkt. Nu är vi på försök nr 2 med syskon och jag är galet nervös och stressad över att det kommer att ta tid 🥲
    Hej!! Vad kul! jag känner också igen era namn Hehe, var nog också från första bebisförsöken kanske. Ja visst är det många tankar.. jag vet inte heller hur allt ska gå ihop men det har ju en tendens att ordna sig ändå hehe. Just nu har vi börjat sömnträna tvillingarna på 2år här hemma, nästa steg blir potträning och inskolning på förskolan senare i vår. Kanske att jag kan få lite ro i ?bli gravid- tanken? när man kommit längre fram med de målen. Det är lite skräckblandad förtjusning på något sätt. Jag har en känsla att de kan komma ta lite tid, och just nu känns det okej. Jag behöver på något sätt än mer uppladdningtid den här gången hehe.
  • Emlan93

    Jag missade sida 2! hehe, dåligt uppdaterad! 


    grattis till er som redan är gravida! Så spännande!

    och hej till er som joina tråden, vilken häftig resa ni har framför er <3

  • Emlan93
    19977 skrev 2024-01-22 06:24:35 följande:

    #Emlan93 hur har det varit för er att få tvillingar? Har ni tvillingar i släkten?

    Jag är så fjantig att jag har googlat på vad man ska kunna äta för att öka chansen att få tvillingar, enligt de gamla sägnen hahaha! Att få tvillingar nästa gång är nog min enda chans att få 3 barn. Har köpt hem cassava och maca root-pulver samt okra-leaves vilka alla ska öka chansen för att släppa fler än ett ägg enligt mina internationella Google-sökningar (OBS har inte varit källkritisk det minsta lilla 😂 är villig att testa allt HAHA). Har även tvillingar i flera släktled så hoppet finns ändå.

    Vi har tyckt bebistiden varit extremt påfrestande med första barnet, så att eventuellt få tvillingar är ju även lite skrämmande.


    Det har varit omvälvande, intensivt och underbart! Jag hade så mycket tankar om olika scenarior inför att bli gravid men att få tvillingar fanns inte med i den bilden så det var först chock, vet att jag bara skrattade, sen gick det några dagar och sen kändes det bara självklart att vi skulle få två 😍 Vi vet ju inget annat så det är vårt normala hehe (som min bm sa första gången hon träffade mig en dag efter vi fått veta att vi väntade tvillingar). 

    haha, så kul!! Ja, min mormor är faktiskt två-äggstvilling vilket är ärftligt då för mig som kvinna. Men mina är enäggstvillingar och det är tydligen bara en slump, 1/250, så inte helt ovanligt ändå! 1/80 graviditeter är ju tvillingfödslar. Så det händer mer ofta än vad jag hade föreställt mig. Så du har goda chanser vill jag säga ;)

    Jag hade fått ett missfall ca 2 månader innan jag blev gravid med tvillingarna. Vet inte om kroppen bara köred på 200 haha. Jag tog D-vitamin-boozt inför både de gångerna jag blev gravid, jag åt vanlig multivitamin - kvinna, drog ner på kaffe efter Jenny Koos rekommendationer. Kan rekommendera läsa lite på hennes Instagram. Men annars tror jag bara på den hederliga lilla slumpen 🙈 men jag vet man gör allt!! Jag trodde jag var en cool, lugn och sansad person, det var jag inte alls visade sig när jag skulle bli gravid. Tempade frenetiskt och analyserade mina tempkurvor fler gånger om dagen. Den gången det tog sig ordentligt hade jag tagit en paus från allt det där, kanske blev för mycket stress också att tänka för mycket.. även om det är lättare sagt än gjort. Lär säkert bli samma denna gången om jag känner mig själv rätt 😅
  • Emlan93
    19977 skrev 2024-01-22 15:52:05 följande:

    Men åh, vi har många likheter du och jag. Är en riktig nörd vad gäller Jenny Koos och har sett majoriteten av hennes webinar, åt också de kosttillskott hon rekommenderade inför förra graviditeten och har börjat med det nu igen inför kommande försök. Tog också D-vitamin boozt haha! Och använder tempdrop för att tracka ägglossningen. 


    Vad häftigt med enäggstvillingar! Men din mormor är alltså tvåäggstvilling?
    Lustigt nog så är även min mormor tvilling, även hennes pappa var det. Dock har ingen i generationerna efter det fått tvillingar. 


    Vi har ett par vänner som fick tvillingar när de skulle skaffa sin tredje, så nu har de 4st och fullt ös hehe. Tänk om ni får tvillingar igen? 😜

    Hur tidigt föddes dina barn? Och hur var graviditeten med dom? Åh hoppas jag också får tvillingar haha! Har redan börjat ladda upp med att äta cassava, maca root, okra, mjölkprodukter? och så ska mycket folsyra tydligen öka chanserna också 🤷🏽?♀️😂


    Känner igen det där med att stressa inför graviditeten. Jag var helt besatt av att bli gravid och hade även börjat ett nytt jobb 2 månader innan vi började försöka som var SÅ stressigt. Har faktiskt aldrig varit så stressad som jag var när jag blev gravid, så för mig verkade det funka trots stressen. 😂


    Haha, härligt med en nörd-kompis 😜 haha, ja det hade ju vart lustigt att få ännu en dubbel omgång 🙈 konstigt nog är jag inte så skraj just för det, även om jag hade önskat att få uppleva att ?bara? få en hehe..  hur gammal är ditt barn nu?

    De föddes i v.37 efter igångsättning som planerat. Men låg inne med värkstoppande drop mm i vecka 32. De var lite små, båda under 2000g, 44cm med mådde under omständigheterna bra, men vi var inskrivna på neo 4 veckor och båda barnen hade sond och så. Annars mådde jag okej, var sjukt trött, lite foglossning sådär, mycket sjukhusbesök och ultraljud varannan vecka från v.16. blev sjukskriven sista månaden av graviditeten. Men överlag bra har jag förstått 😅 det var mer psykiskt påfrestande tycker jag, oro att de skulle komma tidigt eller inte växa som de skulle mm men det är det nog för alla. Hur var det för dig??

    Jag är ju rädd inför att bli gravid igen nu när man har två att ta hand om till här hemma, jag vet ju hur nockad jag var, kände som någon klubbat en i huvudet av trötthet 😂 lite illamående och morgonkräkningar räknade jag med men själva tröttheten, den var en överraskning om vi säger så!

    jag har hört om Casava och maca root, men kommer inte ihåg vad de skulle hjälpa för? 😀 okra och mjölkprInter är nytt! Berätta 🙈 Folsyra vet jag att jag tog också, men framför allt för den vanliga anledningen i början av graviditeten för Minska risk för ryggmärgsbråck. 

    oj!! Det måste varit galet!! Jag hade ?turen? att det var covid, kunde jobba hemifrån en hel del osv. så var rätt ?lugnt? runt omkring förutom att vi planerade bröllop då.. :p man har nästan glömt, det är ju 3 år sedan nu sen vi var i försöka stadiet 🙈

Svar på tråden Planera bebis under 2024/2025