• ugglannn

    Min dotter blir orolig när bonus är här

    Jag har en fundering jag vill dela och kanske få några tankar kring. Det är så att jag har en dotter sedan tidigare förhållande på 5 år som bor hos oss på heltid, min sambo en son på 3,5 som bor vv och en gemensam på 9 månader.

    De veckor bonussonen inte är här utan bara min dotter (och vårt gemensamma barn såklart) är väldigt lugna och harmoniska. Hon sköter sig själv till stor del och hjälper till med det lilla syskonet och det är inga konflikter och knappt någon stress här hemma. Läggningarna av henne går smidigt och hon somnar inom 10 minuter. 

    Under veckan då bonussonen är här är det helt annorlunda. Min dotter blir annorlunda, mer grinig/ledsen och typ stressad (?). Det är full fart om dagarna och en del konflikter barnen emellan. Läggningen tar upp till en timme där hon ropar flera gånger efter mig men aldrig riktigt har någon riktig anledning för när jag går in till henne vet hon inte vad hon ska säga. 


    Varför är det såhär? Varför blir min dotter som ?en annan person? när bonussonen är här? Det är sån tydlig markant skillnad och ingen slump. Likadant varje vecka och har varit så de senaste ca 2 månaderna. 

  • Svar på tråden Min dotter blir orolig när bonus är här
  • Anonym (S)

    Hon känner kanske av konkurrensen i uppmärksamhet på ett helt annat sätt än med bara småsyskonet. Hon verkar ju söka din uppmärksamhet väldigt mycket när han är där.

  • Anonym

    Suck, ja din dotter mår inte bra i bonusgyttret. 

  • Maymom

    Det är ju inte konstigt att dynamiken blir annorlunda när det är två barn jämfört med 3.
    Det märks ju även i familjer med helsyskon. 


    hos oss var det så att mina syskon bråkade mindre när jag flyttade hemifrån men när jag hälsade på började de igen, som om de slogs om min uppmärksamhet.

    Se till att du har en stund med din dotter varje dag då bara ni två gör något, sitter och pratar, målar eller nånting så hon får sin stund med dig. 


    3-åringar kan ju dessutom vara rätt livliga och envisa, det blir kanske bättre naturligt när han blir lite äldre.

  • Anonym (...)

    Jag ser inte detta som konstigt ; ni är två föräldrar och tre barn och jag kan gissa att en 3,5 åring behöver tillsyn mer eller mindre hela tiden. D
    in dotter är äldst och du beskriver henne som "duktig" annars. Den där tanken om "duktiga" små flickor är kanske inte den vi vill att barnen ska behöva leva upp till hela tiden? Låt din 5-åring vara just 5-år, lägg mer tid på henne, så får pappan ta hand om sin 3,5-åring, försök ha barnen isär stunder så att 5-åringen får lite mer ro.  

  • Anonym (Men..)

    Hur kan det vara svårt att förstå?
    De är inte riktiga syskon. Om de introducerades för varandra när de redan levt ett par år, så är de praktiskt taget främlingar för varandra och det kan ta ett par år (förmodligen) innan de ens ser varandra som "bonussyskon".

    Hon vill såklart inte bo med en total främling som hon har noll anknytning till som konkurrerar med utrymme, tid, kärlek. Fullt naturligt.

    Stackars barn.

  • Anonym (Bertha)

    Håller med inlägg nr 4. Det låter som att TS förväntar sig att flickan ska vara duktig och hjälpa till med bebisen (!) och bete sig "rätt" större delen av tiden. Självklart blir det mer liv och rörelse när treåringen kommer på sina veckor och mer konkurrens. Som sagt är de bara två föräldrar och har man då tre barn så blir det som det blir. 

    Men det är ju ett val de har gjort. 

  • Anonym (Sara)

    Har du testat att sitta hos henne tills hon somnar?

    Som flera andra redan skrivit så har hon nog ett behov av att vara nära dig och bara vara det lilla barn hon faktiskt är. 

  • ugglannn
    Anonym (Men..) skrev 2023-06-16 08:39:53 följande:

    Hur kan det vara svårt att förstå?
    De är inte riktiga syskon. Om de introducerades för varandra när de redan levt ett par år, så är de praktiskt taget främlingar för varandra och det kan ta ett par år (förmodligen) innan de ens ser varandra som "bonussyskon".

    Hon vill såklart inte bo med en total främling som hon har noll anknytning till som konkurrerar med utrymme, tid, kärlek. Fullt naturligt.

    Stackars barn.


    Detta du skriver har varit min tanke också men what to do? Min sambo kan ju gärna inte strunta i att träffa sitt barn för att mitt barn ska ha det bra och harmoniskt?
  • Anonym (det)
    ugglannn skrev 2023-06-16 11:51:06 följande:
    Detta du skriver har varit min tanke också men what to do? Min sambo kan ju gärna inte strunta i att träffa sitt barn för att mitt barn ska ha det bra och harmoniskt?
    Det är tråkigt när man inte kommer på förrän i efterhand när något inte blir bra.

    Din sambo kan ju inte avstå sitt barn, men det kostar på för ditt barn och säkert även för din sambos barn att leva i den här konstellationen. Och så har ni skaffat ett gemensamt som gör att ni inte heller kan flytta isär och vara särbo. 

    Så din dotter får väl vänja sig, och du kan ju göra vad du kan för att underlätta och försöka möta hennes behov under veckorna med bonusborsan.
  • Anonym (Bertha)
    ugglannn skrev 2023-06-16 11:51:06 följande:
    Detta du skriver har varit min tanke också men what to do? Min sambo kan ju gärna inte strunta i att träffa sitt barn för att mitt barn ska ha det bra och harmoniskt?
    Fast vänta nu. Det är ju inte din sambos fel att ni lever i en bonusfamilj? Det är ju lika mycket ditt ansvar. 

    Det måste ju vara ett aktivt val du har gjort, precis som han. 
Svar på tråden Min dotter blir orolig när bonus är här