Inlägg från: Anonym (Hmm) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hmm)

    Är det bara jag....

    Två tankar. Låt ungarna åka själva till träningen och skit i att sälja kakor och fanskap, betala deras del i rena pengar istället.

  • Anonym (Hmm)
    Drottningen1970 skrev 2023-04-15 20:47:42 följande:
    Så funkar det inte tyvärr. Skulle lätt köpa mig fri om det var möjligt men det är det inte.
    Ok, berätta mer för en som kommer att hamna i detta träsk förr eller senare. Hur funkar det då, och som sidofråga: varför är basket värre än fotboll?
  • Anonym (Hmm)
    Cookie1982 skrev 2023-04-15 20:56:08 följande:

    Tack för era svar. Här kan man välja att köpa sig fri eller sälja men det är sjukt mycket pengar som ska in. Sen är det ju inte ens säkert att mitt barn ska med när det är dags för cup. Förra året krockade det med en semestervecka som var planerad sedan länge. 
    Den yngsta tar sig till träningarna själv men sen äldsta kan inte ta sig till träningarna eftersom han tränar längre bort. Att skjutsa till träningarna är det minsta problemet. Alla andra föräldrar verkar leva genom barnen och sporten går först.


    Ursäkta, men har du verkligen råd att låta dem fortsätta med fotboll...? Låter som en dyr sport.

    Jag tycker inte det låter hälsosamt att gå in så hårt som förälder i barnens hobbies. De ska för fasen inte bli nästa Zlatan! Sannolikheten för det är extremt liten, så man får verkligen se detta som en rolig hobby, men jag förstår ju att man måste gå lite "all in" i högre åldrar och det är synd. Det vore trevligare med Korpen-lag eller liknande.
  • Anonym (Hmm)
    Tow2Mater skrev 2023-04-15 21:35:08 följande:
    Ha ha, duktiga ungdomar kommer ju fnysa åt den tanken ;)

    Hos oss är jag tacksam att det bara blev vanlig fotboll i vår, hade han kommit in i laget han helst ville hade det betytt både flygresor och långa körningar i princip varje helg.
    Ja jag vet ju inte vilka alternativ som finns, jag tänkte mer "fotboll för nöjes skull" liksom.
  • Anonym (Hmm)
    AnnaSturesson skrev 2023-04-15 21:45:49 följande:
    Har också barn som spelar fotboll och tycker inte det är extremt mycket jobb.
    Brukar vara en städdag på våren och ett kioskpass vår och höst samt försäljning till laget en gång per år.

    Vet inte vad du menar med fotboll för nöjes skull. Man det kostar att driva en förening och ska man sen iväg på en cup med övernattning som brukar vara höjdpunkten under hela året så behövs det pengar.
    Jo men ta en titt på ts beskrivning, det verkar vara rena helvetet. Jag har inget emot att skjuta till kostnaden för mitt barn om de ska på cup eller liknande, det behöver man inte slösa tid och energi på med försäljningar året runt.
  • Anonym (Hmm)
    Drottningen1970 skrev 2023-04-15 21:50:34 följande:

    Basket kräver fler föräldrafunktioner. Varje match ska det sitta 4 personer i sekritariat, dvs föra protokoll, ta tid etc. En annan ska filma och tre till ska köra barn. Det slipper man med fotboll. Därutöver är det som sagt, försäljning av diverse saker, det ska stå i kiosk och det ska städas läktare. Det ska plockas skräp och jobbas på diverse mässor där man exempelvis ska rulla ut mattor i mässhallar och montera 500 kattburar. Etc etc.Och cuperna ska vi inte tala om. I påskhelgen var jag schemalagd 27 timmar. Bla att stå i bespisning och utfodra och diska efter 2000 pers. 


    Försäljning kan man ju ducka genom att köpa allt själv om man har råd.

    Men resten går inte att slippa, skulle man vägra skulle det påverka barnets plats i laget.


    Ja det är iaf helt tydligt efter den här tråden att mitt barn INTE kommer att träna varken fotboll, basket, hockey, innebandy eller ridning. Jag får väl starta en tråd sedan och fråga om vilka sporter/aktiviteter man kan skicka iväg dem på som inte kostar så ofantligt i tid och pengar.
  • Anonym (Hmm)
    AnnaSturesson skrev 2023-04-15 21:56:59 följande:
    Anledningen till att man väljer att sälja saker istället för att höja avgiften är för att alla ska kunna vara med. Tycker det är viktigare att man håller nere avgifterna och istället låter föräldrarna jobba några timmar per år.
    Ja det är väl jättebra, men det borde vara valbart om man vill hjälpa till med försäljning eller betala X kronor. Det finns säkert de som skulle göra det praktiska för skojs skull också.
  • Anonym (Hmm)
    AnnaSturesson skrev 2023-04-15 21:59:33 följande:
    Skulle tro att allt kostar och kräver engagemang. Men det som jag tror är billigast är nog innebandy, det finns även lag  i varenda håla så det blir sällan långa resor till bortamatcher.
    Jo men det är skillnad på kostnader också. Hockey och ridning är klassiker när det gäller stora pengar tydligen, det finns ju billigare hobbies om man säger så.
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (5 barns mamma) skrev 2023-04-15 23:01:47 följande:

    Du är då inte ensam det kan ja lova dig, precis som någon skrev innan. Corona va som en gåva från ovan (misstolka det inte helt galet nu) äntligen gick det att bara vara o få pusta ut.
    Jag har 5 barn 
    12 år cross & fotboll - 5 dgr träning match eller tävling i stort sätt varje helg 
    10 år bandy, orientering och fotboll -5 dgr träning minst 2 matcher per helg o sen alla dessa cuper....
    8 år dans & fotboll  - 3 dagar träning , nån enstaka match
    7 år dans och fotboll - 3 dagar träning, nån enstaka match
    2 år hänga med som en jojjo.

    Jag gör inget annat än o sitta i bilen och köra barnen till träningar, o sen dessutom lyckas planera runt så alla lyckas hinna få i sig mat. Osv osv. Det är ju inte heller direkt upplagt så att träningarna klaffar med varandra utan man ska gärna va på 5 olika ställen vid samma klockslag.. 
    O alla dessa ENORMA summor som ska läggas ut, o de e cuper o det ska serveras mat, stås i kiosken, plocka sarger va flaggvakter,  bollkallar. Ja allt va det nu är. 
    Jag får tyvärr ofta välja bort barnen som inte kör cross när det är tävlingar av rätt enkla skäl att sonen inte kan ta sig dit själv och hem med crossen. 
    Jag vet att hälften av sonens bandy lags föräldrar lär tycka att jag är oengagerad som väldigt sällan är med på matcher och tro mig även om jag vill så kan ja inte sära på mig mer än vad jag redan gör..  Jag är evigt tacksam att mina barn vill hålla på med sporter och det är absolut inte deras fel att jag valt att skaffa 5 barn.. Men många ser inte det andra, jag behöver ha 2 jobb för att ro runt allt, så jag jobbar 20.45 -06.45(sovande 03-06.45) sedan hem o hämta barnen för o lämna dom minsta på fsk samt fritids o sen jobba 7.30- 16.00.. Jag går på knäna helt ärligt, men jag mår så dåligt av att höra från mina barn att deras kompisar får göra si och så. Sen kan jag tycka att det blivit helt galet dyrt speciellt i bandyn när dessa cuper är och dom sover borta, fick betala 7000:- i vintras för en helg i Norge.  Jag tycker det är helt sjukt och jag fattar verkligen inte hur folk har råd...


    Man skulle ju lätt kunna hävda att barnen får välja EN aktivitet var, då kanske du slipper ha dubbla jobb också. Vem ska ta hand om barnen när du kraschar förresten? Barn kommer alltid gnälla om att kompisar får si eller så, er verklighet ser ut som den gör och du kan inte fortsätta så här. Du kommer ta kål på dig själv! Du tror inte barnen hellre vill ha en mamma som mår bättre istället?
  • Anonym (Hmm)
    Drottningen1970 skrev 2023-04-16 08:20:55 följande:
    Dans är chill
    Ok, tack för tipset :)
  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Meningen med livet) skrev 2023-04-16 08:58:25 följande:

    Undrar om det är meningen att man ska ha fulltecknat program precis hela tiden? Det räcker inte med att man jobbar. Sen kommer semestern och då är det full fart igen. Massa aktiviteter och resmål att boka av.
    Mår vi bra av sån stress?


    Ja, och mår ffa barnen bra av att ha aktiviteter 6 dagar av 7 typ? Det där med att leka fritt, upptäcka världen, socialt umgänge med kompisar osv hinns ju aldrig med. Att inte hålla på med sport etc betyder ju inte att ungarna automatiskt hamnar vid en skärm, som en del föräldrar verkar oroliga för. Sånt styr man ju mycket själv också. Och barnen ska väl ha tid för studier också, som borde vara prio ett.
Svar på tråden Är det bara jag....