• Plina

    Pensionsspara på Avanza?

    Jag är 32 och kanske inte kommer att klara av att jobba fram tills jag blir 65 år. 

    Fick tips att spara på ISK på Avansa och inte IPS på folksam och nordea som jag gjort tidigare. 

    Det finns ett erbjudande att Avanze automatiskt hjälper en med det varje månad men det är här problemet kommer in. 

    Det finns 6 olika sätta man kan välja men vet inte vilken jag ska ta!
    Jag bifogar en bild så ni får se vad jag menar. 


    Avanza, auto, autorobbot, autorobbot, nivå 1, nivå 2, nivå 3, nivå 4, nivå 5, nivå 6, pensionspara. Deklaration, fonder, aktier.
  • Svar på tråden Pensionsspara på Avanza?
  • Fröken Allvar

    De tre första, de kortsiktiga kan du välja bort om det gäller pensionssparande och om din plan inte är att gå i pension om 5 år. Eftersom du är 32 antar jag att du vill jobba längre än till 37
    Vilket av de tre andra alternativen du ska välja beror på vilken risk du är villig att ta. Är du försiktig eller är du offensiv eller mittemellan/balanserad. 

  • Jemp

    Precis som nån skrev ligger det i personlighet (och tillgångar) hur mycket risk man är villig att ta med sina pengar. Ju mer kortsiktigt sparande desto lägre risk rekommenderas. Högre risk ger ofta mer vinst men risken är ju att det blir tvärtom. 

    Aktiefonder rekommenderas för pensionssparande i vår ålder. Bättre värdeutveckling. Aktier blir mer sårbart (en fond= samling av flera aktier som förvaltas av nån annan) och inte så vettigt att satsa på i större skala som oinsatt (eller om man vill bli insatt och lägga tid på att följa dem osv). 

    Avanzas olika former av fondsparande är sen beroende på hur mycket du själv vill styra. Jag valde bort auto men tog hjälp av deras generator för att kunna göra fler urval på hållbarhet, vilket är viktigt för mig. Lättast är nog autogiro via avanza auto. 

    Jag är ingen expert men detta utifrån vad jag lärt mig senaste åren, med början i att det kändes superkomplicerat att börja pensionsspara. Jag började med en genomgång ihop med min bank, som dock bara får rekommendera sina egna fonder men gav bra teoretisk genomgång. 

  • Jemp

    Tillägg: först nu såg jag bilden. Förmodligen vill du välja en långsiktig. Då finns det tre olika risknivåer, med tänk som beskrivet ovan.

  • Anotherone

    Kör fonden Avanza Zero. Busenkelt. Möjligen att man lägger 75% i den och 25% i en global indexfond för att få lite mer USA. 

    Varför du inte ska spara i IPS är för att det är en gammal sparform där du låser kapitalet och får skatta när det tas ut vilket inte är så smart då avdragsrätten för privat pensionssparande är borttagen.
    ISK eller KF hos Avanza är smidigare.

  • villervaller
    Anotherone skrev 2023-02-06 14:41:24 följande:

    Kör fonden Avanza Zero. Busenkelt. Möjligen att man lägger 75% i den och 25% i en global indexfond för att få lite mer USA. 

    Varför du inte ska spara i IPS är för att det är en gammal sparform där du låser kapitalet och får skatta när det tas ut vilket inte är så smart då avdragsrätten för privat pensionssparande är borttagen.
    ISK eller KF hos Avanza är smidigare.


    Håller med, Avanza auto har en hög förvaltningsavgift. Kör på Avanza zero som speglar de 30 största bolagen på Svenska börsen och därmed hamnar nära index.

    Sen lägger du 25-30% i en globalfond, förslagsvis Avanza Global som även den är billig.
Svar på tråden Pensionsspara på Avanza?