• Hyllemor

    Har föräldrar slutat att läsa böcker för sina barn?

    Jag arbetar på en förskoleavdelning med 20 stycken 5-åringar i ett innestadsområde med övervägande medelklassföräldrar.


    Jag har arbetat på den här förskolan under ganska många år och jag upplever att det blir allt svårare för varje år att fånga barnen genom högläsning (och jag är ändå grym på högläsning.) 


    För ett år sedan upplevde jag något mycket intressant när jag funderade mycket över det här. Vi hade en mycket trevlig stund vid matbordet, då jag och åtta barn och pratade lite allmänt om allt möjligt. Ett av barnen frågade vad jag hade gjort i helgen och jag svarade att jag faktiskt bara hade gjort en enda sak: jag hade läst en ny bok som jag tyckte var såå himla bra och det hade jag gjort nästan hela helgen. Barnet stirrade på mig och lade an ett gapflabb och sade:


    "Nej, nu skojar du! Vuxna läser inte böcker!" 


    "Joo, det är klart att de gör!" svarade jag och berättade om den jättespännande historien som jag läste (barnanpassat förstås). Samtliga barn vid mitt bord stirrade på mig som om jag vore ett UFO och efter att ha kollat med alla åtta barn, så visade det sig att ingen av dem hade sett föräldrar läsa en bok för egen del men några hade högläst böcker för dem när de var "små." Ett enda av barnen hade en mamma som "läser inredningstidningar", men alla var rörande överens om att vuxna inte läser. Eftersom jag även läser på bussen till jobbet så plockade jag upp min tegelsten med över 300 sidor och visade och de var mycket imponerade och de bläddrade nästan sönder den, eftersom de aldrig hade sett en så pass tjock bok förut.


    Jag fortsatte min högst ovetenskapliga studie att kolla vad barnens föräldrar läste och efter några veckor så var det bara 3 barn som hade sett sina föräldrar läsa en bok. Nästan ingen hade en bokhylla hemma och få 5-åringar hade föräldrar som läste för dem "fortfarande."


    Jag drog då igång ett projekt där varje barn en gång i veckan fick ett brev hem där vi önskade att de skulle ta med sig en barnbok hemifrån som de skulle berätta om och där vi skulle högläsa ur boken efteråt. Förvånansvärt många föräldrar skickade med pixiböcker eller böcker från McDonald's eller Burger King. Andra skickade med böcker som uppenbart var för barn under 3 års ålder eller däromkring. Det är ändå 5-åringar vi snackar om här. Det hela slutade med att vi frågade de enda två föräldrar som skickade med en åldersadekvat bok, om de ville låna ut boken till oss tills vi hade läst färdigt alla kapitel, eftersom 


    Är det helt enkelt så att föräldrar har slutat läsa för sina barn? Jag funderar över om kanske många föräldrar läser via Nextory och andra appar så att barnen inte ser läsandet eftersom de bara upplever att föräldrarna "kollar mobilen" - men varför högläser man inte längre för barnen? För 10 år sedan kunde vi ofta få förslag från föräldrar om böcker som de tyckte att vi skulle läsa, eller att de bara helt random skickade med barnen en bok till förskolan, som vi läste. Det har inte inträffat igen sedan dess. Rent allmänt upplever jag att barn har betydligt mindre allmänkunskaper nu än förut och folk jag känner som arbetar i skolan upplever det samma. Det har troligen med alla skärmar att göra, men att barn inte vet att vuxna läser, är väldigt skrämmande.


     

  • Svar på tråden Har föräldrar slutat att läsa böcker för sina barn?
  • Jw83

    Det finns en hel del forskning kring högläsning för barn. I den forskningen står det också tyvärr så att läsning för barn ökar med föräldrarnas utbildning. Dvs barn till lågutbildade föräldrar bli sällan lästa för hemma. Synd för det är den gruppen som behöver det mest. 


    Jag arbetar med barn och ser tydligt att läsandet varierar med föräldrarnas utbildning. Om dina barn kommer från medelklassföräldrar så bryter gruppen mot det som vanligtvis ses i den gruppen i Sverige. Både genom att mcdonalds och burgerking verkar vanligt resmål och att dom inte läser. 


    Vi och våra vänner läser mycket för  barnen. I vårt umgänge är det inte ovanligt att barnen läser med flyt innan dom börjar skolan. 

  • glassgumman78

    Att många barn inte sett sina föräldrar läsa är ju inte så konstigt eftersom läsandet kanske oftast sker när barnen inte ser, på bussen eller vid läggdags och ofta ljudböcker...
    Jag ska vara ärlig och säga att just när barnen var i förskoleåldern läste jag ingenting för egen del för jag hade inte ork/fokus till det.
    Nu är barnen är stora plöjer jag böcker igen...riktiga böcker...

    Dock har jag alltid högläst mycket för barnen...nu får de själva varje månad låna bok på biblioteket som de läser själva

  • Anotherone

    Jag har gjort samma reflektioner som du. Barn gör som föräldrarna gör, oavsett om det handlar om mobilanvändning, läsning eller annat. 
    Högläsning vid tex läggning är en sorts läsning. Att se en vuxen person sitta i soffan med en bok är en annan. En förälder som lyssnar på ljudbok är också att ta till sig litteratur. 
    Vi läser tre böcker varje kväll, dels för själva läsningen och språket men såklart också för att det är en del av en mysig och avkopplande kvällsrutin.
    Jag älskar böcker och kan sitta i soffhörnet någon timme på helgen så våra barn "ser" oss läsa. Superviktigt!
    Och läsning kräver förmågor som barn inte övas på idag, det är min åsikt. Det tar tålamod att ta sig igenom skrivna texter som är längre än en bilderbok. Man behöver fokus och man behöver förståelse och gör man det inte (dvs läser) så kommer man inte att vilja göra det mer och man kommer få svårt för det.




  • Spucks

    Det du skriver känner jag igen från "underklassen" (låg inkomst OCH låg utbildning), inte från andra. Fast jag bor inte i Sverige. Men med tanke på att alla "klasser" verkar sträva efter att anpassa sig mer och mer till "underklassen" är det kanske inte så konstig.

  • Alexi

    Jag läser jättemycket böcker, alltså för egen del. Sitter i soffan på helgen och läser. Min man däremot läser nästan bara i sängen och han läser enbart på läsplatta, så det syns ju inte alls på samma sätt. 

    Vi läste högt för barnen varje kväll upp till skolåldern ungefär. 

  • annabellelee

    Vi läser för våra barn, och läser själva ( men vi är båda lärare, så det påverkar såklart). 

    Jag tror du har en poäng i det där med att läsa på mobilen. Barnet ser ju inte om man läser Dostojevskij eller kollar Twitter när man sitter med sin mobil.

    Vi hade den diskussionen hemma, när vi diskuterade om vi skulle lämna papperstidning och bara ha digital prenumeration - båda läser mest tidningen på mobilen, men samtidigt lär sig inte barnen att det är viktigt att läsa om de bara se oss sitta med mobilen.

    Det är svårt, för som barn behöver man ju skolas in i läsandet.

  • Tukt

    Ingen aning om hur vanligt eller ovanligt det är med högläsning, rent statistiskt. Men tänker själv att man som vuxen gör en massa saker, men att de i dag är mindre viktiga än de var för 20 år sedan.
    En kan exempelvis göra en skogsutflykt och ungarna gillar det, men det kan ofta har svårt konkurrera med ett bytt spel på x-boxen, eller en ny film.
    Inte lika viktigt gå på bio när "alla" har en jättestor teve hemma, med bra ljud. 
    Det mesta sådant konkurrera inte nödvändigtvis med det andra. 
    Om man förr fick välja mellan att ingen läste en bok för en, eller att någon gjorde det, med att man i dag kan välja mellan att få den uppläst av en vuxen, jämfört med en ljudbok, blir då mindre viktigt.

  • Um Hamza

    Jag har nästan gett upp att bara läsa, oftast använder jag projektorn så alla kan se bilderna samtidigt, sen pratläser vi om bokens innehåll. Barn har inte tid att vänta idag. Men på avdelningen bredvid med äldre barn läser de och barnen är väldigt intresserade. Det går om man läser mycket! När det gäller mina egna barn har jag läst högt varje dag upp till mellanstadiet, men det hjälpte inte för att få dem intresserade att fortsätta själva tyvärr. Den ena är lite bättre än den andra och har jobbat sig igenom Harry Potter tex, men han klagar på att han läser sakta. Jag undrar lite hur framtiden kommer bli. När jag pluggade på högskola kom ju många från gymnasiet. De var väl runt 10 när smartphones kom, allt var på dator och man skulle googla fram alla svar istället för att läsa i nån bok. Det antar jag är förklaringen till att många examensarbeten var nästan oläsliga. Högskolor och universitet kommer ju få anpassa utbildningarna för att folk ska kunna läsa vidare.. Känner mig som en dinosaurie på många sätt, förstår inte min omvärld längre, haha 

  • Themis

    Jag älskar att högläsa och högläste varje kväll för min son tills han var 10 och vägrade. Drömmer Vi hann med det mesta från Totte badar och Mamma Mu till Narnia på engelska och latinska prefix/suffix- för att lista ut vad ord betyder som man inte sett förut.

    Men jag är ett läsmonster, började vid 4 och plöjde sedan igenom alla bokhyllor jag såg. Böcker var som mat för mig då min barndom inte var särskilt rolig och det var den bästa verklighetsflykt som fanns att tillgå. Jag har fortfarande levande drömmar och bilder från Den oändliga historien, landet Oz, Sagan om Ringen, Narnia och alla Nesbits urbrittiska miljöer och Jules Vernes fantastiska romaner, som endast skapats utifrån ordbeskrivningar.

    Jag har sett rubinen glimma i konungens ankus i det fallna palatset hos Kipling, jag har hostat TBC-slem i trasor under trappan med Zola, jag har triumferat över mina fiender som greven av Monte-Cristo, jag har känt hur Klangens kallbrandssjuka ben brinner av smärta i Raskens. Jag har överlistat Circe för att rädda mina män på vägen hem mot Ithaka och jag har hållit andan ett helt kapitel och sedan tagit ett djupt rosslande andetag när kapten Nemos Nautilus desperat bryter igenom isen vid polen.

    Min son i sin tur har nog knappt läst några klassiker idag utöver det som kommit med skolan, men han har hittat nätlitteratur som han läser tusentals sidor av. Jag har alltid framhållit nyttan med att läsa snabbt- mindre tid att lägga på läxor hela skoltiden igenom liksom- vem ser inte nyttan med det?

    Pappa har mestadels gått över till att läsa på platta, men det vet ju sonen att pappa också läser.

    Tyvärr har läsandet svårt att konkurrera om barnen idag tror jag. Det kräver mer fantasi och abstraktionsförmåga och ställer krav på ordförråd. Barn som inte får höra de orden i diskussioner hemma hänger inte med då. Jag tror att tröskeln blir för stor jämfört med färdigtuggat bildmaterial. Och datorspel är bra till en del saker men de triggar belöningssystem väldigt starkt och äter tid. Så den som vill spela och streama har helt enkelt ingen tid kvar till läsande.

    Elektroniska media är tidstjuvar av rang, och det finns många unga vuxna som inte kan hyvla eller sticka eller sy i en knapp eller laga en punktering heller. Eftersom vi inte lär dem längre.


    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Pimpinellan

    Vi läser varje kväll för barnen och vi har ett eget bibliotek. Ingen aning hur andra småbarnsföräldrar gör. På jullovet ska jag och äldsta barnet gå och låna böcker på bibblan nu när han fått lånekort via skolan. På skolan lånar de böcker varje vecka på skolbiblioteket.

Svar på tråden Har föräldrar slutat att läsa böcker för sina barn?