Inlägg från: Tompilompis |Visa alla inlägg
  • Tompilompis

    Åland - Mitt nya hem

    Jag har nyligen flyttat från Sverige till Åland. ÄLSKAR livet här än så länge!


    Folk är så annorlunda. Man har tagit det bästa av Finland och Sverige och slagit det samman på något vis.


    Är det någon mer som bor där eller kanske ännu bättre - har funderingar på att flytta dit? Och vill prata av sig lite!


    Fördelar:


    * 17% inkomstskatt (Jämfört med det dubbla i Sverige)
    * Inga segregerade gäng som hänger på stan och sprider otrygghet
    * Hög uppklaring av brott (Dom få som begås!)
    * Centrum har nästan alla lokaler uthyrda eftersom det lever och inte finns massa näthandel och kringliggande storstäder med köpcentrum
    * Om någon behöver hjälp att t.ex bygga om eller måla så samlar man 10-20 pers som man känner nära eller bara litegrann och hjälper till. Så gör man vice versa nästa gång. Samma som i Sverige när någon flyttar och man bjuder på pizza, fast här i större projekt och omfattning
    * Man kan köpa öl och cider i matbutiker till 20:00 alla dagar i veckan - så man slipper lördagsångesten efter att Systembolaget stängt
    * Båtresa kostar 50 kr till Grisslehamn och 25 kr buss till Uppsala eller Stockolm, så det är lätt att ta sig över om man vill ha mer action
    * Kino, som är den bästa nattklubben jag besökt (Alla städer och länder inkluderade som jag varit i)
    * Nära till taxfree-båtar om man vill handla på sig dryck, tobak osv
    * Källsortering har man i soptunnan utanför. Alltså hela 8 fack för glas, papp, plast osv... (Jämfört med en grön och en brun tunna bara i Sverige). Så man slipper alla resor till återvinningsstationen
    * Jätterikt kulturellt med museum, olika festivaler och arrangemang
    * Det finns Läroplikt men ej Skolplikt. Så vill svenskar flytta hit för att hemskola sina barn under några år eller hela grundskolan så går det utmärkt


     


    Nackdelar:
    Maten är ca 25% dyrare än i Sverige. Men det väger ju upp snabbt med den avsevärt högre lönen man får ut
    * Det är litet och man är begränsad till en diameter på 5 mil tvärs över ön. Om man nu som jag inte tycker att det är mysigt och finns tillräckligt ändå


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-11-08 01:54
    Ett par till plus...
    * Bastukulturen lever här. Det är standard i hyreshus. Och man umgås där och har det trevligt innan t.ex utgång på krogen
    * Alltid nära till havet om man önskar bada eller lära sig mer om segling och båtliv
  • Svar på tråden Åland - Mitt nya hem
  • Tompilompis

    Kan absolut köpa hus här, och egen ö med om man vill. Så det ska jag slå till på närmsta åren! Det öppnades upp för 10 år sen att utlänningar också fick köpa mark.


    Ja, dom flesta av Sveriges 290 kommuner är ju ungefär i den storleken, 15-30 000. Så det blir liknande, just att man inte har grannstäder inpå. Men det beror som sagt på vad man vill få ut det. Folk mitt i Stockholm är lika uttråkade och händelsetomma som i många andra städer - för att man lever efter tesen att gräset är grönare där man inte befinner sig :)


    Men jag har en fantastisk krets vänner här redan och är less på allt våld och kyla som utvecklats i Sverige nu - och har ingen kärlek till landet längre. Den har svalnat.

  • Tompilompis

    Javisst, dessa 17% räcker gott. Nu har jag ju varit här väldigt kort tid, men hört från andra invånare som flyttat hit av samma anledningar eller helt enkelt är uppvuxna här. Och vad jag kan se så funkar systemet sjukvård, tandläkare, hela och fina vägar, poliser som patrullerar, sjöräddning osv. 


    Det finns flera stora och stabila bolag på Åland som Ålandsbanken och PAF, sen hela rederinäringen med hamnarna som drar in multum. Så klirr kommer det in ändå utan att det behöver drabba direkt från löntagarnas fickor. Man får helt enkelt lite mer frihet över sin egen inkomst.


     

  • Tompilompis

    Tack Kockobello! Det känns sååå rätt det här. Har du varit här något eller själv haft en plan på att komma hit? Om du inte bor här redan förstås!

    Jojo


    Kul att du också fattat tycke för ölivet Cool
    Det går rätt snabbt att få tag på hyresrätt om man vill. Det beror dock lite på vad man söker. Ettor och tvåor går åt snabbt och är populära, då det är många studenter och singlar som vill ha något relativt billigt. Hyrorna går att jämföra med en liten till medelstor stad i Sverige.
    Låt säga 500? för en etta och 1000? för en 3:a eller 4:a.


    Jag har haft riktigt bra flyt och hyr jättefint i den billigare prisklassen. Bor man utanför stan och vill ta bussen så är det bara 2,50? per resa.


    Men min förhoppning är att spara ihop till en egen ö när tiden är mogen. Och bygga mig ett hem där.


     

  • Tompilompis
    Kockobello skrev 2022-11-08 17:53:25 följande:
    Jag har varit där för ganska länge sedan. Jag lurar på en plan b om några år. 

    Det är en bra plan! Bara fråga om du undrar över något om studier, jobb, boende eller något annat - så hoppas jag kunna svara :)


    Frihetens öar!

  • Tompilompis

    Arbetslösheten är lägre än i Sverige, och den stora skillnaden är att här finns det fler jobb att få tag på. Vill man hitta arbete, så finns det arbete. 


    Både inom skola, vård och som jag nu som har både STCW-cert som sjöman och 8 år inom hotell/restaurang/bar, gör att jag har ett ännu större fält att välja på, tack vare sjöfarten..


    Det är absolut mer drag över sommarhalvåret och många gästarbetare från Sverige som kommer hit då och sen flyttar tillbaka. Men när alla dessa lämnat så finns det fortfarande inom många branscher som inte bara är turistbetonade. :)


    Liknande semestersystem som i Sverige. Lönerna snarlika, med stora skillnaden att skatten är så låg att det ändå känns mer i plånboken.


    Mortiscia80 skrev 2022-11-08 19:00:30 följande:
    Jag är lite nyfiken på jobbmarknaden i alla fall. Hur ser den biten ut...?
  • Tompilompis
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2022-11-08 19:19:52 följande:

    Jag har varit där. Har Åland hembygdsrätt? Är det stor skillnad mellan de olika årstiderna gällande turism och befolkningsmängd?


    "Hembygdsrätten är en rättighet som tillkommer varje ålänning, och man förlorar denna rättighet om man är skriven på annan ort i mer än fem år. För att återfå sin hembygdsrätt, eller som icke-ålänning ansöka om hembygdsrätt, måste man bo (vara folkbokförd) på Åland i minst fem år, vara finländsk medborgare samt kunna intyga att man behärskar svenska. Hembygdsrätten innehåller restriktioner för grundande av företag på Åland. 


    Hembygdsrätten har som huvudsaklig uppgift att skydda den åländska kulturidentiteten och landskapsbilden, en av de viktigaste ingredienserna i det minoritetsskydd Ålands självstyrelse utgör."


    Så det bygger jag upp tid till nu. Jag ska plugga till Sjökapten på Högskolan några år nu.


    Det är stor skillnad. Nu är det 30 000 pers här, och på sommaren kan det bli ett par hundra tusen, när alla sommarstugefolk och allt tar sig hit. Så kontrasterna blir stora med hur mycket fart och fläkt det blir på ön. :)


    Men vi gick ut och nattklubbade i helgen, utan turister. och det var fullsmockat. Riiiiktigt kul! Så ett och annat händer det iaf

  • Tompilompis
    Mortiscia80 skrev 2022-11-08 19:17:48 följande:
    Ok, tack så mycket för att du berättade så utvecklat! :) Åland är just ett sådant ställe som man inte har så mycket koll på annars.

    Visst är det så :) Jag får känslan iaf att det är mer levande än Gotland t.ex (Där är det smockat under sommaren bara. Sen stänger typ hela centrum igen och blir spökstad mer eller mindre. Det har jag inte upplevt här.


    Och hit har vi ju iaf flera kryssningar som går varje dag. Så är man sugen på något med mer folk i rörelse är även det ett alternativ. Ett alternativ som inte riktigt finns om man bor på Gotland.


    Tänkte att det var ett bra ställe att jämföra med. :D Och alla pratar svenska.

  • Tompilompis
    Tow2Mater skrev 2022-11-08 20:19:42 följande:

    Hur kommer det sig att skatteprocenten i Finland är 30,3% (näst högsta inkomstskatten för personer med medellön) och på Aland bara 17%, samtidigt som jag läser att Skattskyldiga på Åland betalar således skatt till staten på samma grunder som skattskyldiga i övriga landet. Den statliga inkomst- och kapitalskatten är därför densamma. Statlig mervärdesskatt på varor och tjänster tas ut på exakt samma grund som i övriga Finland.


    Det är jag inte helt påläst om ännu, tyvärr. Det är en hel soppa av siffror att sätta sig in i verkar det som. :(
  • Tompilompis

    Från första början så jobbade jag till sjöss innan pandemin drog igång. Så då ankrade man ju här varje dag. Sen lärde jag känna en tjej som flyttat från Sverige till Åland för 10 år sen. Och så började jag hälsa på här och blev helt förälskad i stämningen, människorna och ön i stort.
    Det blev nästan som att dom som bodde här försökte värva hit en :D För man är populär och kommer in i allt fast man är svensk från andra sidan havet. 
    Besökte en massa platser, provade bastukulturen med all öppenhet och värme den förde med sig, var på fester, restauranger. Och jag trivdes så bra med allt. Sen la jag ut ett inlägg bara för att kika läget med boende och fick napp inom ett dygn tror jag. Med erbjudande om att hyra en egen stuga. Så sög jag på karamellen nån dag, och sen slog till! Tänkte att det är bara köra nu när jag har chansen.
    Så började jag plugga lite på distans för att få ihop sista kurserna som behövs till högskolan här. Och bestämde mig för att bli sjökapten. Så nästa år hoppas jag fortsätta min resa där och kunna frodas vidare här och må gott åren framöver!
    Kika förbi, vettja! ;D Och se om det är något i din smak


    Mortiscia80 skrev 2022-11-08 20:30:29 följande:
    Haha ja men det låter som ett härligt ställe :D Hur hamnade du där?
  • Tompilompis
    Spucks skrev 2022-11-08 20:44:07 följande:

    Underbart, grattis till ett bra val!


    Jag har funderat på att kanske flytta till Åland för ungefär ett år sedan, just pga den blandning mellan Sverige och Finland (speciellt när det gäller barnuppfostran/skolan tycker jag inte om hur det görs i Sverige). Men jag har inte fört det vidare tyvärr pga av jobb. Det är nog svårt att hitta något om man inte jobbar inom ett bristområde och inte är flexibel gällande arbetstid och då skulle jag vara rädd att inte hitta något nytt om jag blir av med jobbet.

    Men kanske blir det en resa dit under en semester i alla fall :)


    Vad härligt, Spucks!


    Jag har lärt känna flera stycken som kommit hit av just anledningen med familjen. För folk som det är främmande för med hemskolning och kanske tycker att det verkar läskigt att barnen inte ska få några vänner och ett socialt liv, så har jag fått upplevelsen att det inte alls är så. Det finns både hemskoleläger, träffar, och familjerna som har det stöttar varandra och samlas i gemensamma intressen.


    Det är så klart ett stort steg om man som du/ni har barn. Inte bara packa väskan och dra. Ja, jobb är alltid ett dilemma med risker om man kan vara kvar eller ej.


    Det är en bra idé att ta en resa hit under några dagar och uppleva det. Prata med lokala människor och få känslan av hur det är. Sånt som språket har ni ju redan - vilket gör det smidigare jämfört med att flytta till låt säga Spanien eller något där både det och kulturen är totalt annorlunda. Här har man på sätt och vis halva foten inne redan. Och nära tillbaka, om man skulle ångra sig!

  • Tompilompis
    Mortiscia80 skrev 2022-11-08 20:53:00 följande:
    Jag tycker att du gjorde helt rätt! :) Man lever bara en gång och en sådan chans får man inte ofta. Jag kan också tänka mig att det lär kunna vara väldigt vackert där med havet så nära inpå. Om jag får vägarna förbi Åland i framtiden hör jag av mig ;) Lycka till med planerna nu! Det måste ju kännas helt fantastiskt att bli färdig kapten, särskilt när du verkar ha så stort intresse för det :)

    Tack :) Javisst! Nu är jag medlem på det här forumet och pratar fast jag både är singel och utan barn. Men det kändes som lite trevligare diskussioner här jämfört med Flashback (Knark, hat och datanördar). :D


    Det är magiskt att alltid ha vattnet så nära! Absolut, och som kapten kan jag ju jobba nån månad, vara ledig nån månad. Lite det jag vill uppnå. Inte mån-fre och stressa ihjäl mig och längta till semestern en gång om året.


    Du är välkommen, så kan jag guida runt! :D

  • Tompilompis
    Mortiscia80 skrev 2022-11-08 21:08:45 följande:
    Ja jag tycker att det här forumet känns som att det är öppet för alla, FB håller jag mig undan helt x)

    Som uppvuxen vid havet förstår jag verkligen den känslan, bor längre inåt land nu och saknar den där öppenheten ibland. Men det är iaf helt perfekt att ha ett jobb som ger så mycket frihet och pauser spridda över året istället för det snabba hamsterhjulet som kör slut på så många.

    Tackar ^^

    Havet ger nån form av frihet :) För samman hela världen på nåt vis. Så förstår att du trivdes med det!


    Ja, den där stressen och att om och om igen kliva upp måndag morgon är jag klar med nu tills vidare känner jag. Närmsta 5 åren är jag inriktad på studierna, sen får man se vart det tar en i livet. :) 

  • Tompilompis
    EmilijaPetrosiunaite skrev 2022-11-08 21:10:18 följande:
    Tack så mycket för förklaringarna. Stora skillnader då. Ni har en enorm skärgård nära till också, Åbo skärgård. Finns nog mycket att upptäcka där. Lycka till!
    Javisst, det är inte allt för långt bort det heller :) Så jag har mycket kvar att upptäcka än. Tack!
  • Tompilompis
    Jojo1986 skrev 2022-11-08 21:56:25 följande:

    Tack för svar Glad
    då vet man var man ska fråga om man funderar nästa steg.. 
    vad menas med bastukultur? Alltså att alla bastar som i finland?


    Ja, åt det hållet är det. När folk i Sverige bastar typ en gång om året eller så, då blir det ofta en stelare stämning. Här är det mer avslappnat och en del av livet. Inte konstigt att man ses av båda könen och bastar och duschar ihop helt naket och oblygt allihopa, för att sen t.ex göra sig i ordning för utgång. (:


    Det är helt enkelt inte lika spänt, och mer naturligt när det görs så ofta och blir till en social samlingspunkt för att umgås, dricka, sitta och prata strunt!

  • Tompilompis

    Det är det.. Och finns ett och annat kul uttryck här som man får lära sig, trots att det är samma språk. T.ex så säger folk "Inga pallar du", och det betyder "Jag tror inte att du törs". Eller om någon säger "Jag kommer just", så betyder inte det Just nu, utan mer om en stund. Så det kan dröja nån timme :D

  • Tompilompis
    Miss Sunny skrev 2022-11-09 00:13:20 följande:

    Är det brist på bussförare där, som i Sverige och Norge ?   Jag har fd. jobbat på Svalbard, med skatt på 8 %(på det mästa)  men det var för kallt .


    Oj, häftigt ändå att ha upplevt det! Det vet jag faktiskt inte hur det ligger till med. Har inte sett någon annons om det eller hört något... Men å andra sidan så ser man inte allt som man inte letar efter :)


    Det är i alla fall betydligt varmare här än på Svalbard, om än lite blåsigt i perioder ;)

  • Tompilompis
    Spucks skrev 2022-11-10 10:29:59 följande:

    Okay TS, nu blev jag de senaste dagarna mer och mer sugen att kanske leta efter jobb på Åland igen, tack vare din tråd :D
    Hur upplever du relationen mellan starkare mot svagare, både agerandet och även prat? Alltså tex. bilförare vs. cyklister/gående; vuxna vs. barn/ungdomar; "vanliga" människor vs. de med handikapp eller andra problem.


    Vad kul! :D En liten tripp över innan och känna på ön är att rekommendera. Och söka jobb går ju alltid! Det blir ju inget skrivet i sten för det. Utan man kan kolla utbud, komma på eventuell intervju och checka läget innan man bestämmer sig. Jag har tyvärr inte koll på vilka webbsidor man kan söka efter jobb här... Men det finns ett par grupper på Facebook som jag är med i. Den ena heter typ Bostäder på Åland (Och där läggs det ut mycket bra tips! Och folk hör av sig till varandra med erbjudanden). Sen ska det finnas en med Jobb på Åland eller vad den nu hette.. Där lägger både privatpersoner ut tips och företag annonserar ibland med.

    Jag har inte märkt av att man direkt gör skillnad på folk och folk. Jag känner ett par som har barn med olika diagnoser och känner inte att dom blir utanför eller särbehandlade på något negativt sätt.


    Men jag är som sagt ny här sen några månader. Mycket har jag hört av befolkningen här och vissa saker upplevt själv. Men jag upplevde (Än så länge iaf!) betydligt mer särande på folk i Sverige. Det är någon speciell familjär känsla här. Som att man hör ihop och hjälps åt.


    Är du tillsammans med pappan/mamman och funderar med hela familjen? Om du vill svara förstås. Ni bor i Sverige nu, va? Kul att få liten bild av vilka man pratar med :)

  • Tompilompis
    Jojo1986 skrev 2022-11-09 14:08:04 följande:
    Haha, kung! Hur ser båtförbindelserna ut? Har mest åkt på kryssningar så har noll koll där. Dyrt, billigt? För bil?
    Det går bra varje dag alla dagar i veckan, till Grisslehamn och Stockholm. 50 kr båtresa Eckerö - Grisslehamn, eller 180 kr med bil. Det är den jag brukar ta, och går på bara 2 timmar. :)
Svar på tråden Åland - Mitt nya hem