• Anonym (förälder)

    Varför börjar och slutar läsåren i skola med så många meningslösa dagar?

    Det här reflekterade man ju över i juni. Ett antal dagar, ofta hela sista veckan, är ju ofta helt meningslös i skolan. Massor med tid som klasserna typ ser på film, åker på badutflykt osv. 

    Nu började barnen skolan igen igår och det är samma sak nu igen. Ganska mycket tid som på något sätt bara ska fördrivas. Dag 1 var en timma lång. Varför? Vad är poängen med att hundratals barn i högstadiet ska ta sig till skolan, säga hej och sen åka hem igen?

    Jag är bara så nyfiken på detta ut skolans perspektiv.

  • Svar på tråden Varför börjar och slutar läsåren i skola med så många meningslösa dagar?
  • Spucks

    För att det är väl bra för barnen (och ungdomar) att ha en mjuk start till skolåret efter sommarlovet och en mjuk avslutning och övergång till lovet när skolåret är slut.

  • Anonym (förälder)
    Spucks skrev 2022-08-18 09:38:48 följande:

    För att det är väl bra för barnen (och ungdomar) att ha en mjuk start till skolåret efter sommarlovet och en mjuk avslutning och övergång till lovet när skolåret är slut.


    Fast barnen känner mer att varför ska jag ställa klockan, gå upp tidigt och cykla till skolan för att göra detta? 
  • Anonym (qq)

    I starten är det alltid mycket viktigt med teambildning, även för skolbarn. Jag jobbar på gymnasiet och vi för en speciell vecka först, med mycket lekar, "lära känna" osv. Givetvis allra mest för de som är helt nya men även de som går i sin gamla klass kan behöva detta. 

    I slutet på terminen handlar det mest om att kurser "tar slut", eleverna mår bra av att få vara utomhus i det fina vädret och känna att man får ett bra avslut.

    Det finns en del barn och föräldrar) som inte förstår vitsen med det här sociala. Vi har en del elever inom NPF som kan känna att de blir trötta av för mycket, men då får man som lärare stämma av med dem. 

  • Anonym (Hej)

    Här kör de 8:30- ca 14första två dagarna sen in på vanliga schemat.
    Är det nya klasser så hinner du lära känna varandra lite och få lite koll på skolan m.m  Är det en gammal klass så hinner de prata genom sommaren m.m och sen koncentrera sig på skolan. 

  • Anonym (40ish)

    Du har ju fått många bra svar i tråden. När jag jobbade som lärare höll vi på in i det sista just för att det inte skulle bli så. Många elever blir rätt mosiga i huvudet av att bara se film hela dagarna sista veckan 

  • Anonym (Q)

    Jag förstår absolut att man vill mjukstarta och framför allt låta eleverna lära känna varandra, skolan och lärarna snabbt. Man kan även förvänta sig att det kommer att vara mer administrativt trassel precis i början och om schemat tillåter lite tid för det är större sannolikhet att det går smärtfritt.

    Vad jag däremot inte förstår är att verksamheten helt verkar avstanna de sista två-tre veckorna. Inte för att jag är upprörd över att de inte jobbar hårt med det akademiska utan för att det är så respektlöst för elevernas tid. Hade de gjort saker som var vettiga men inte riktigt platsade i läroplanen, som att gå på studiebesök, göra större utomhusprojekt och lekar, lära sig något nytt vad som helst, hade jag inte haft något emot det. Men att skicka iväg ungarna till skolan för att de ska titta på film, leka på datorerna och ha långa raster känns så meningslöst.

  • Anonym (just)
    Anonym (förälder) skrev 2022-08-18 10:16:37 följande:
    Fast barnen känner mer att varför ska jag ställa klockan, gå upp tidigt och cykla till skolan för att göra detta? 
    Just dina barn eller alla barn i hela landet?
  • Anonym (Inte alla)

    Har reflekterat över hur olika det är på olika skolor. Har barn på gymnasiet.  Första året var det två dagar i man lektionerna börjar, men år 2 och 3 är det lektioner som vanligt från första dagen.De har också lektioner in i det sista, men på slutet kan det vara så att man får ledigt om man är klar med alla sina arbeten. 

    Även när barnen var yngre var det lektioner i princip direkt i de skolor vi haft med att göra. 

    För vår del har det varit bra med skolarbete direkt och jag förstår inte riktigt hur skolor som har hela veckor i början och slutet av terminerna med sociala aktiviteter hinner med all undervisning. 

  • Anonym (Märta)

    Många passar på att åka bort under de veckorna för att det är billigare och som du säger spelar det ändå ingen roll. Själv avskydde jag dessa veckor så mycket att mina föräldrar lät mig slippa om jag inte ville, jag kommer göra likadant med mina barn. (Naturligtvis bara om det blir struntveckor inte riktig skola) 

  • Anonym (Lärare)

    Det finns flera syften. Dels mjukstart för att vänja sig in vid tider, lokaler, personer men också för att bygga upp det sociala, eller faktiskt bara låta eleverna ha kul efter ett långt läsår. Synd att du inte ser värdet av den delen av skolan.

Svar på tråden Varför börjar och slutar läsåren i skola med så många meningslösa dagar?