• Friger

    Ukraina - Blir vi matade med propaganda eller är det sanning?

    Expressen idag:
    "Brittisk militär: Attacken står still - På alla fronter - Inga Ryska framsteg alls"
    "Teatern bombad trots verning om barnen"
    "Ryssland tvingas använda gamla vapen"
    "Biden: Putin är en krigsbrottsling"
    "Håller händerna i luften - Skjuts - Bilder uppges visa när ryska soldater dödar civil man"
    "Vi är på väg att gå rakt i Putins fälla"
    "Så länge klarar Ryssland fortsätta kriga i Ukraina - Ekonomin på väg att kollapsa"
    "Flykten från Ryssland - En förlorad marknad"
    "Fyra scenarion - så kan kriget sluta - Sannolikt slutet på Putins tid vid makten"
    "Drönarfilm visar hur ryska stridsvagnen sprängs"

    Dag efter dag?. Då har jag ändå inte tagit med allt... Poängen är inte enskilda nyheterna eller huruvida de är korrekta i sin enskildhet. Poängen är sammantaget?

    Allt är negativt mot Ryssland i olika omfattningar. Ryssland håller på att förlora stort om man ska tro media. Men är det verkligen sanningen? Har Ryssland verkligen inga framgångar alls i kriget?

    Givetvis måste de ha haft en del framgångar... Pansarvagnarna står ju faktiskt utanför Kiev, inte Moskva. Just nu är Ryssarna på väg att omringa Kiev och de monterar upp artilleri för att bomba staden sönder och samman. Över hela Ukraina bombas det i olika omfattning. Ryssarna ockuperar över tid allt större områden av Ukraina.



    Sen att det inte gått precis så som Putin tänkt sig i början tror jag på. Putin hade nog tänkt sig ett kort krig med få civila förluster. Det misslyckades. Ukrainska armen gömmer sig i städerna tillsammans med de civila eftersom de inte kan möta Ryssarna i öppna slag. Ryssarna löser sådant på Ryskt vis. Omringa staden, ställ upp artilleri. De ger civila liten stund att sticka därifrån sen bombar de sönder stället oavsett vem eller vilka som är kvar.


     


    Med andra ord. Jag tror inte att vår media ger oss en korrekt lägesbedömning. Jag tror vi blir utsatta för propaganda. Sen vet jag inte om journalisterna är nyttiga idioter eller om de själva tror på att läget är som det framstår i media. Observera att de enskilda nyheterna kan vara sanna/falska men sammantaget ger det en väldigt ensidig bild. Ryska pansarvagnar som brinner.


     


    Ska tilläggas att jag inte tar ställning för Ryssland i kriget. Jag är däremot intresserad av det faktiska läget, och nyhetsrapportering som är oberoende.


     


    Vad tror ni? Kan vi lita på media och sociala medier om det är fakta vi söker om kriget?

  • Svar på tråden Ukraina - Blir vi matade med propaganda eller är det sanning?
  • Anonym (?)

    Håller med, flera av nyheterna ifrågasätter man nu ju längre tid det går och det är otroligt frustrerande att inte få fakta oavsett läget. 

    Jag vill förtydliga att jag är helt emot kriget och önskar att Ryssland drar sig tillbaka oavsett vad. Men tycker det är intressant att media överhuvudtaget inte tagit upp att det finns en gammal överenskommelse efter sovjet-tiden som säger att Ukraina inte får gå med i NATO om de vill vara självständiga. Att USA gått ut och sagt att de förutspått Rysslands attack mot Ukraina kan ha att göra med att de själva tryckt på knappen genom att flörta med Ukraina.

    Bara lite reflektioner från min sida, vi kan som sagt aldrig veta vad som är sanningen i kriget. Det finns alltid två sidor av ett mynt. 

  • Kermit1561
    Friger skrev 2022-03-17 09:55:05 följande:
    Jag menar att media återspeglar en bild av att Ukraina håller på att vinna kriget. Jag tror inte så är fallet. Ukrainarna är väldigt modiga. Men de förlorar kriget. Just nu pågår det en slakt.

    De framryckningar du säger att media pratar om är försiktigt uttryckt väldigt dämpade, och alltid kontrade med att framryckningarna går sämre än planerat.

    Merparten av rapporteringen avhandlar Ryska motgångar och förstörda Ryska pansarfordon.

    Jag tror i stort att framryckningarna går som planerat för tillfället. Ryssarna har inte bråttom. Nu vill de erövra Ukraina med så få egna förluster som möjligt. Det uppnår dem genom att avancera långsamt och i princip bomba sönder det som ligger framför dem.
    Jag vet inte vad det är för media du syftar på men jag har inte sett någon hävda att Ukraina håller på att vinna, alla har varit rätt tydliga med att ryssland sannolikt kommer att vinna eftersom de har ett massivt övertag och är hänsynslösa både med egna och andras människoliv. 
    Möjligtvis kan man se en del börjat leka med tanken på seger för ukraina baserat på hur dåligt det har gått för ryssarna, men ingen har sagt att det är det mest sannolika scenariet. 

    I övrigt är det ju mycket gissningar av naturliga skäl, men det är ju det du har att komma med också. Ingen vet ju hur putin egentligen bedömer läget och hur hans planer ser ut. 
     
  • Anonym (Bob)

    Jadu, Friger... Det du själv skriver har väl drag av propaganda. Du formulerar dig på sätt som tveklöst uppskattas av Moskva. Om du inte vill misstänkas vara betald måste du sluta göra språkfelen du gör, bara ett tips.

  • AndreaBD
    Friger skrev 2022-03-17 09:29:37 följande:
    Jag missförstod och ber om ursäkt för den saken. Läste om. Du har rätt.
    Okej. Då så. :) 
  • Flash Gordon
    oOOo oOOo skrev 2022-03-17 10:07:47 följande:
    . Varför väljer tex svensk media att publicera bilder på ryska pansarvagnar som sprängs när de inte publicerar motsvarigheten. Hur kommer det sig att det helt plötsligt är ok för Ukraina att spela upp videor av tillfångatagna ryska soldater som uttalar sig om hur illa de tycker om sitt uppdrag. Normalt sett brukar inte sådana videos från IS ses som något positivt.
    Det har ju inget med lägesbedömning att göra men ja, det är en del av propagandan. Det är digitalt. 1 eller 0. Svart eller vitt.

    Det är vad samhället verkar kräva vid sådana här scenarion. Total uppslutning bakom en förenklad bild.
  • Flash Gordon
    Anonym (?) skrev 2022-03-17 10:25:49 följande:
    Håller med, flera av nyheterna ifrågasätter man nu ju längre tid det går och det är otroligt frustrerande att inte få fakta oavsett läget. 

    Jag vill förtydliga att jag är helt emot kriget och önskar att Ryssland drar sig tillbaka oavsett vad. Men tycker det är intressant att media överhuvudtaget inte tagit upp att det finns en gammal överenskommelse efter sovjet-tiden som säger att Ukraina inte får gå med i NATO om de vill vara självständiga. Att USA gått ut och sagt att de förutspått Rysslands attack mot Ukraina kan ha att göra med att de själva tryckt på knappen genom att flörta med Ukraina.

    Bara lite reflektioner från min sida, vi kan som sagt aldrig veta vad som är sanningen i kriget. Det finns alltid två sidor av ett mynt. 
    Nej. Det finns ingen sådan överenskommelse.

    Antingen är du ovetandes om detta eller så sprider du den felaktigheten medvetet.
  • sextiotalist
    Anonym (?) skrev 2022-03-17 10:25:49 följande:

    Håller med, flera av nyheterna ifrågasätter man nu ju längre tid det går och det är otroligt frustrerande att inte få fakta oavsett läget. 

    Jag vill förtydliga att jag är helt emot kriget och önskar att Ryssland drar sig tillbaka oavsett vad. Men tycker det är intressant att media överhuvudtaget inte tagit upp att det finns en gammal överenskommelse efter sovjet-tiden som säger att Ukraina inte får gå med i NATO om de vill vara självständiga. Att USA gått ut och sagt att de förutspått Rysslands attack mot Ukraina kan ha att göra med att de själva tryckt på knappen genom att flörta med Ukraina.

    Bara lite reflektioner från min sida, vi kan som sagt aldrig veta vad som är sanningen i kriget. Det finns alltid två sidor av ett mynt. 


    Något sådant avtal ska tydligen inte finnas, enligt källor som var högt uppsatta under Gorbatjovs tid. Undrar i så fall varför Ukraina skulle tvingas på ett sådant avtal och inte de baltiska staterna eller Polen.  Ukraina har för övrigt sökt medlemskap i Nato för över 10 år sedan.
    Det största tecknet att det inte går som Ryssarna vill. är att förhandlingarna (det som kommer ut) mer och mer är mer i Ukrainas intressen än Ryssarnas
  • Kermit1561
    Anonym (?) skrev 2022-03-17 10:25:49 följande:

    Håller med, flera av nyheterna ifrågasätter man nu ju längre tid det går och det är otroligt frustrerande att inte få fakta oavsett läget. 

    Jag vill förtydliga att jag är helt emot kriget och önskar att Ryssland drar sig tillbaka oavsett vad. Men tycker det är intressant att media överhuvudtaget inte tagit upp att det finns en gammal överenskommelse efter sovjet-tiden som säger att Ukraina inte får gå med i NATO om de vill vara självständiga. Att USA gått ut och sagt att de förutspått Rysslands attack mot Ukraina kan ha att göra med att de själva tryckt på knappen genom att flörta med Ukraina.

    Bara lite reflektioner från min sida, vi kan som sagt aldrig veta vad som är sanningen i kriget. Det finns alltid två sidor av ett mynt. 


    Ja, det sägs mycket från båda sidor men i slutändan är det en fråga om vilken sorts internationell världsordning man vill ha, tycker man att den starkes rätt skall gälla och små länder skall acceptera att de bara är brickor i stormakternas spel eller vill man ha en världsordning som bygger på lag och ordning som gäller alla nationer på samma sätt. 
    Ryssland lever fortfarande i en 1800-tals värld och det är det de får betala för nu. 
  • AndreaBD
    Friger skrev 2022-03-17 09:22:13 följande:
    Sådant jag tror är propaganda:
    -Ryssland har inte luftherravälde (falskt, du parkerar inte 4 mil lång konvoj och får ha den i fred om du inte har luftherravälde)
    -Civila får vapen (De kan inte slåss..)
    -Ryssland håller på att förlora kriget. (De avancerar)
    -Konvojen (De bygger försörjningslinjer, bränsleledningar o d. Samtidigt inväntar de på att de östliga avancemanget ska komma för att de tillsammans ska ringa in staden. Dock dåligt koordinerat)

    Kan tilläggas att Ukrainska flygvapnet består av Sovjettillverkade flygplan som helt enkelt blev kvar när Sovjetunionen föll. Det är skräp jämfört med de Ryska planen. Finns det några kvar så tror jag det beror på att de inte flyger. Ryssarna skulle skjuta ner dem på en gång.

    Sen att Ryska planen har tappat ordentligt teknologiskt jämte Nato är en annan diskussion.
    Det kan man diskutera om ryssarna har luftherravälde. Men så vitt jag vet så fick inte konvojen vara ifred utan man bombade delen längst fram så att den inte kunde köra och även något längst bak. Det var vad jag hörde. Och att den stod stilla pga att det inte fanns drivmedel. Ryssarna kan ju ha fixat och kört vidare förstås, men om den får vara i fred?

    Jag har sett civila med vapen på videon. Och de har kört en slags grundläggande utbildning också med hjälp av flera andra länder. 

    Att ryssarna avancerar behöver inte betyda att de vinner något i det här kriget. Även om de skulle bomba sönder hela landet, så kan det vara så att de aldrig har någon större nytta av det. Dvs. även om de vinner militäriskt, så har de förlorat mycket, på många plan.

    Vad menar du som inte stämmer om konvojen?
  • Friger
    Flash Gordon skrev 2022-03-17 10:15:55 följande:
    Det är ju sant. Ukraina har kvar luftvärn och anfaller fortfarande fordon med åtminstone drönare. Det finns inget  ryskt luftherravälde

    Ja, civila får vapen. En sista (desperat) försvarslinje som man hoppas aldrig blir nödvändig.

    Ryssland förlorar så till vida att de inte akn vinna det de trodde de skulle vinna så "förlora" blir ju en subjektiv bedömning.

    Konvojen stannade pga sprängda broar och stopp i förnödenheter. Nu har den skingrats efter attacker på den. Konvojen i sin helhet verkar var ett stort fiasko.

    Ryssland och Ukraina flyger samma typ av flygplan
    Nä, Putin hade nog hoppats på en upprepning av 2014 när de intog Krim. Men tar han Ukraina och lyckas införliva det i Ryssland så tror jag att sanktioner och annat är glömt om 100år. Jag tror det är den tidshorisonten han har. Jag tror han vill bli ihågkommen.

    Faran med att låta civila springa runt med vapen är att du gör civila till legitima mål utan att de bidrar med särskilt mycket.

    Ja, konvojen var dåligt timad. Men det faktum att den står kvar är ett tecken på att Ukraina saknar militära resurser att slå tillbaka.

    Det sker inga anfall mot konvojen av betydelse. Den väntar på att trupper ska komma från andra hållet samtidigt som de bygger ut försörjningslinjer.

    Kiev håller på att omringas långsamt men säkert i skrivande stund.

    Ryssland och Ukraina flyger inte samma plan. Ryssarna har moderniserat och utvecklat sina flygplan. Använder i huvudsak flygplan av nyare modell.

    Det vore som att våra Jas-plan skulle möta Viggen. Viggen var ett bra plan men det är ändå en ojämn fight.
Svar på tråden Ukraina - Blir vi matade med propaganda eller är det sanning?