Inlägg från: Anonym (Hannah) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hannah)

    Måste han verkligen få veta?

    Kortfattat:

    Har 2 barn (bägge under 2 år) med mitt x. Han har umgängestid x antal timmar 3ggr/v vardagar med sina barn som är bestämt via familjerätten.

    Nu vill han som vanligt veta vad vi ska göra i helgen, vart vi ska då han har all rätt att veta vart barnen ska..

    Jag är då boendeföräldern. Ska jag behöva avlägga rapport varenda timma vad vi gör, ska göra osv..?

    Han skickar sms och ringer flera ggr per dag.

    Jag blir snart tokig.. Känner att jag inte kan leva "mitt" liv..

    Det är bra mycket mer som ligger bakom men det skulle ta en hel evighet att skriva ned..

  • Svar på tråden Måste han verkligen få veta?
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (Oj) skrev 2021-11-12 21:12:40 följande:

    Du har två bebisar, vad kan du rimligtvis göra men än att sitta hemma och serva dem?


    Åka till grannstaden och handla, mormor & morfar typ.. Då måste han veta detta, tycker han..
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (Nix) skrev 2021-11-12 21:20:36 följande:

    Nej, det måste han inte. Han har fått tider han ska ha barnen och vad du gör på din tid med barnen angår inte honom.


    Han anser att han har sin fullaste rätt att veta vad hans barn gör/är. Typ komma och gå som han vill i mitt hem..

    Jag frågar aldrig vad de ska göra under sina dagar. Bara om allt varit bra..
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (Nix) skrev 2021-11-12 21:25:26 följande:

    Det har han inte. Du behöver inte släppa in honom öht. Det är ditt hem- inte hans. Lås dörren. Funkar inte umgänget får ni ta ett varv till med familjerätten. Jag anar vad som ligger bakom... Stå på dig. 


    Ja vi är redan inne på andra varvet med dem..
  • Anonym (Hannah)
    Anonvm skrev 2021-11-12 21:28:19 följande:

    Familjerätten bestämmer ingenting, på sin höjd har de hjälpt er att nå och dokumentera en överenskommelse kring barnens boende och umgänge.

    Utan att veta hur detaljerna i denna denna överenskommelse är formulerade så blir min spontana kommentar att exet har inte med att göra hur barnen lever när de är hos dig, lika lite som du har att göra med hur och vad de gör hos exet.

    Er kommunikation bör begränsas till behövlig info kring barnen i samband med överlämningar.

    I syfte att minimera er kontakt så är det fördelaktigt att så många detaljer som möjligt är bestämda i förväg och gäller varje överlämning/umgänge.

    Av egen erfarenhet vet jag att det även är vettigt att göra ansträngningar för att ha så lite kommunikation som möjligt muntligt eller öga mot öga. Sms är bra, e-post ännu bättre.


    Det har vi redan en överenskommelse om men det hjälper inte..
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (Hannah) skrev 2021-11-12 21:33:25 följande:

    Det har vi redan en överenskommelse om men det hjälper inte..


    Alltså om minimal kontakt
  • Anonym (Hannah)

    Det är väl därför som han är extremt tjatig nu, han har inte koll på allt eftersom vi inte bor ihop och jag försöker sätta ner foten och säga stopp.

    Men jag blir så frustrerad!

    Han har lika stor rätt till sina barn som jag säger han osv.. Det kanske han har men nu har vi tillsammans kommit överrens med detta schema av en anledning och det brukar jag påpeka..

    Självklart så meddelar jag om det är något viktigt ang hälsa, förskola osv.

  • Anonym (Hannah)
    Anonym (K) skrev 2021-11-13 07:12:36 följande:

    Kommer han in i ditt hem så ring polisen!!!

    Svara inte på sms och verkligen inte på samtal.


    Jag försöker att inte svara på sms om det inte rör barnen "att de mår bra".

    Samtal är svårt över lag med 2 småttisar och det brukar jag påpeka. Jag kan inte prata i telefon när det är fullt liv runtomkring!

    Men men..

    Ja jag får nog gå så långt som att ringa polisen men det känns som om de har annat att prioritera..
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (123) skrev 2021-11-13 08:32:08 följande:

    Men säg en gång för alla nästa gång ni pratar - egentligen helst skriva i ett sms/mail så att du har bevis på hur du verkligen försöker få honom att samarbeta på ett vettigare sätt. 

    "Nu skriver jag detta en gång för alla: Jag har inte tid att svara varje gång du ringer eller skickar sms, har heller ingen skyldighet att alltid finnas tillgänglig för din skull. Enligt avtalet ska vi ha minimala kontakt och du följer inte det. Jag är inte skyldig dig att tala om vad vi gör på helgen, lika lite som du är skyldig mig att tala om exakt vad ni gör när barnen är hos dig. Om du inte börjar följa avtalet så kommer jag behöva ta till andra åtgärder!" 

    Han har "rätt" till sina barn men inte på det sättet han försöker genom att kontrollera dig. Det är enligt lag barnen som har rätt till sina föräldrar, inte tvärtom. 


    Tack! Så bra skrivet!!

    Ska verkligen framföra detta till honom.
  • Anonym (Hannah)
    Anonym (Maja) skrev 2021-11-13 08:33:00 följande:

    Barnen har ju rätt till honom, och det får de ju via umgänget som ni ju till och med har avtal på. Hänvisa till det.


    Absolut! Det gör jag men mycket vill ha mer och kräver halvtid vilket han aldrig kommer få...

    Han trycker bara på "HANS rätt till barnen".. Men det är ju som ni säger, DERAS rätt till sina vårdnadshavare.
Svar på tråden Måste han verkligen få veta?