• Anonym (Nyfiken)

    Pensionskapital

    I en reklam som går på tv just nu nämner man "en 35-åring med en halv miljon i pensionskapital kan..." och då började jag fundera på hur det ser ut för mig egentligen. Jag är just 35, gjorde lumpen efter gymnasiet, pluggade ganska länge och säsongsjobbade under många år (låg lön, ofta utomlands, inga kollektivavtal) innan jag för 5 år sen skaffade ett "riktigt jobb". Kollektivavtal, ok lön och möjlighet att använda bonus till förstärkt tjänstepension mm.

    Men hur står jag mig emot folk som haft "riktiga jobb" sen de gick ur gymnasiet? Hur ligger du själv till?

    Inkomstpension: 398 194 kr

    Premiepension: 64 611 kr

    Tjänstepension: 164 312 kr

    Totalt: 627 117 kr

  • Svar på tråden Pensionskapital
  • Anonym (Micke)
    Anonym (?) skrev 2018-12-13 08:42:40 följande:
    Hur redovisar du dina försäljningar? Har du företag du renoverar genom eller tar du det som privatperson? Och i så fall hur många kan du göra per år utan att få problem med skatteverket?
    Deklarerar försäljningen på min egen självdeklaration.
    Jag har mycket sällan fått frågor på det. Brukar planera så att jag får 2 försäljningar per år.  2014 gick det fel och jag fick 3 st under det året men ingen fråga från
    skatteverket.
    Dom år jag fått fråga har jag sagt att jag inte trivdes eller att " jag hittade min drömlägenhet"
    Men marknaden är stendöd sedan 2 år tillbaka.
  • Anonym (gubbe)

    Man 61 år.

    Allmän pension: ca 3,5 Milj

    Tjänstepension: ca 3,5 Milj

    privat. 115 tkr

    tot: 7,1 Milj

    Känner mig nöjd!

  • Anonym (gubbe)

    Jag är 60 år.

    Har ca 3,5 Milj i allmän pension och lika mycket i tjänstepensionskapital. Därtill ca 200 tkr i en privat försäkring. Totalt alltså ca 7,2 Milj.

    Har jobbat sen jag var 20. Chefsjobb sen jag var 40.

    Är nöjd.

  • Anonym (gubbe)
    Anonym (gubbe) skrev 2019-01-08 13:39:51 följande:

    Jag är 60 år.

    Har ca 3,5 Milj i allmän pension och lika mycket i tjänstepensionskapital. Därtill ca 200 tkr i en privat försäkring. Totalt alltså ca 7,2 Milj.

    Har jobbat sen jag var 20. Chefsjobb sen jag var 40.

    Är nöjd.


    Haha. Är man gubbe får man vara lite senil. Såg att jag redan svarat. Fast jag blev av nån anledning ett år yngre mellan svaren. Hahaha

    Har inte bestämt mig för hur länge jag ska jobba än. Funderar på att göra nåt annat vid 62 eller 63.
  • Anonym (Irkutsk)

    Är väl runt den här tiden det
    ">orange kuvertet
    skickas ut. Där står förvisso inte tjänstepensionen med utan man får gå in på minpension.se istället. 

    Kanske har kuvertet spelat ut sin roll snart, nåväl.
    Hur ser det ut 2020 på FL?

    För egen del, 42år 3.9mkr

  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (Nyfiken) skrev 2018-12-03 15:35:54 följande:

    I en reklam som går på tv just nu nämner man "en 35-åring med en halv miljon i pensionskapital kan..." och då började jag fundera på hur det ser ut för mig egentligen. Jag är just 35, gjorde lumpen efter gymnasiet, pluggade ganska länge och säsongsjobbade under många år (låg lön, ofta utomlands, inga kollektivavtal) innan jag för 5 år sen skaffade ett "riktigt jobb". Kollektivavtal, ok lön och möjlighet att använda bonus till förstärkt tjänstepension mm.

    Men hur står jag mig emot folk som haft "riktiga jobb" sen de gick ur gymnasiet? Hur ligger du själv till?

    Inkomstpension: 398 194 kr

    Premiepension: 64 611 kr

    Tjänstepension: 164 312 kr

    Totalt: 627 117 kr


    Ett par år senare ser situationen ut så här.

    Inkomstpension: 549 890 kr

    Premiepension: 93 865 kr

    Tjänstepension: 243 560 kr

    Totalt: 889 346 kr

    En ökning med 262 229 kr. Utöver det har jag valt att spara min årliga bonus (förutom maxbeloppet jag köpt förstärkt tjänstepension för) med pension i åtanke och har i dagsläget lite drygt 120 000 kr där. Sen har jag sen många år ett privat pensionssparande på 500 kr/månad där det idag ligger 147 000 kr.

    Det känns som om jag börjar komma ikapp lite, lite förvånad över att det växer såpass fort ändå. Fortfarande pinsamt oinsatt dock.
  • Anonym (28år)

    Inkomst: 479 257kr

    Premie: 148 543kr

    Tjänste: 50 157kr

    Sammanlagt: 678 545kr

    Arbetat från att jag var 18 till 25år, sen var jag föräldraledig i två omgångar och studerar nu. Får ta och börja tjäna ihop min tjänstepension efter det är klart. Är 28... Tur att min man pensionssparar privat åt mig haha

  • Don3
    Don3 skrev 2018-12-13 12:20:12 följande:

    Är 32år (86:a).

    Började med att vara arbetslös i 1-1,5år efter gymnasiet, sen fick jag ett städ jobb hos en släkting på 7,5h/v för ca 400kr/h, städningen skulle ske på nattetid och det var bra lön eftersom alternativet var att ta in en firma och då hade det kostat ungefär det för företaget.

    Efter ca ett halvår fick jag tag i ett industri jobb där jag i ett halvår kombinerade båda jobben. Sen valde jag att bara ha industri jobbet. Blev uppsagd efter ca 2,5 år då det gick utför (finnaskris 2009).

    Var hemma 2 veckor innan min sambo fick in mig att hjälpa till med lite kopiering (under 2-3 veckor) i ett stort projekt lyckades hoppa runt mellan lite olika avdelningar i projektet till jag hamna på elkonstruktion, där jag hjälpte till med administrativa uppgifter och lärde mig vara cad-apa.

    När projektet tog slut tog kunden över mig (som inhyrd) för att ha mig som cad-apa och fixa med dokumentationen från projektet. Där blev jag kvar till 2016 då jag valde att gå en YH-utbildning i just elkonstruktion. Så pluggade i veckorna och jobbade på helgerna. Efter utbildningen var jag tillbaka igen. Jobba ca ett år innan det blev neddragningar (slutet 2016), var hemma ca 1år sen fick jag komma tillbaka då läget stabiliserat sig (Årsskiftet 2017). Valde då att starta eget och är nu egen företagare där min huvudkund är där jag varit sedan 2009.

    Inkomstpension: 567 755 kr

    Premiepension: 158 977 kr

    Tjänstepension: 176 738 kr

    Totalt: 903 470 kr


    Uppdatering, har from i år slutat betala in tjänstepension då pensionsgruppen kommit med förslag om att höja åldern för att ta ut den.

    Inkomstpension: 666 926 kr

    Premiepension: 233 716 kr

    Summa: 900 642 kr

    Tjänstepension: 313 715kr

    Totalt: 1 217 185kr
  • Anonym (28år)
    Don3 skrev 2020-02-23 01:33:03 följande:

    Uppdatering, har from i år slutat betala in tjänstepension då pensionsgruppen kommit med förslag om att höja åldern för att ta ut den.

    Inkomstpension: 666 926 kr

    Premiepension: 233 716 kr

    Summa: 900 642 kr

    Tjänstepension: 313 715kr

    Totalt: 1 217 185kr


    När kan detta beslut tänkas tas samt finns det någon gräns för vilka detta skulle gälla?
  • Don3
    Anonym (28år) skrev 2020-02-23 21:36:48 följande:

    När kan detta beslut tänkas tas samt finns det någon gräns för vilka detta skulle gälla?


    Vet inte. Men de har lämnat förslaget och jag sätter inte mycket hopp till att facken vägrar. Finns tyvärr inte någon info alls utom att de har det som förslag.

    www.regeringen.se/4af042/contentassets/cf23cff3664b49da8b3c34b8a85ec83a/pensionsgruppens-overenskommelse-om-langsiktigt-hojda-och-trygga-pensioner.pdf
Svar på tråden Pensionskapital