Inlägg från: Alexi |Visa alla inlägg
  • Alexi

    Hur reagerar ni och hur agerar ni när syskonen bråkar?

    Hur reagerar ni och hur agerar ni när era barn bråkar med varandra? Och då menar jag såna här vanliga syskonbråk av olika slag, tjafs, skrik, bråk om leksaker, bråk om var de ska sitta, bråk om vem som ska ta först, bråk i leken osv osv.

    Hur reagerar ni? Blir ni arga, irriterade, håller ni er lugna osv?

    Hur agerar ni? Ignorerar ni, medlar ni, skriker ni osv?

  • Svar på tråden Hur reagerar ni och hur agerar ni när syskonen bråkar?
  • Alexi

    Mina barn leker ofta fantastiskt bra, kan hålla på i timmar. Men vissa stunder och dagar är det som förfjort, det tjafsas, bråkas och skriks så att jag blir galen. Jag står inte ut med att höra eländet. Vi försöker ju låta dem lösa sina konflikter själva men ofta slutar det med att äldsta gastar på oss "mamma, Xx slår mig" eller "Xx tar min sak" eller så hotar yngsta med att förstöra äldstas bygge och hon gallskriker av rädsla för att det ska gå sönder. Typ. Yngsta är otroligt retsam och trycker verkligen på äldstas knappar.

    Och det är så svårt att hålla lugnet. Just att lyssna på skrik och gnäll gör mig knäpp. Hur gör ni för att stå ut med det? Man kan ju inte stänga av helt heller då man ibland behöver hjälpa dem i konflikten eller framför allt sära på dem.

  • Alexi

    Men ni som har samma situation att den yngre retar/går på den äldre. Hur stöttar ni den äldre att försvara sig? Hon sitter bara där och håller upp armarnasom skydd alternativt bara skriker. Dvs hon gör inget konkret för att hindra honom. Vi har sagt till henne många gånger att försvara sig, att säga stopp osv men det hjälper inte, hon gör inget.

  • Alexi
    buggi skrev 2016-06-13 12:32:29 följande:
    Är det speciella tillfällen? Före maten? Senare på kvällen? Efter långa dagar på skola/förskola? Lediga dagar inomhus?
    Vi vet inte riktigt. De kan som sagt vissa dagar leka i timmar och andra gånger är det som förgjort. Ibland är det bara tjafs i en timma och sen plötsligt funkar det. Kan absolut vara mat eller sömn som påverkar ibland men inte alltid.
  • Alexi
    anyXX skrev 2016-06-13 16:27:38 följande:
    Våra barn bråkar väldigt mycket för tillfället. Kanske för att vi just gått på ledighet och de behöver ställa om sig. Vi har nog gått in för mycket och markerat/ särat på dem/tjatat tänkt jag när jag läser den här tråden. Ska se om vi kan ta ett steg tillbaka. Som ni säger så behöver de lära sig att lösa sina egna konflikter. De är 6 och 8.

    Men jag har tyvärr inget svar på din fråga Alexi. Vi har också problem med att yngsta slåss. Den äldre är dock väldigt bra på att gnälla, retas osv.
    Jag brukar försöka vänta ut dem men det slutar så ofta med att äldsta just gallskriker på hjälp. För att hon är urdålig på att lösa konflikterna själv.
Svar på tråden Hur reagerar ni och hur agerar ni när syskonen bråkar?