• minafinastebarn

    Får ej följa med på klassresa..

    Nu vet jag inte om detta hamnade rätt...

    Min son har gått på samma skola, fram till halva 5e klass. Han slutade i julas och började på ny skola av flera anledningar.


    I höstas bidrog han med försäljning till klassresa. Dit åker de varje år och de äldre får sova över en natt.


    Nu frågade jag rektorn (som inte alls tycker om oss) om han är välkommen på denna resa. De åker till en lägerplats och har flera olika aktiviteter.


    Nej han fick absolut inte komma med dit för han är inte försäkrad via denna skola.


    Men han får ju ledigt från sin nuvarande skola, Åker dit på sin fritid och har privat sjuk- och olycksfall försäkring om något skulle hända.


    Jag har erbjudit mig att följa med och vara med och ansvara för sonen.


    Men inte det heller va ok!


    Jag tycker detta är för jäkligt och blir ledsen över hur sonen behandlas.


    VEM eller VART ska man ringa och höra sig för hur det verkligen ligger till med föräskring för sån här dag?


     


    Rektorn nekar bara för att jäklas. Detta är en av anledningarna till att vi flyttade på sonen i vintras.


    SNÄLLA HJÄLP MIG! Har ringt rektorns chef, men hans svar va bara att "rektorn får bestämma, hon har sista ordet".

  • Svar på tråden Får ej följa med på klassresa..
  • Grus grus
    suziz skrev 2016-03-01 09:27:34 följande:

    Tydligen har han en yngre bror som går i 4:an på den gamla skolan som ska åka på klassresan?

    Plus att hans pappa var med på klassresan förra året, varför framgår inte?

    Gissar att han kanske var med på klassresan förra året så det är typ en återkommande resa varje år?


    Men om lillebror går på skolan ska ju lillebror åka, självklart. Men jag förstår ändå inte varför storebror också ska få åka när han inte går på skolan? Det är ju bara naturligt att äldre och yngre syskon åker på olika saker beroende på vilken skola de går på, hur gamla de är och vilka intressen de har. Nej, jag tycker ts ska släppa detta.
    online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • suziz
    Grus grus skrev 2016-03-01 09:32:42 följande:
    Men om lillebror går på skolan ska ju lillebror åka, självklart. Men jag förstår ändå inte varför storebror också ska få åka när han inte går på skolan? Det är ju bara naturligt att äldre och yngre syskon åker på olika saker beroende på vilken skola de går på, hur gamla de är och vilka intressen de har. Nej, jag tycker ts ska släppa detta.
    Nej, jag förstår faktiskt inte heller resonemanget. Går man inte kvar på skolan så följer man inte med på skolans klassresor heller. 
  • Furienna
    Grus grus skrev 2016-03-01 09:32:42 följande:
    Men om lillebror går på skolan ska ju lillebror åka, självklart. Men jag förstår ändå inte varför storebror också ska få åka när han inte går på skolan? Det är ju bara naturligt att äldre och yngre syskon åker på olika saker beroende på vilken skola de går på, hur gamla de är och vilka intressen de har. Nej, jag tycker ts ska släppa detta.
    Tydligen fick andra ta med sig syskon förra året. 
  • Jennie med ie

    Syskon som dock går på skolan, som jag uppfattar det. (Möjligen också för att möjliggöra för föräldrarna att följa med som extra vuxna, en egen tanke.)


    Furienna skrev 2016-03-01 09:51:02 följande:

    Tydligen fick andra ta med sig syskon förra året. 


  • Duckan

    Precis så tänkte jag med, som Jennie med ie ang syskon som är med på resan.

    Sen kan jag inte låta bli att undra hur det kommer sig att lillebror går kvar om skolan och rektorn är så hemsk och bara jävlas? Ot, jag vet.

  • Furienna
    Jennie med ie skrev 2016-03-01 10:08:05 följande:

    Syskon som dock går på skolan, som jag uppfattar det. (Möjligen också för att möjliggöra för föräldrarna att följa med som extra vuxna, en egen tanke.)


    Ja, det är ju möjligt. Men nu hade ju mamman också varit villig att följa med på den här klassresan. 
  • Furienna
    Duckan skrev 2016-03-01 10:16:37 följande:

    Sen kan jag inte låta bli att undra hur det kommer sig att lillebror går kvar om skolan och rektorn är så hemsk och bara jävlas? Ot, jag vet.


    Jag får ju känslan av att storebror har speciella behov, som inte hans yngre bror har. Men det är bara min teori... 
  • Alessia

    Ditt barn går inte längre på denna skola och i den aktuella klassen och rektorn gör helt rätt som sätter ner foten och säger nej. Du hade säkert dina skäl att ta din son ur denna skola (som du för övrigt finner dålig!!!), men då ska du heller inte försöka kila in honom på viss aktivitet när det passar dig och sonen.

  • Vestra

    Har han slutat i den skolan så har han. Då är han klar med allt som har med den skolan att göra.
    Jag förstår om du blivit upprörd om han inte fått följa med nya klassen. Men gamla klassen på förra skolan? Nej. Jag förstår rektorn.

    Vad gäller försäkringen så är tydligen förskolebarn försäkrade i den kommun dom går i. (Fick vi veta iom sammanslagningar under sommaren). Bör väl gälla för skola också kanske? 


    Något meningsfullt, imponerande och gärna lite skrytsamt.
  • Hannah76

    Ni som föräldrar har valt att ert barn ska byta skola - då får ni junta konsekvenserna av det? Sluta lägg detta på skolan. Han ska självklart inte med på en skolresa när han inte längre är elev på skolan.

  • SaltSkalleh

    Vad hindrar dig som förälder att fråga mentorn och se om ni kan lösa det ändå? Rektorn ska väl inte följa med på skolresan? Foten i munnen

  • Flickanx2

    Men fy, vad är det för en skola??? ALLA barn ska få följa med på en klass-resa, oavsett var barnets föräldrar har valt att försäkra eller inte sina barn. Går han i samma klass som ska göra resan så ska han få följa med. Punkt liksom, det är min spontana reaktion


  • Virriga Vera
    Flickanx2 skrev 2016-03-01 18:35:25 följande:

    Men fy, vad är det för en skola??? ALLA barn ska få följa med på en klass-resa, oavsett var barnets föräldrar har valt att försäkra eller inte sina barn. Går han i samma klass som ska göra resan så ska han få följa med. Punkt liksom, det är min spontana reaktion


    Men han går ju inte kvar på skolan, TS flyttade honom till en annan skola.
  • Kirenaj68

    Till att börja med. Från den dagen pojken slutade i skolan har skolan inget ansvar för honom. Rektorn gör rätt där. Om han nu saknar sin gamla klass, varför tog du då honom till en annan skola? Du säger att rektorn inte gillar er. Varför inte? Du är lite svävande där och allt är tydligen rektorns "fel". Varför så svävande? Det kan inte ha varit så att det var din pojk som var överjävlig på något sätt?

  • jjeessiicahh

    Finns ingen anledning för honom att åka med på en klassresa med en skola han inte går i och en klass som han inte är delaktig i längre.

  • Elefantflickan

    Vad tråkigt att ditt barn inte får följa med. Det hade såklart varit roligt för honom. Men jag har svårt att se att den gamla skolan skulle vara skyldiga att ta med ditt barn. Han har ju slutat.

    Läser jag mellan raderna anar jag att det har varit bekymmer av något slag mellan er och skolan. Du skriver tex att rektorn alltid jävlas och bara det faktum att ni bytt skola säger en hel del. Normalt sett har man väl inte särskilt mycket kontakt med rektor? Om så är fallet är det kanske inte så konstigt att rektorn vill bryta banden?

    Ni föräldrar har valt att ta barnet från skolan och dess aktiviteter. Skolan agerar efter ert beslut.

  • emmakarlssssson

    Varför inte bara följa med det yngre barnet på resan och sedan ta med den aktuelle pojken också om han är ledig från andra skolan?
    Du får ju ha ansvar för honom och betala ev mat osv men ingen kan väl förbjuda honom att hänga med sina gamla kompisar.
    Gissar att resan går till någon offentlig nöjespark etc.

Svar på tråden Får ej följa med på klassresa..