• ErikaST80

    Lämna tvillingar 10 minuter?

    Ett praktiskt problem: Hur har ni löst detta?

    Jag behöver slänga sopor, gå till tvättstugan i samma hus och snabbt ladda eller tömma en maskin eller hänga tvätt i torkskåp. Hämta deras barnvagn i barnvagnsrummet, eftersom den varken kan stå inne i lägenheten eller i trapphuset. Även ett jättesnabbt ärende till en jourbutik kan bli aktuellt, t ex för att köpa mjölk. Detta kan ta ca 10 minuter.

    Om tvillingarna sitter i ett barnsäkrat rum, t ex vardagsrummet, där vi säkrat alla dörröppningar med barngrindar, har säkerhetslås på alla skåp och fönster och tagit bort alla uppenbart farliga föremål som t ex krukväxter och prydnadsföremål - är det då ok att de är ensamma i lägenheten när jag går ifrån och gör ett ärende på max 10 minuter?

    Samma sak när de sover i barnsäkrat rum med stängd dörr eller säkerhetsgrind: Tycker ni att det är ok att gå ifrån i 10 minuter?

    Liknande frågor har kommit upp i andra trådar på FL, men där handlar det om enlingar som kan tas med i vagn eller bärsele, eller följa med till fots själva.

    Ni vet själva vilken stor "apparat" det är att klä och ta med tvillingar. För ett ärende på 10 minuter...

    Dessutom blir ärendet så mycket längre om barnen ska med  - och i vissa fall inte ens möjligt. Tvillingvagnen går inte in i tvättstugan utan en massa bök som i sig utgör en risk för barnen. Därinne måste man ständigt hålla ögonen på dem båda  - för tvättstugan är inte barnsäkrad. Att hämta en barnvagn med två lösspringande småbarn i ett flerfamiljshus är inte heller lätt och säkert  - är det inte bättre att själv hämta vagnen medan barnen sitter säkert i ett avgränsat rum?

    Om jag skulle ha tagit en dusch (med öppen dörr) eller gjort hushållsarbete i ett angränsande rum i 10 minuter - då skulle jag ju inte heller haft fullständig koll på dem. 

    Jag har funderat på detta sedan barnen var spädbarn och nu är de två år. Det har hänt att jag lämnar lägenheten kortare stunder för de situationer jag beskrivit. Vid dessa tillfällen har jag alltid med mig mobiltelefon och ser till att någon i närheten som har nyckel till lägenheten finns tillgänglig per telefon.

    Är detta ok tycker ni, eller hur har ni löst situationer som dessa?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2016-02-29 02:26
    Inlägget gäller enbart tvillingar!

  • Svar på tråden Lämna tvillingar 10 minuter?
  • ErikaST80
    Jemp skrev 2016-02-29 01:32:43 följande:

    Sjal/sele?


    Jag har aldrig provat tvillingsjal, men däremot enlingbärsele för ett av barnen. Men det löser inte problemet hur jag ska ta med det jämngamla syskonet.

    Tvillingsjal/tvillingbärsele var aldrig aktuellt eftersom jag knappt kunde lära mig lyfta i och ur ett barn i sele.
  • ErikaST80
    Minza83 skrev 2016-02-29 01:32:59 följande:

    Nä jag skulle Aldrig lämna barnen ensamma för att gå och köpa mjölk. Skulle aldrig våga!
    Vågar inte heller duscha när jag är ensam hemma med barnen då min 3åring gääärna hittar på allehanda dumheter ;) och min yngsta bara är 6mån gammal.
    Äldsta är snart 7&6år gamla.


    Jo, jag förstår Minza83! Så gamla barn skulle jag inte heller lämna ensamma hemma.

    Jag känner att jag behöver förtydliga min fråga: Min fråga gäller enbart tvillingar (eller trillingar, fyrlingar för den delen...) under tre år, och inte deras äldre eller yngre syskon, för det förstår jag att man måste hantera på ett annat sätt.

    Jag menade två jämngamla barn på högst tre år som inte klarar av att gå bredvid mamman - med eller utan sele. Tvillingar som är under tre år och "inte har något förstånd" drar oftast åt olika håll i sina selar och därför klarar jag inte att "valla" dem ner i tvättstugan etc på ett säkert sätt. Det är ju inte bara barnen jag ska hålla i utan även en kasse med sopor, tvätt t ex. Att ta med sig två tvååringar ner till barnvagnsrummet är riskabelt och känns inte bra, men jag gör det allra oftast ändå nu när de blivit så stora trots fallrisk för barnen i trapphus och klämrisk i hiss och dörrar. Det är ju två små individer som rör sig och ska bevakas av mig!

    Att "lämna dem ensamma" handlar om att ha små jämngamla barn under tre år i ett stort men barnsäkrat område i hemmet. Treårsgränsen är inte definitiv, utan måste bedömas efter barnens "skicklighet".

    Äldre barn kan lätt öppna säkerhetsgrindar och ta sig in i köket t ex, så därför är det inte aktuellt. Äldre barn kan man ju å andra sidan ta med sig till soprum, tvättstuga och affär på ett enklare sätt, så då är det ju inget problem.
  • ErikaST80

    Hej, och tack för alla synpunkter och råd - skicka gärna in fler erfarenheter!

    Jag har all respekt för att det i alla lägen kan vara knepigt och kräver planering att ha barn - små barn, större barn osv - men de jag vill ha råd från i denna tråd, är bara från dem som har eller har haft just tvillingar (eller annan flerbörd) som varit i ålder under tre år och de enda hemmavarande barnen i en familj just då.
     

  • ErikaST80
    Voodoodoll skrev 2016-02-29 09:05:37 följande:

    Hur är det relevant i sammanhanget att de är tvillingar? Man lämnar väl inte ett barn, trillingar eller sjulingar heller för den delen ensamma hemma i 10 minuter!


    Ja, hur just tvillingar är relevant för ämnet, det ger jag mig inte in i att diskutera.

    Jag har skrivit min fråga under rubriken Tvillingförälder, och det är för att jag vill ha svar av just tvilling- (eller andra flerbörds-) föräldrar.

    Det finns flera andra trådar om att lämna småbarn ensamma på andra ställen än just "Tvillingförälder". Jag har läst i en del av de trådarna och lärt mig mycket där också, tack!
  • ErikaST80
    Anonym (nej) skrev 2016-02-29 09:34:05 följande:

    Nej, jag hade aldrig lämnat tvillingar hemma i ens mindre än 10 min utan uppsikt, just för att de är 2 st kanske ännu mera riskabelt. Den ena kan slå en leksak i huvudet på den andre, eller puttas, eller på andra sätt kivas så en vuxen hade behövt rycka in.

    På sin höjd hade jag kanske slängt sopor om barnen sover i spjälsängar utan att komma åt varandra om de vaknar, men då hade jag haft vår monitor på också så jag hade kunnat prata med dem via den om de skulle vakna under den tiden. Men det förutsätter att soprummet är nära, inte mer än 1 min bort typ.


    Tack signaturen "nej"! Bra, konkret svar, har inte tänkt på just detta med slagsmål förr. Mina är väldigt fridsamma och snälla mot varandra, men det är helt klart en sak att hålla koll på ändå!

    Till er som undrar: Ja, jag är i praktiken ensamstående: "Frånvarande, väldigt upptagen pappa" med adress i den gemensamma bostaden finnes. Jag har stor press att hinna med mycket och mannen har låg tolerans för "röra" vilket komplicerar min vardag.

    Därför ville jag med denna fråga gärna veta hur det går till i andra tvillingfamiljer, för jag har börjat förstå att vi är lite väl ojämlika och kraven på mig högt och kanske till och med orealistiskt ställda. 
  • ErikaST80
    Anonym (twinmom) skrev 2016-02-29 09:50:03 följande:

    Hej!

    Ser att det är många enlingsmammor som svarat nu, dom som inte verkligen kan förstå problematiken att ha med sig två i den åldern. Jag har tvillingar 17 månader, och vet exakt vilka situationer du menar.

    Överlag så ska man ju inte lämna dom ensamma. Men om det verkligen krisar så skulle jag nog inte göra alla dom saker du räknar upp på en och samma gång. Utan dela upp momentena. Tvättstugan först. Sedan hem kolla läget. Och mjölken skilt, och skräpet skilt. 

    Jag lämnade dom 3 gånger när ersättningen var slut och ingen kunde komma med mer. Men då var dom 4 månader och låg och sov i barnsängen. Och det var 6 minuter dom lämnades.

    Jag vet inte om jag skulle våga i nuläget, men om jag var tvungen så skulle jag dela upp momenten så jag kunde kolla till dem mellan varven. Och babymonitorn kanske fungerar till tvättstugan?


    Tack Twinmom! Precis så är det! :)

    Jag delar alltid upp momenten och går och kollar barnen emellanåt. Det gäller max 10 minuter och inte mer.

    Oftast (vid de tillfällen det hänt) har det handlat om 2-3 minuter som jag "vänt på tvätten" i tvättstugan (dvs flyttat från maskin till torktumlare och vid nästa moment lagt i tvättpåse och burit hem) eller slängt bajsblöjor. Någon enstaka gång behövde jag köpa just sådan mjölk som du skriver om: ersättning för småbarn.

    Välladdad mobiltelefon har jag alltid med, men ingen babymonitor. Jag skulle nog inte känna mig trygg att se/höra när barnen gör sig illa i realtid (om de gör det, trots alla säkerhetsgrejer jag har hemma) utan skynda mig hem så fort det bara går i stället!

    Tack för dina erfarenheter!


  • ErikaST80
    Flygfotogen skrev 2016-02-29 11:06:20 följande:
    Låter som att de är totalt sjövilda?
    Nej, det låter normalt! :)
  • ErikaST80
    Anonym (twinmom) skrev 2016-02-29 10:52:44 följande:
    ARGH! Just såna här inlägg som vi tvillingmammor står och får gråahår av! 

    Först av allt. Det finns inget som heter pseudontvillingar! Det finns tvillingar OCH syskon med 1 års mellanrum!

    Din 2 åring är den som i nuläge kan springa iväg från dig. Men det kan inte din ettåring. Så du har fortfarande INTE två som ska ha samma tillsyn eller hjälp!

    En två åring kan så mycket mer än en ettåring. Och du har inte heller senaste 2 åren levt med två som ska ammas, två som ska lära sig äta SAMTIDIGT! Två som bajsat i blöjan och du måste lämna en skrikandes på golvet medan du tvättar den andra (för din 2 åring kan du förklara för att hen får vänta). Inte heller har du senaste året haft två som samtidigt ska ha mat och tror dom dör om den inte kommer direkt. Inte två stycken som inte varit stabila i nacken vilket gör att du inte kan lyfta dem samtidigt. Inte heller har du två som samtidigt slänger tallriken när dom ska lära sig äta, inte två som ska lära sig gå på pottan samtidigt. Och VERKLIGEN inte två som har ett spädbarnsbehov nattetid! Och när den ena somnar efter två timmars gråt..då vaknar den andra med största sannolikhet! En 2-3 åring går att resonera med på ett helt annat sätt än ett spädbarn!

    När du skriver som du gör, så är det som du ser ner på det EXTREMT HÅRDA TUFFA FÖRSTA året en tvilling mamma har!

    Kan ju berätta att när vi twinmoms har lyxen att bara ha ett av våra barn, så ser vi det som semester och undrar vad ni med enligar igentligen gör på dagarna?! För SÅ STOR är skillnaden!
    Ha ha, din beskrivning av hur det är att ha tvillingar, den skriver jag under på!
  • ErikaST80

    Du svarar så bra, Twinmom, så att jag som tvillingförälder får både argument och egna reflektioner.

    Visst är det så att tvillingar trissar upp varandra. I alla fall mina: Om de är ensamma med mig är det helt andra barn! DÅ kan de följa med till tvättstugan, soprummet, ja vart som helst. DÅ är de både lugnare och har mer uppmärksamhet på mig och härmar mig. Men om de är två - då beter de sig helt annorlunda.

    Och det är väl det som är bakgrunden till att jag lämnat dem ensamma ibland, vilket gjorde att jag startade denna tråd för att fråga hur andra tvillingföräldrar gör. Om tvillingarna t ex sitter och tittar på TV tillsammans så gör de detta koncentrerat och jag har tyckt att jag kunnat gå ner med sopor eller göra något snabbt i tvättstugan. Jag har alltid avvaktat ett tillfälle som de varit lugna tillsammans, så jag har inte gått ner slumpvis eller när det varit "liv i luckan".

    Det stämmer att jag inte får mycket hjälp hemma och därför ibland hanterat vardagen på detta sätt. Även om jag hade så mycket delaktighet från partnern som jag önskade skulle det uppstå liknande situationer som Twinmom beskriver.

    Men ju äldre barnen blir desto skickligare blir de på att t ex öppna dörrar (vilket mina inte kan än). Nu vid tvåårsåldern är det dags att jag låter dem följa med mer, även om det finns risker med det också (t ex fallrisk i trapphuset, klämskador i hiss och dörrar). Jag "tränar" dem nu, och det är riktigt läskigt kan jag säga! Men, som många påpekat, är det ännu mer olämpligt att de lämnas ensamma. Både rationellt och i hjärtat upplever jag det ändå som farligare - just nu - att ta dem med än att låta dem sitta och se på något fängslande på TV en liten stund.     

  • ErikaST80

    Tack och lov för förskolan! Jag hade ambitionen att vara "en delaktig hemmamamma" tills de blev tre år, hade jag fått för mig. Men jag fick snabbt tänka om. Att ensam ta med två ettåringar till en inhägnad lekpark, det var inte min melodi. Folk tittade snett på mig som stod och vaktade barnen på avstånd - det var enda sättet att se båda på samma gång. Då och då fick jag välja vilket barn jag skulle springa efter: Den vid rutschkanan eller den vid klätterberget? Båda hade alltid sele (utan snoddarna hängande) så att jag snabbt skulle kunna haffa dem! Vi överlevde, och idag mår de bra på förskolan från 18 månaders ålder! De leker på en säker lekgård och har ännu fler barn som de kan inspireras av och härma, och detta gör att de faktiskt kan gå bredvid barnvagnarna när de är på utflykt med förskolan.

    Enda gångerna jag varit på kafé med dem är om jag haft sällskap av en annan vuxen eller att jag tagit en semesterdag med ett barn i taget.

    Slitage på kropp och psyke, ja det blir det. Allra värst var det de första månaderna. Snacka om att lämna barnen ensamma! De störde nämligen varandra så mycket när de skulle ammas/dricka flaska att jag fick ha dem i olika rum. Om den ena hörde den andra gråta så kunde hen inte äta. Matvägran! Så det enda sättet att få dem att överleva, så att säga, det var att se till att Tvilling 1's gråt inte hördes för Tvilling 2. Stängda dörrar flera gånger om dagen och ett brustet hjärta för mig. (Nu finns det säkert en hel del metoder för dubbelamning, dubbel flaskmatning etc, men av olika skäl fungerade detta inte för mig fast jag försökte. Det är inte ovanligt att tvillingar föds motoriskt outvecklade och därför inte kan matas tillsammans. Därför ska man ju egentligen vara två som vårdar babytvillingar, men dessa möjligheter hade inte jag).

    Jag gick på BVC-träffar med enlingmammor, som i likhet med mig hade barn för första gången. De gick ut med sina bebisar i vagn flera gånger om dagen "för att få dem att sova". De var jättetrötta av alla promenader och deras bebis vaknade så snart vagnen stod still. Jag kunde inte bry mig om huruvida mina tvillingar sov, det var bara att ta nästa barn och börja mata så snart det ena var mätt och kunde läggas i sin säng. Och så höll det på. Dag som natt en första tiden. Jag hann diska nappflaskor och låta mannen se till dem på kvällarna (faktiskt!) medan jag åkte och storhandlade Det positiva var att barnen faktiskt hade väldigt lätt att somna när de blev ett halvår gamla för de hade inte "pressen" på sig att de måste sova. De kunde ju prata och skoja med varandra i stället eftersom spjälsängarna stod bredvid varandra. Om de behövde vila, då somnade de till sist ändå. De har aldrig varit ledsna när de ska gå och lägga sig. Deras sängar innebär gemenskap för dem.Det första de säger på mornarna är varandras namn - och så pussas de.  

    Det blir lättare att hantera tvillingar någonstans mellan 2 och 3 år, där jag befinner mig nu. På något sätt kommer de överens om vem som ska trotsa (!), så jag har alltid en som agerar "duktig" medan den andra gallskriker och inte vill göra någonting. (Men till tvättstugan kan jag inte driva dem på ett säkert sätt eftersom så mycket annat lockar dem.) Eftersom tiden inte går att planera så bra händer det att jag får svepa in den trilskande tvillingen med en öppen åkpåse eller täcke för att få hen till/från förskolan inom en viss tidsram, vilket ser pinsamt ut för dem man möter på vägen ("vilken dålig mamma man är!").

    Detta är också bakgrunden till min fråga om att lämna tvillingar ensamma: "Ska jag ta med barnen till postlådan/tvättstugan/sovrummet för 30 minuters kamp med påklädning, eller ska jag klara av ärendet själv på 2-3 minuter?"

    Men det lättar nu, tack och lov!

  • ErikaST80
    Breakdown skrev 2016-02-29 13:10:30 följande:

    Har aldrig lämnat mina om de har varit vakna, då får de följa med. De är 3 år nu. Dock går jag en promenad med hunden varje kväll, ca 10 minuter, ca 2 timmar efter barnen lagt sig. 
    Det är dock något de vet om och som vi pratar om. 
    "Om ni skulle vakna på kvällen och mamma är borta så är mamma bara ute med vovven så han får kissa, då kommer mamma tillbaka så snabbt hon kan."
    De svarar ja och är nöjda. 
    Har dock aldrig hänt att de vaknat så jag vet inte hur de skulle hantera det, men jag har helt enkelt inget val, hunden måste ut. 

    Sover dina barn tycker jag nog att du kan lämna dem om du är i närheten, inte för att åka ner på stan och göra ärenden även om det går snabbt, men tvättstugan hade nog jag också gjort. 
    Men inte när dom är vakna, då hade min lägenhet inte stått kvar. 


    Hej Breakdown! Jag talar alltid om för mina tvillingar att "mamma går ut en liten stund" - och då gäller det de där 2-3 minuterna, så det var kul att läsa att du också berättar för barnen när nu går ett kortare ärende. Jag brukar måtta med händerna hur lång stund jag blir borta. När jag säger att jag ska vara bort vinkar de och säger "Hejdå!". Sedan tappar de intresset för mig och fortsätter de med sitt. Har de somnat viskar jag i deras öra att de inte ska vara rädda om de vaknar och mamma inte är hemma. "Mamma kommer så fort hon kan."

    Mina barn är inte 3 år än, men jag kan föreställa mig att 3-åringar inte kan lämnas ensamma när de är vakna och att de verkligen "river huset" medan man är borta, om jag så vore i ett annat rum.

    Inte åker jag ner till stan för att göra ärenden. Det handlar bara om att gå 50 meter till närmaste butik. Det är lika långt som till postlådan! Men det har inte hänt ofta, och bara i akutfall när det gällde mat till barnen. vanligast har varit soprummet eller tvättstugan. Jag har tvättmaskin, men kuddar, täcken och mjukdjur som ofta blir smutsiga, tvättar jag helst i tvättstugan där torkmöjligheterna är bättre. 
Svar på tråden Lämna tvillingar 10 minuter?