Inlägg från: Anonym (Molly) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Molly)

    Bör hon kalla mig mamma?

    Herregud en del är ju inte riktigt kloka. TS jag tycker du ska lyssna på Brumma som är vettig och har bra råd!

    Jag hade absolut sett till att få vårdnad och boende om jag var pappan. Sen kan barnet träffa mormor ibland, och få umgänge med mamman om hon rycker upp sig.

    Tycker det är uppenbart att mamman bara vill ha vårdnaden för att hon tjänar ekonomiskt på det men det är ju inte det bästa för barnet när hon inte ens vistas hos mamman!

  • Anonym (Molly)
    Anonym (Mumin) skrev 2016-02-25 13:25:38 följande:

    Precis som att en del pappor inte visar något större engagemang i sina barn kan mammor vara rätt ointresserade utan att det för den skull betyder att de är sjuka. En del blir helt enkelt föräldrar utan att tänka igenom det ordentligt först och inse hur det kommer att påverka deras liv. Mitt ex hade barn med ett ex och det barnet bodde hos honom på heltid av den enkla anledningen att mamman inte ville ha barnet mer än någon dag eller möjligtvis en helg någon gång då och då när hon inte hade något annat för sig. Det kunde gå veckor mellan gångerna och det var inte helt ovanligt att när hon väl hade sonen ringde hon och bad pappan hämta honom för hon t.ex. skulle gå på bio eller något liknande. Hon var inte sjuk, hon tyckte helt enkelt att barnet hindrade henne att leva det liv hon ville leva. Hur osannolikt det kan låta så händer det faktiskt att föräldrar, såväl pappor som mammor, inte är särskilt bra föräldrar och det innebär inte per automatik att de är sjuka. Sen finns det såklart de som är sjuka och behöver stöd, men det behöver inte alls vara så.

    Sen tycker jag det är lite konstigt att utgå från att TS hittar på. Svaren är naturligtvis baserade på det hon skriver, inte på något annat. Har hon hittat på att mamman knappt träffar sitt barn och dumpar över det på mormor så blir naturligtvis svaren något annat. Men i en tråd får man ju utgå från att den beskrivna situation är är sann och att det är den man diskuterar, annars blir det ju omöjligt.


    Ja, så fort det är en mamma så ska hon försvaras in absurdum, enbart för att hon är mamma. Hade det däremot varit en pappa som inte ville träffa sitt barn utan lät det vara hos farmor hade det säkerligen låtit annorlunda (om han dessutom fått underhåll, barnbidrag och vårdnad ännu mer så).

    Det finns nog många som läser in allt för mycket utifrån egna erfarenheter och gör tolkningar därefter.

    Men om vi utgår från informationen som finns, och att TS faktiskt talas för pappan. Om NI hade haft ett barn som bodde vv hos farmor/mormor, och ni hellre hade haft barnet hos er, hade ni då accepterat att ert ex fick underhåll, barnbidrag, vårdnad och boende, utan att reagera? Själv hade jag stämt för enskild vårdnad för länge sen, och så säkerligen de flesta mammor. Varför ska andra regler gälla för pappor?
  • Anonym (Molly)

    Men alltså, man utgår väl från vad som står i TS när man svarar i en tråd! Om det sen ligger till på något annat vis hade ju svaren blivit annorlunda, men nu utgår vi från informationen som finns.

    Om TS är en elak häxa och den stackars mamman egentligen är sjuk men TS ljuger och säger att hon inte bryr sig, ja då lär ju det komma fram när pappan stämmer på vårdnaden.

    Att sitta och spekulera om att saker är helt annorlunda mot vad som står i TS känns faktiskt inte friskt.

  • Anonym (Molly)
    Anonym (bs) skrev 2016-02-25 13:56:46 följande:
    "Vi har ingen bra relation till mormorn heller, sambon och hans ex gick inte skilda vägar som vänner och jag tror att det är en av anledningarna till att hon vägrar låta honom ha heltid och att hon får ha när hon "känner för det". Lillan står även skriven hos sin biomamma men det tycker vi är himla märkligt. Utöver det är mormor sjuk i cancer och fd knarkare och fängelsekund men ändå anser både soc och bio att det är ok. Fattar ingenting...

    En av anledningarna är att hon vill festa, något hon gör varje helg och inte alltför sällan på veckodagar(alkoholistvarning?), byter pojkvänner varje vecka och kan därför inte ha lillan, halvt flyttar varje gång det är en ny pojkvän osvosv."

    "Hon har sökt heltids-underhåll och soc säger att det spelar tydligen ingen roll vad min sambo gör, hon får visst pengarna ändå enligt dom?"

    "Men vv är ju inte direkt optimalt när mormor är så sjuk och går på cellgiftsbehandling... "

    "Soc i den här stan lyssnar inte öht. Varför skulle det vara bra att lillan bor växelvist hos mormor och då inte ens får gå på dagis dom veckorna? Nu när jag läst igenom vad jag och alla andra skrivit så inser jag att jag glömt att säga det.
    Men iaf, soc i den här stan gör lite vad dom vill, så länge pappersarbetet inte blir för jobbigt för dom. Jag har pratat med andra som har kontakt med soc(även min lillebror har varit i kontakt med dem ang skolgången) och det är mer regel än undantag här att de gör så lite som möjligt och mer skada än nytta. För på vilket sätt är det bra för flickan att inte få vara på dagis med sina jämnåriga tex?"

    "Sen att jag inte skulle ha något med dessa möten att göra är ju bullshit. Jag måste få veta hur det ligger till, jag stöttar min sambo fullt ut i hans beslut och vi bollar som sagt ofta ideer med varandra för att försöka komma fram till bra lösningar eller bra saker att ta upp på mötet. FÖR BARNETS BÄSTA. Ska hon bara ha en vuxen som är engagerad i hennes välmående och utveckling bara för att hon och jag inte är släkt i blodet? Det måste vara det löjligaste jag hört. Min sambo säger att det är självklart för honom att jag ska vara delaktig, men att jag inte ska gå på mötena då jag rent juridiskt inte har den rätten.
    Men tråkigt att du väljer att ta illa upp för att jag talar om hur det ligger till. Men det är rena fakta att mamman struntar i att gå till möten på familjerätten OCH soc. Och det tycker tydligen soc är fullt rimligt."

    Det är något som inte stämmer här. Du kan naturligtvis få anse att du inte läser in saker utan enbart utgår från vad Ts har skrivit och att det är sant. Själv märker jag att det ligger en eller annan hund begraven i den här historien.

    Jag undrar om det är så att pappan inte anses vara en tillräckligt bra förälder för att ha barnet på heltid... Varför skulle soc annars anse att barnet har det bäst som det är?
    Alltså, vad socialen vet och inte vet om situationen framgår inte riktigt, kanske inser de inte hur lite flickan faktiskt träffar sin mamma? Det vore väl knappast heller fösta gången i historien som socialen missat att ingripa i en dålig situation.

    Om pappan inte tar upp problemen kanske inte socialen heller gör det utan jobbar utifrån hur situationen ser ut i dag. Tyvärr verkar ju många anse att den bästa föräldern är mamman, alltid, trots att det uppenbarligen inte stämmer.

    Hund begraven, varför så? För att det handlar om en mamma som inte är intresserad av sitt barn? Nej det kan ju inte hända så då måste det vara något lurt!
  • Anonym (Molly)
    Anonym (bs) skrev 2016-02-25 14:01:45 följande:
    När man har läst allt som Ts har skrivit så inser man att det saknas saker. Det går inte ihop att Ts och pappan har full koll på allt som händer på mammans veckor när de verkligen inte kommer överens. Det låter orimligt att mormor är knarkare och f.d kriminell och att mamman är alkoholiserad och att soc anser att barnet har det bättre där varannan vecka än heltid hos pappan. Dessutom går barnet inte i förskolan när barnet är hos mamma/mormor. Det är nog det minsta de skulle kräva för att barnet skulle kunna bo där under de förutsättningar som Ts har målat upp.
    Men vi vet ju inte något om HUR de vet det TS skriver, kanske berättar mormor när mamman har kommit och träffat barnet, eller så får de reda på det på något annat vis. Vi vet heller inte vad socialen anser, kanske är de mycket kritiska till situationen.

    Alltså det blir omöjligt att diskutera om alla ska läsa in en massa olika saker, då diskuterar vi ju över huvud taget inte samma scenario.

    I ett scenario där TS manipulerar, ljuger och hittar på och vill ta över mammarollen, men där den stackars mamman ligger hemma sjuk medan den ömma mormodern hjälper till, ja där tycker jag ÄNDÅ att pappan ska få boende, tills mamman blivit bättre. Barnet kan träffa mormodern regelbundet och mamman när hon kan. Men då har barnet en fast punkt hos en förälder.

    Att mamman ska ha underhåll, barnbidrag och ev bostadsbidrag är ju fö helt absurt.
  • Anonym (Molly)
    Anonym (bs) skrev 2016-02-25 14:19:28 följande:
    Nu sitter du ju och spekulerar och du gör inte sådant skrev du...

    Eftersom Ts skriver om hans möten med Socialtjänsten så antar jag att han är på möten med dem rörande barnet.

    Som sagt, du ser det ur ditt perspektiv och jag är övertygad om att något inte stämmer med berättelsen. Det finns absolut usla mammor och mammor som inte vill ha sina barn men av det Ts skriver så tror jag absolut att det ligger annat bakom.
    Klart man kan spekulera, jag skrev flera "kanske" och hade även ett frågetecken efter om du missade det. Mest för att påvisa att det finns flera troliga alternativ.

    Jag har inget eget perspektiv i frågan utan läser vad TS faktiskt skriver. Att gå in i en tråd och totalt såga TS vid fotknölarna när hon ber om råd i en jobbig situation känns bara som att man själv är väldigt påverkad av personliga erfarenheter (inte första gången jag ser det här på FL).
  • Anonym (Molly)
    Anonym (bs) skrev 2016-02-25 14:41:51 följande:
    Jag vill nog citera dig: "Att sitta och spekulera om att saker är helt annorlunda mot vad som står i TS känns faktiskt inte friskt."

    Jag vet inte varför du tar det så personligt att jag känner att det saknas bitar av berättelsen för att alls kunna ge något råd. Det är inte alls rimligt att Socialtjänsten skulle blunda som Ts påstår att de gör, bara för att de inte orkar med pappersarbetet. Jag har väldigt svårt att tro på det. Jag har väldigt svårt att tro att de skulle anse att barnet har det bättre hos en cancersjuk mormor som är f.d knarkare och kriminell och att hon ska vara skriven hos sin alkoholiserade mamma som hon inte träffar, om hon har en stabil pappa som är lämplig boendeförälder. Men för all del, du får tro det så fortsätter jag att fundera på vad det är som saknas för att det hela ska stämma.
    Ok, jag får omformulera mig då jag var otydlig med min åsikt.

    Att sitta och diskutera utifrån helt andra förutsättningar än de som framgår i tråden, och utgå från att vad TS skriver är lögn, känns märkligt enligt mig.

    Klart man kan komma med frågor för att få ytterligare information, eller belysa områden där det känns oklart.

    Vet inte varför du tror att jag tar det personligt, jag bara motsätter mig det du och andra skriver och hur man bemöter TS.

    I den här tråden är det många som är väldigt otrevliga och rent av elaka mot TS, vilket jag antar bero på att man har egna negativa
    erfarenheter i bagaget.

    Hur som helst, tror inte vi kommer längre nu så fundera vidare du.
  • Anonym (Molly)
    Anonym (bs) skrev 2016-02-25 15:03:00 följande:
    Jag vet inte hur du läser men eftersom det är mig du citerar så antar jag att du anser att jag utgår från att det Ts skriver är lögn.

    Det har jag aldrig ens antytt. Jag har skrivit att det finns fler sidor till varje mynt. Alla har sina egna uppfattningar om hur saker är. Ts har säkert skrivit sin sanning. Vi kan inte döma hela situationen enbart baserat på det Ts skriver för det är många saker som inte stämmer och att Socialtjänsten skulle strunta i att ett barn lever med en cancersjuk f.d knarkande kriminell mormor varannan vecka och har en alkoholiserad mamma samt en helt perfekt pappa som dock inte bör ha barnet boende hos sig på heltid, köper jag inte.

    Som sagt så har jag varken sagt att Ts ljuger eller har egna negativa erfarenheter så det kan du lägga ner. Varför blir jag syndabock för vad alla skriver i tråden?

    Jag märker att det är totalstopp. Jag avvaktar Ts fortsättning.
    Alltså, jag skrev ett inlägg i tråden, du citerade mig och svarade mig vilket jag sen svarade på..

    Jag tycker att det känns meningslöst att diskutera utifrån ett "tänk om" scenario där TS kanske ljuger och utelämnar viktig information och där mamman kanske är en jättebra mamma egentligen. Klart att det finns fler versioner och det vore jätteintressant att höra mammans sida, men det lär ju inte hända.

    Hur som helst, hinner inte skriva mer, TS: hoppas att det löser sig för er och flickan!
  • Anonym (Molly)

    Tillägg: om man misstänker att TS inte ser situationen för vad den är och att mamman egentligen är en bra mamma, så varför inte skriva det på ett trevligt sätt, och ställa hövliga och respektfulla frågor? Då kanske TS hade stannat i tråden och svarat på frågorna. Förstår verkligen inte varför precis alla trådar måste spåra ut, det är så tragiskt på något vis.

  • Anonym (Molly)
    Anonym (hmm) skrev 2016-02-25 18:03:03 följande:
    Det är helt omöjligt för oss i tråden att veta om mamman är en bra mamma eller ej eftersom hon inte skriver här själv och ts inte har minsta aning om den saken!

    Däremot vet vi att barnet har en närvarande mamma i sitt liv och att ts därav ska säga till barnet femtielva gånger om dagen om det behövs att kalla henne vid hennes namn eller hitta på ett smeknamn som är lättare att uttala! Absolut inte mamma!
    Exakt, helt omöjligt att veta, men självklart kan TS ha insikt i frågan. Utifrån informationen vi har tillgång till så låter det ju högst tveksamt.

    Angående att kalla henne mamma eller ej, det är din åsikt, jag och många andra håller inte med dig. Igen, jag utgår från informationen i TS och tycker då gott att flickan kan kalla TS för mamma, självklart med förbehållet att hon vet att hon inte ÄR hennes riktiga mamma. Vet många som har kallat sina extraföräldrar för mamma/pappa och det är ingen stor grej.
  • Anonym (Molly)
    BioBonus skrev 2016-02-25 18:20:13 följande:

    Kan man verkligen räknas som en närvarande förälder om man bara har träffat sitt barn 12 gånger på ett halvår? För inte kan väl det bara gälla en mamma? Jag antar då att ni även anser att en man som träffar sitt barn lika lite, och resten av tiden barnet bör vara hos honom bor hos sin farmor är en närvarande förälder. Och jag förutsätter att ni sluter upp bakom en sådan man i framtida trådar annars är ni bra skenheliga :)


    Men exakt!

    Fast folk hävdar att det inte sant, att TS antagligen ljuger för att hon vill sno åt sig flickan och ta rollen som mamma..
  • Anonym (Molly)
    Anonym (hmm) skrev 2016-02-25 19:52:10 följande:
    Jag vet inte vad du pratar om då jag inte har ifrågasatt ts motiv.

    Jag anser att hon kan hitta på ett smeknamn som dottern kan kalla henne eftersom hon inte kan uttala ts namn.

    Däremot kan ts vara skadlig för barnet, det vet man inte än. Detta då ts har ett sånt enormt agg (hat? Svartsjuka?) mot mamman och även snackar skit om mormor.

    Får hoppas att pappan inte beter sig lika illa, han har iaf älskat sitt ex och även skaffat barn med henne!
    Är du kanske själv en sk biomamma?

    Läser lite mellan raderna bara :)
  • Anonym (Molly)
    Anonym (NEJ!) skrev 2016-02-25 21:22:51 följande:
    Jag känner inte att jag varken har skyldighet eller lust att förklara mitt yrke för dig på något sätt, sedan får dina tolkningar av det stå för dig enbart. Jag kan juridiken grymt bra om man säjer så, Nu ser jag inte bara kvinnor som TS utan även mammor som gör liknande eller har annat märkligt beteende.
    Men varför ens dra upp ditt yrke om du sen inte ens kan säga vad det är för yrke? Det blir ju inte direkt förtroendeingivande utan får bara motsatt effekt, blir nästan lite löjligt.

    Då kan jag säga att jag har jättemycket erfarenhet av just sådana här situationer och kan så otroligt mycket om det här ämnet, men pga sekretess kan jag inte berätta mer. Ger det tyngd åt mina argument?
  • Anonym (Molly)
    Anonym (B) skrev 2016-02-26 13:06:26 följande:
    Mitt tips är att bara ignorera Brumma som är så här i tråd efter tråd!
    Min åsikt är att Brumma framstår som 100 ggr vettigare och klokare än många andra här i tråden, framför allt personen anonym (NEJ!) som inte ger något särskilt bra intryck, trots yrket som personen påstår sig ha.

    Vadå "människor av lägre nivå", vad menas ens med det?
  • Anonym (Molly)
    Anonym (B) skrev 2016-02-26 13:33:41 följande:
    Och min åsikt är att Anonym (NEJ) framstår som betydligt mer vettigare än Brumma i sitt resonemang.

    Vad som menas med "människor med lägre nivå får du ta med Anonym (NEJ)

    Inte med mig!!!
    Tror jag hoppar över det, känns som att jag har bättre saker för mig i dag än ännu en vända i denna tråd.

    Det finns inga människor av lägre nivå, är det rätta svaret på den frågan, för övrigt.
  • Anonym (Molly)
    Anonym (B) skrev 2016-02-26 13:43:26 följande:
    Du har givetvis rätt att ha dina åsikter, precis som alla andra här i tråden!
    Tycker du alltså att det är vettigt att en person som arbetar som juridiskt ombud i vårdnadstvister anser att det finns människor av lägre nivå?
  • Anonym (Molly)
    Anonym (B) skrev 2016-02-26 13:49:56 följande:
    Eftersom att det inte var jag som skrev det där "med personer med lägre nivå" "biter du bara dig själv i svansen" genom att försöka ge dig in i diskussion med mig om det!!
    Fast det var du som tyckte att personen framstår som så vettig, vilket du skrev till mig, därav mitt svar till dig.

    Hur som helst, vi kommer nog inte längre.
  • Anonym (Molly)
    Anonym (NEJ!) skrev 2016-02-26 13:52:48 följande:
    Nu blev mitt tidigare inlägg misstolkat, när jag skrev "lägre nivå" Mitt fel att uttrycka mig klumpigt där, Jag menar inte Brumma som person, utan jag menar diskussion mellan henne och mig , den hamnar på en relativt låg nivå. Och är inget för mig.
    Jo fast du skrev ju så här:

    "Du behöver inte bemöda dig att skriva till mig mer, det ger mig absolut inget att tala med människor av lägre nivå."

    Känns ganska tydligt vad du menar.

    Men jag kan hålla med om att diskussionen är på en väldigt låg nivå. Det verkar tyvärr ofta bli så i trådar som handlar om barn och sk bio- och bonusföräldrar. Väldigt synd, för barnens skull.
  • Anonym (Molly)
    Anonym (Namn eller mamma?) skrev 2016-02-26 14:12:28 följande:

    Jesus. Vad sjutton händer här egentligen? Jag vet inte ens längre vad man ska svara på eller inte... Jag har inget behov av att "ta bort" biomamman från vårt liv. Hon finns där och kommer att vara i 16 år till om inget oförutsett händer och det har jag kommit att acceptera. Sen kan jag väl reflektera över hurvida hon är(just nu och det senaste året) närvarande och hur sjutton det är praktiskt att flickan står skriven hos en kvinna hon inte bor hos mer än ett par dagar i månaden.

    Vi vet hur lite mamman har dottern eftersom att dagis har gått tillbaka och kollat åt oss hur ofta barnet varit där. Och hon började på dagiset i augusti = vi vet inte med säkerhet hur umgänget såg ut innan det mer än att det alltid var mormor som hämtade och lämnade hos min sambo. Utöver det har vi mött henne på buss och liknande med System-påsar på de helger hon påstått att hon haft dottern eller jobbat. Såklart fanns inte barnet att se någonstans. Så jag "svartmålar" inte någon. Jag konstaterar utifrån mina och sambons erfarenheter och vår kunskap kring människan.

    Så är det så märkligt att jag känner ett agg mot kvinnan för att hon väljer spriten framför umgänge med sin dotter? En snäll och oskyldig tvååring? Klart som sjutton att jag blir ledsen. Har själv haft en sådan pappa som valde div olika fruntimmer, pengar och whisky framför mig och mina syskon. Så kanske jag tar det personligt också, men ingen ska behöva ha det som jag hade det.

    Min sambo är fullt kapabel att ha heltid. Soc har inte sagt att han inte är det, det enda som är problemet egentligen är att han har svårt för konflikter då han är så rädd att de båda ska tappa vårdnad trots att det ej finns någon grund för att han skulle tappa. Nu har de tack och lov lyckats komma överens själva om att han har heltid och mamman tar då hon "kan". Men ska tydligen stå kvar skriven hos mamman.

    Sen har vi kommit överens om att jag tänker inte rätta lillan mer än möjligtvis bonusmamma. Så tack och hej, för det här spårar ur alldeles för mycket för att jag ska kunna fortsätta vara delaktig.


    Du behöver nog inte svara, diskussionen har liksom fått eget liv och ingen vet nog vad den ens handlar om längre.

    Förstår att din sambo är rädd för att ta konflikten, det verkar tyvärr att kvinnor favoriseras när det kommer till barn och vårdnad, även om båda föräldrar ska ha samma rättigheter.

    Bra att de har kommit överens om att ni har flickan heltid, hoppas bara han inte kommer fortsätta betala underhåll. Synd att han inte vill ta tag i att få flickan skriven hos er, men kanske kan det bli nästa steg? Då får ni ju även barnbidraget.

    Hur som helst, lycka till!
Svar på tråden Bör hon kalla mig mamma?