En käftsmäll till undergångsprofeterna
Men alla är inte överens om det är symptom eller orsaker som skall eller ens kan hanteras.
- Ökar eller minskar mäns våld mot kvinnor?
Det ska minst sagt bli skönt att få klarsak i det här nu. Tack på förhand.
? Om man använder den i syfte att tala om brottstatistik och kriminalitetens utbredning då används den på ett sätt som den inte är avsedd för. Jag är rädd att detta görs för att det är siffror som är tillgängliga och att man inte har reflekterat tillräckligt över vad de här siffrorna står för, säger hon."
Sedan regeringen tillträdde 2014 har nio olika åtgärder vidtagits som har koppling till förslag från den nationella samordnaren mot våld i nära relationer. Ett antal av samordnarens förslag kommer vidare att tas omhand inom ramen för den kommande nationella strategin mot mäns våld mot kvinnor. Utöver detta har regeringen vidtagit andra åtgärder på området.
Läs då BRÅs material i frågan och se vad de säger om trenden. De är säkerligen mer insatta i frågorna än de flesta på FL och en trovärdig källa.
'Grov kvinnorfridskränkning ... 1998-2017' är väl bra att börja med. De redovisar också på vilket sätt de använder NTU - vilket är intressant i sig.
Volterna får du räkna med - det är en hel del sarkasmer och 'underförstådda' påståenden som hanteras med detta som du ser som volter. Ingen av dig och mig är oskyldig - det har vi konstaterat förut och det gäller fortfarande.
Du får favorisera KD om du vill, andra favoriserar andra partier. Åter andra vill motverka vissa partier.
Fokus varierar med påstånden som görs. Ofta om andras påstått underförstådda motiv, mening och åsikter. Det är bra att sånt dras ut i ljuset.
Så efter några sidors debatterande kommer det alltså till det att det inte går att dra några säkra slutsatser om trenderna på lång sikt?
Folket, vad är det? Något som diverse antietablissemangs-konspiratörer säger sig företräda och samtidigt påstår etablerade partier pissar på? Eller alla de som lever sina liv, hämtar sina barn, går till sina arbeten, försöker hitta tid till barn, kärleken och vänner, som lägger sina röster på de partier som de tycker bäst företräder det som passar deras uppfattningar och livssituation?
Alldeles för många i SD-svansen som pratar om Folket som de påstår sig företräda i form av uppfattningar mm, där de säger sig vara förledda, förtryckta och frihetsberövade av den demokratiska parlamentarism vi har i Sverige, som är livskraftig och till största delen uppriktig i ambitioner att skapa bättre liv för alla som bor i det land regeringen och riksdag representerar.
Folket, vad menar du?
Det finns goda uppfattningar om bakomliggande orsaker - men det betyder inte att det är lätt att åtgärda. Ja, varför ska man inte utmåla utvecklingen i undergångstermer och svartmåla politikernas ambitioner att förbättra samhällets utveckling? Det verkar i min värld inte vara en konstruktiv väg - det är svansens och de andras väg, de som vill skapa splittring, minska förtroende genom att anklaga utan att ha på fötterna, de som vill att alternativa fakta ska vara fakta. Felet är att utgå från det ena eller andra, men med skrikhögern och SDsvansen ylandes som hyenor, väntandes på minsta tecken på svaghet som kan attackeras, eller propaganda som bruna filmen, så har plötsligt en stor del av förutsättningarna för okomplicerade öppna frågeställningar försvårats. Deras agerande är det som splittrar, som skapar klyftor, misstänksamhet. Det finns ett skäl till att man säger att det räcker med en dålig frukt för att hela säcken ska förstöras.
Nu är det du som skriver här i tråden, inte våra folkvalda politiker, så varför vill jag påpeka att BRÅ har uppgifter som berättar mer än egensnickrade slutsatser baserade på utvalda skeenden och händelser?
Jag tror nog att regering och ministrar har rådgivare bättre insatta än vi är, annars får du erbjuda dina tjänster. Men föreslår inte att de ska utgå från att allt är sämre än någon kan visa. Det passar bara svansen och skrikhögern och deras råd vill nog inte regeringen ha - oavsett vilken icke-SD regering vi har eller kommer att ha.
Ja, det är kanske så .. just 'folkets' företrädare på FL har jag inget gott öga till - det visar sig allt som oftast att de pratar om ett folk som de föraktar och samma folk som de säger sig företräda. Men jag frågar dig vad du menar med folk. Är det en stämpling menar du? Det är så känsligt att en fråga tas som en stämpling?
Så med folket menar du olika grupper eller kanske till och med alla grupper, och olika individer och kanske alla individer. Ja, det är ju folket, som i mänskligheten då kanske.
Det har sina fördelar och nackdelar att ringa in folk eller företeelser i kategorier, det är till och med en förutsättning för mänsklig överlevnad att vi har kategoriskt tänkande och en förmåga att uppfatta saker kategoriskt, och med kategoriskt menar jag, eller egentligen forskarna, förmågan att klumpa ihop olika saker till en och samma kategori, som 'farligt' till exempel. Det kategoriska tänkandet behöver kompletteras med annat tänkande också.
Jag har inte läst vad de som du kallar 'regenter' skrivit i länken du gav, och hur de resonerade med NTU som någon sorts referens.. Så ja har valt att inte uttala mig om det, istället tror jag att departement har såväl sakkunniga som politiskt kunniga medarbetare. Det framgår av annan information att dessa personer finns. Huruvida 'regenterna' är förda bakom ljuset eller inte eller helt enkelt är i händerna på de som inte vet bättre har jag ingen fakta på så där kan jag inte uttala mig och jag vill inte spekulera i. Jag får studera frågan helt enkelt innan jag skriver någonting om det.
Tydliga prioriteringar? Det var inte du så tydlig med utan det var väl sånt underförstått om andra igen appropå stämplingar alltså
Jag tror att du just i detta nu lever i resultatet av de individuella personernas självvalda kollektivism. Det är så här det blev nu - då alla individer som levde hittills levde i familjer, släkter, byar, hertigdömen, kungadömen, land, unioner, osv osv till världsdelar och den globala världen vi nu lever i. Resultatet av den mänskliga individualismen och kollektivismen som följer på att vi är sociala djur gav oss detta. Individualismen och kollektivismen som vi som sociala djur har kommer att fortsätta förändra världen.
Jag ska inte hålla din ungdom mot dig och kanske har du varit med lika länge som jag på FL, då Charlotte och Patrik ägde och drev FL. Hur som helst är det inget argument och helt irrelevant så ja vet inte varför du tar upp det och vad du vill säga med detta om ett kontos ev ålder på FL - berätta gärna hur du tänkte där.
De tär bra att hålla sig från att citera och tolka utan kontext, det finns några vurmare som faktiskt ängar otroligt många inlägg till just det - jag har inte sett set från dig däremot. Själv försöker jag gräva i premisser till påståenden - inte för att jag alltid lycka framställa det begripligt. Oss enhörningar emellan hahahaSå kom då vurmare med på begäran också
Jag har ingen personlig konflikt med dig - jag vet inte vem du är. Jag har ingen aning och om du är individualanarkist eller kristdemokrat eller bägge så är det någonting jag inte har några synpunkter på.
Kanske har du en personlig konflikt med mig - och det får väl i så vall vara så. Det är din grej i så fall.
Det är synd att frågeställningar tas som en klipp och klistra-verkstad. Utveckla istället tankarna så att de blir tydligare, så att premisser synliggörs. Ta inte frågor som personliga påhopp utan skriv istället vad du inte menade och vad du menade.
Du vet att jag inte håller dig ansvarig för en enstaka mening som fultolkas och i syfte att missförstås. Det finns andra som gör det.
Ah, du reagerade på min utläggning om <SDsvans, skrikhöger och vurmare> som i trådarna här brukar försvara 'folket' och dess känslor, behov, uppfattningar osv.
Frågan var om du också hörde till dem, om det var det 'folket' du refererade till. Och du tolkade det som att jag tillskrev dig dettaJa, det är lätt att det blir fel i skrift.
Alla 'labels' som du kallar klipp och klistra är parafraseringar på etiketter från extremhögern.
Här ser du en graf över dödligt våld mot kvinnor i nära relationer fast under en längre tidsperiod. Denna graf utgör ett bra exempel på varför man ska vara försiktig med att dra slutsatser från utfallet ett enskilt år.