• korp3n

    Veganer som har husdjur vad ger ni dem för mat?

    Alltså när man läser på hundmatsförpackningar och kattmatsförpackningar så innehåller de kött både från kycklingar fisk, är inte detta dubbelmoral?

  • Svar på tråden Veganer som har husdjur vad ger ni dem för mat?
  • EnLitenJag
    buddha skrev 2014-03-10 06:20:09 följande:
    ni borde skämmas! ni vet ingenting om hur hens djur har det i verkligheten, men vräker ur er ogrundade anklagelser och ilska, utan något som helst bevis på att vegomat till katter verkligen är så farlig som ni tror. eftersom ingen av her har någon undersökning att gå efter finns det varken bevis för eller emot.
    personen ni anklagar så flitig vill antagligen bara det bästa för sina djur, det kan ni väl gå med på, plus att hen även skyddar andra djur. sen kan man väl gå olika vägar mot samma mål. och som sagt, det finns inget bevis på att det hen håller på med är farlig för djuren.

    samtidig som ni här 'kokar av ilska' så bryr ni er antagligen inte ett sk*t om hur djuren inom industrin har det. t.ex hundratusentals kossor som får total onaturlig kraftfoder dagligen, så att deras mjölkproduktion uppfyller kraven. efter max 5 eller 6 år blir de slaktade, bl.a. pga deras benstomme och inre organ är slut. de är helt enkelt utmärglade. en vanlig ko blir annars lätt över 20år. hur är det med djur inom köttproduktionen, som matas med kraftfoder jämt, så att de växer fortare? och dessa djur plågas dessutom genom för klena utrymmen, understimulans och fysiska övergrepp från andra djur och skötare. hur vore det att 'koka av ilska' där? nej? jag visste väl att ni inte orkade se det stora hela, det tar slut vid den egna tallriken. men att hoppa på en liten djurvän, som egentligen bara vill det bästa för sina och andra djur, detta vill ni inte se.

    vilken dubbelmoral ni har!
    Det spelar ingen roll om hennes djur lever som kungligheter i övrigt. Hon tillgodoser inte deras grundläggande behov.
    Det hon gör (framför allt mot katten) är faktiskt anmälningsbart.

    Och varför skulle vi inte bry oss om köttindustrins konsekvenser?
    Först skäller du på oss för att vi drar ogrundade slutsatser om veganens livsstil, och sedan gör du exakt samma sak själv!
    Jag är starkt emot det du pratar om och är engagerad i ämnet.
  • Tom Araya
    buddha skrev 2014-03-10 06:20:09 följande:
    ni borde skämmas! ni vet ingenting om hur hens djur har det i verkligheten, men vräker ur er ogrundade anklagelser och ilska, utan något som helst bevis på att vegomat till katter verkligen är så farlig som ni tror. eftersom ingen av her har någon undersökning att gå efter finns det varken bevis för eller emot.
    personen ni anklagar så flitig vill antagligen bara det bästa för sina djur, det kan ni väl gå med på, plus att hen även skyddar andra djur. sen kan man väl gå olika vägar mot samma mål. och som sagt, det finns inget bevis på att det hen håller på med är farlig för djuren.

    samtidig som ni här 'kokar av ilska' så bryr ni er antagligen inte ett sk*t om hur djuren inom industrin har det. t.ex hundratusentals kossor som får total onaturlig kraftfoder dagligen, så att deras mjölkproduktion uppfyller kraven. efter max 5 eller 6 år blir de slaktade, bl.a. pga deras benstomme och inre organ är slut. de är helt enkelt utmärglade. en vanlig ko blir annars lätt över 20år. hur är det med djur inom köttproduktionen, som matas med kraftfoder jämt, så att de växer fortare? och dessa djur plågas dessutom genom för klena utrymmen, understimulans och fysiska övergrepp från andra djur och skötare. hur vore det att 'koka av ilska' där? nej? jag visste väl att ni inte orkade se det stora hela, det tar slut vid den egna tallriken. men att hoppa på en liten djurvän, som egentligen bara vill det bästa för sina och andra djur, detta vill ni inte se.

    vilken dubbelmoral ni har!
    Håll dig inte med köttätare om du tycker det är så omoraliskt med att äta kött!
  • Vegetarian01

    Jag äter inte kött på grund utav etiska skäl, däremot fisk någon enstaka gång. Älskar djur och har två katter hemma som självklart får bra mat med hög kötthalt, skulle aldrig någonsin få för mig att ge dom vegankost eftersom katter måste äta kött för att överleva och må bra. 

    Kött innehåller en aminosyra som heter taurin som katter måste få i sig för inte utveckla sjukdomar. Jag kan äta annat för att överleva, det kan inte katten eftersom den är en utpräglad köttätare.
    Jag är väldigt intresserad av katter och har läst mycket om deras näringsbehov för att veta vad som är det bästa att ge dom.

    http://www.kattstatus.se/sida50.html

  • Tom Araya
    Vegetarian01 skrev 2014-05-29 21:16:39 följande:

    Jag äter inte kött på grund utav etiska skäl, däremot fisk någon enstaka gång. Älskar djur och har två katter hemma som självklart får bra mat med hög kötthalt, skulle aldrig någonsin få för mig att ge dom vegankost eftersom katter måste äta kött för att överleva och må bra. 

    Kött innehåller en aminosyra som heter taurin som katter måste få i sig för inte utveckla sjukdomar. Jag kan äta annat för att överleva, det kan inte katten eftersom den är en utpräglad köttätare.
    Jag är väldigt intresserad av katter och har läst mycket om deras näringsbehov för att veta vad som är det bästa att ge dom.

    http://www.kattstatus.se/sida50.html


    Jag förstår inte riktigt detta med att avhålla sig från att äta kött av etiska skäl men ändå välja ett husdjur som måste ha kött. Valet att skaffa husdjur är ditt, valet att skaffa ett husdjur som äter kött är ditt, alltså väljer du att konsumera kött....ser du dubbelmoralen i det?
  • K Kalle
    korp3n skrev 2014-02-23 22:29:06 följande:

    Alltså när man läser på hundmatsförpackningar och kattmatsförpackningar så innehåller de kött både från kycklingar fisk, är inte detta dubbelmoral?


    Det är väl dubbelmoral att ha husdjur över huvud taget om man är vegan.
  • K Kalle
    Pentagram skrev 2014-02-24 08:53:45 följande:

    Hundar och katter är inte allätare på det sätt människor är. De BEHÖVER kött medan människor kan överleva på vegansk kost.

    Så, jag skulle tro att de flesta veganer inte ser något problem med det hela för de hävdar inte att hundar och katter skall leva veganskt.


    Precis. Människor är allätare och alltså är det OK att äta kött.
  • K Kalle
    Shiiva skrev 2014-03-10 10:34:32 följande:

    Visste du förresten att fisk behandlas mycket grymmare än våra andra köttproducerande djur? Fisk har känsel precis som nöt och ko har så de känner hur de blir uppskurna levande och de känner hur de får huvudet bortkapat ändå är det få vegofanatiker som bryr sig. Den enda skillnaden är att de inte ger ljud ifrån sig så därför räknas inte de grymheterna, det är ju bara fisk. Några exempel är att det anses som fint att filea fisk levandes när man gör sushi och lax bedövas inte innan slakt för att det tar för lång tid trots att det är lag på det. Om du tror att burhöns lever trångt har du inte sett en laxodlingsdamm.

    Du ser inte helheten och du saknar vilja att göra rätt. Du vill bara HA rätt. Vilken dubbelmoral.


    Fiskar är ju inte lika gulliga som griskultingar...
  • Vegetarianen
    korp3n skrev 2014-02-23 22:29:06 följande:

    Alltså när man läser på hundmatsförpackningar och kattmatsförpackningar så innehåller de kött både från kycklingar fisk, är inte detta dubbelmoral?


    Dubbelmoral hur då? Om du hört en vegan som säger att det är fel att ge sina katter kött, och ändå gör det. Då är det väl dubbelmoral. Men att vara vegan/eller vegetarian innebär inte att man måste neka sina katter eller andra köttätande djur, rätt kost. 


    En katt tex, är ett rovdjur som ska ha kött. Givetvis ger jag då kött till katterna. 

  • Tom Araya
    Vegetarianen skrev 2016-05-23 14:38:59 följande:

    Dubbelmoral hur då? Om du hört en vegan som säger att det är fel att ge sina katter kött, och ändå gör det. Då är det väl dubbelmoral. Men att vara vegan/eller vegetarian innebär inte att man måste neka sina katter eller andra köttätande djur, rätt kost. 


    En katt tex, är ett rovdjur som ska ha kött. Givetvis ger jag då kött till katterna. 


    Om man är vegan av ideologiska skäl är det dubbelmoral att inte konsekvent undvika att konsumera animaliska produkter.
  • Vegetarianen
    Tom Araya skrev 2016-05-24 16:53:56 följande:
    Om man är vegan av ideologiska skäl är det dubbelmoral att inte konsekvent undvika att konsumera animaliska produkter.

    Kan inte vara dubbelmoral, om man tycker att det är moraliskt rätt att ge köttätande djur/rovdjur kött och själv är vegan för att man inte själv vill äta djur/från djurriket.


    Om man tycker det är fel att helt konsumera alla produkter från djur så är det ju dubbelmoral om man samtidigt köper kött till köttätande djur. Beror ju på vart man satt sin moral som vegan. Alla veganer tänker ju inte lika och sätter inte sina gränser för vad man känner är rätt/fel på samma ställe. 


    Sen helt ärligt, vem har inte dubbelmoral idag? Är någon människa för barnarbete och slavarbete? Troligen ingen. Ändå köper dom flesta kläder och skor, just från såna företag som har slavlöner och slavvillkor för sina arbetare, och där det inte är ovanligt att små barn jobbar. 


    Man kan sträva efter en bättre värld, och göra så gott man kan. Och samtidigt förstå, att det inte alltid går att leva upp till den värld man vill ha. 

  • Tom Araya
    Vegetarianen skrev 2016-05-24 20:12:11 följande:

    Kan inte vara dubbelmoral, om man tycker att det är moraliskt rätt att ge köttätande djur/rovdjur kött och själv är vegan för att man inte själv vill äta djur/från djurriket.


    Såklart det är det då det är ett val att ha ett köttätande djur som husdjur, vilket inte alls är nödvändigt. Vilda rovdjur jagar vilda djur och äter inte kött producerat i människans köttindustri.
    Vegetarianen skrev 2016-05-24 20:12:11 följande:

    Sen helt ärligt, vem har inte dubbelmoral idag? Är någon människa för barnarbete och slavarbete? Troligen ingen. Ändå köper dom flesta kläder och skor, just från såna företag som har slavlöner och slavvillkor för sina arbetare, och där det inte är ovanligt att små barn jobbar. 


    Man kan sträva efter en bättre värld, och göra så gott man kan. Och samtidigt förstå, att det inte alltid går att leva upp till den värld man vill ha. 


    Till viss del rätt, men det är främst berörda arbetsgivare, i andra hand företagen som köper upp kläderna eller lejer ut tillverkningen som har plikten att se över arbetsvillkoren. Jag som konsument ska kunna förvänta mig att de är producerade under shyssta villkor.
  • Vegetarianen
    Tom Araya skrev 2016-04-14 20:25:22 följande:
    Jag förstår inte riktigt detta med att avhålla sig från att äta kött av etiska skäl men ändå välja ett husdjur som måste ha kött. Valet att skaffa husdjur är ditt, valet att skaffa ett husdjur som äter kött är ditt, alltså väljer du att konsumera kött....ser du dubbelmoralen i det?

    Många ggr har man ju redan djuret sedan innan. Och har man skaffat ett djur så har man ju ansvar att ha hand om det så länge den lever. 


    Så var det för mig. Skulle hellre välja hemlösa marsvin än hemlös katter idag.

  • Vegetarianen
    Tom Araya skrev 2016-05-24 20:46:55 följande:
    Såklart det är det då det är ett val att ha ett köttätande djur som husdjur, vilket inte alls är nödvändigt. Vilda rovdjur jagar vilda djur och äter inte kött producerat i människans köttindustri.
    Vegetarianen skrev 2016-05-24 20:12:11 följande:

    Sen helt ärligt, vem har inte dubbelmoral idag? Är någon människa för barnarbete och slavarbete? Troligen ingen. Ändå köper dom flesta kläder och skor, just från såna företag som har slavlöner och slavvillkor för sina arbetare, och där det inte är ovanligt att små barn jobbar. 


    Man kan sträva efter en bättre värld, och göra så gott man kan. Och samtidigt förstå, att det inte alltid går att leva upp till den värld man vill ha. 


    Till viss del rätt, men det är främst berörda arbetsgivare, i andra hand företagen som köper upp kläderna eller lejer ut tillverkningen som har plikten att se över arbetsvillkoren. Jag som konsument ska kunna förvänta mig att de är producerade under shyssta villkor.

    Nej, såklart inte nödvändigt att välja ett köttätande djur om man är vegan. Men om man har tex katter innan (som lever ca 20 år) så är det ju en helt annan sak. Man har ett ansvar att ta hand om dom djur man skaffat, och lämnar inte bort dom om man en gång tagit sig an dom. Vilda rovdjur äter vilda djur ja. Men katter är inte vilda rovdjur, finns förövrigt inga vilda rovdjur vi kan ha som husdjur. Husdjur är dominicerade djur och går inte att jämföra med vilda rovdjur som tiger eller räv. En katt skulle svälta ihjäl om man inte gav dom mat. Även om dom eventuellt äter lite råttor, så är det inget dom har en chans att klara sig på. 

    Ja och då ska jag som konsument förvänta mig att köttet i kattmaten är producerade under schyssta villkor? Och därför är min moral fri då också? Så då är det ingen dubbelmoral här heller då? Precis lika lite som en person tar avstånd från barn som slavar ihop ens kläder, men ändå köper dom. 


    Sen är det alltid intressant att veganer får höra från allätare att dom inte gör tillräckligt eller bör göra mer och ha bättre moral. När personerna som oftast (nästan alltid) säger det inte själva gör ett smack för att förbättra världen, tar beslut som gynnar andra framför en själv. 


    Kan ha lite att göra med, att en del veganer är lite dumma där. Och säger att dom är veganer för att då lider ingen av deras sätt att leva. Vilket är långt ifrån sant, (speciellt om personen köper kattmat) då någon alltid lider bara av våran existens. I alla möjliga led. Men alla veganer/vegetarianer har olika moral och skäl till varför de är veganer. Finns tex olika ideologier inom veganism. Så går inte tro att alla är det av samma principer. 


    Så står ändå fast vid att det är bara dubbelmoral om man har sagt att det är helt fel att konsumera alla djurprodukter, kattmat osv och så går man ändå och köper det. Men har man inte den moralen, alltså man tycker det är försvarbart att ge köttätande djur kött men avstår själv kött för att människan kan leva utan kött. Så är det en helt annan sak. 

Svar på tråden Veganer som har husdjur vad ger ni dem för mat?