• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Elaaunna

[quote=74992738][quote-nick]trött usa pendlare skrev 2015-03-11 12:16:07 följande:[/quote-nick]

Idag kl 09.23 fick vi svar!!!

2år TUT!!!

Är så otroligt lycklig!

Grattis!!! Man blir glad av att höra det! Hoppas det löser sig för mig också!

• Ellaa
    trött usa pendlare skrev 2015-03-11 12:16:07 följande:

Idag kl 09.23 fick vi svar!!!

2år TUT!!!

Är så otroligt lycklig!

HEJ! Åh grattis, vad glad jag blir för eran skull, efter 3 år av distans! :D

Hur långt tid tog hela processen? Dvs ansökningsdatum, intervjumail, intervjudagen, beslut?

Kan gissa hur glad din partner lär ha blivit! :D

Vart i USA är din partner ifrån?
  • Ellaa
    Anonym (va??) skrev 2015-02-18 14:44:44 följande:

Australien

Ansökan 13 Aug

Mail om intervju i mitten av Dec

Intervju 16 Jan

Växjö

Har inte hört något efter intervjun. Bara väntar på beslut. Vi är gifta och har varit reg hos svenska skatteverket i 3 år. Hans intervju tog 10 minuter. Tycks alltså vara ett enkelt beslut att fatta men ingenting händer. Jag vill bara poängtera att det finns ingen logik i MIGs arbete och det är fullständigt hopplöst att försöka planera. Vad som helst kan hända med ansökan, flyktingströmmar, personal på semester, nya rutiner osv. Mitt råd till dig är att inte göra stora personliga beslut medan ni väntar. Hoppas det hjälper dig.

Ovanstående person sökte in vad jag läst sista Augusti och hade intervjun vid slutet av februari och fått svar nu...... Ni är nog näst! =) Tänkte på ert ärende då ni har någorlunda liknande datum!
  • Mimmipigg

Jag är så frusterad på allt just nu men jag ger fan inte upp! Jag har nu varit i kontakt med vår "nya" enhet Västerås 3 gånger angående anledningen för varför vi blivit förflyttade dit. Alla tre gångerna har de sagt (olika personer som svarat) att det finns ingen notering varför det hänt och alla har sagt att vår ansökan ser komplett ut. Igår fick jag reda på teamledarens namn och mailade henne direkt.... Inget svar än :/ Idag när jag ringde fick jag reda på de två handläggare i Örebro som kollat på vårt ärende och nån av dem är ju den som ansett att vi behöver vidare utredning. Ena var sjuk idag och den andra har jag bara mailadress till men när jag skicka mail kom det tillbaka och sa ingen mottagare :/ Ska ringa migrationsverkets växel imorgon o fråga om nummer till denne oxå samt rätt mailadress.. De ska fan få stå till svars till varför de bestämt att skicka vårt ärende vidare. Alla jag prata med tidigare under de mer än 20 gångerna jag vart i kontakt med migrationsverket har sagt att vårt ansökan är komplett så varför i hela fridens namn ska de göra mer jobb med o skicka oss vidare för utredning när de redan är så överbelastade?? Fattar lixom inte logiken med det. Vi har skickat in massor med bevis. Flygbiljetter samt passtämplar på två resor jag gjort till honom sen vi skickade in ansökan i Augusti-2014. Bilder, tågbiljetter som bevisar att vi träffats under tiden han var i sverige, skypeloggen och sagt att vi mer än gärna skickar in facebookchatten på mer än 1000 sidor om de vill ha den (då det inte fanns plats o skicka in den när vi fick kompletteringsmailet). Svarar inte dessa handläggare på varför tänker jag gå högre upp för såhär kan man bara inte behandla folk! Ingen ska behöva bli tvingad till att vänta med att få leva ihop med den man älskar. The heart wants what it wants!

• Anonym (va??)
    Ellaa skrev 2015-03-11 14:30:05 följande:
    Ovanstående person sökte in vad jag läst sista Augusti och hade intervjun vid slutet av februari och fått svar nu...... Ni är nog näst! =) Tänkte på ert ärende då ni har någorlunda liknande datum!
    Ja kanske Ellaa men jag vet inte. Det här jäkla kösystemet som dom hänvisar till hela tiden! Alltså jag blir helt jäkla förstörd när jag hör det i örat varje gång jag ringer och sen VET vi här på familjeliv att det inte följs. Frustrerande att inte kunna prata tillbaka. Dom lyssnar ju inte.

Och dom vägrade ge ut teamleader eller enhetschef idag. Kändes som om hon anklagade mig för att vilja tränka mig i kön. Men det är det sista jag vill - jag vill bara  ha svar på mina frågor om varför en ansökan fick beslut innan mig som legat i samma enhet. Idag bevisades det ju åter igen att kösystemet inte följs. Jag har väntat i två veckor längre - i samma enhet! Liknande länder.

Vi vet ju alla vad det betyder när dom "råkar" hoppa över ens datum  - flera månaders mer väntan och ovisshet kan det betyda. Utan några svar, utan någon inblick (mimmipigg tex. fy fanken alltså).

GRATTIS trött USA pendlare, jag är mycket glad för er positiva beslut!

Och tack Ellaa för uppmuntran. Jag hoppas du har rätt och inte jag!
  • Mimmipigg
    Anonym (va??) skrev 2015-03-11 16:28:54 följande:
    Ja kanske Ellaa men jag vet inte. Det här jäkla kösystemet som dom hänvisar till hela tiden! Alltså jag blir helt jäkla förstörd när jag hör det i örat varje gång jag ringer och sen VET vi här på familjeliv att det inte följs. Frustrerande att inte kunna prata tillbaka. Dom lyssnar ju inte.

Och dom vägrade ge ut teamleader eller enhetschef idag. Kändes som om hon anklagade mig för att vilja tränka mig i kön. Men det är det sista jag vill - jag vill bara  ha svar på mina frågor om varför en ansökan fick beslut innan mig som legat i samma enhet. Idag bevisades det ju åter igen att kösystemet inte följs. Jag har väntat i två veckor längre - i samma enhet! Liknande länder.

Vi vet ju alla vad det betyder när dom "råkar" hoppa över ens datum  - flera månaders mer väntan och ovisshet kan det betyda. Utan några svar, utan någon inblick (mimmipigg tex. fy fanken alltså).

GRATTIS trött USA pendlare, jag är mycket glad för er positiva beslut!

Och tack Ellaa för uppmuntran. Jag hoppas du har rätt och inte jag!
    Ett tips jag kan ge er som försöker få tag på namn på handläggare, teamledare, enhetschefer o enhetsnummer är att ringa växeln istället. De har alltid gett mig den kontaktinformationen som jag velat ha utan några sura miner :) Man ringer det vanliga numret till migrationsverket och väljer knappval 3 tror jag att det är i början :)
  • linaaa30

Hejsan! för er som fått positivt svar, jag undrar hur länge era män väntade från beslut till resan till sverige eller planerar vänta? Är lite orolig att det finns en viss tid man måste följa då min fästman har en del saker kvar att fixa innan han kan flytta och vi väntar beslut snart. Någon som har nån aning??

• eelinn

Jag och min pojkvän ansökte den 17 September 2014 och vi fick mail om intervju idag :) Min pojkvän kommer ifrån Mexico.

• jagejetteglad

Min fru kommer från bosnien sarajevo, hon var hos mig i 3 månader sen fick hon åka tillbaka. I januari var jag i bosnien på ambassaden med henne, och vi lämnade in alla papper, hon fick tid till intervju direkt och hon hade intervju den 25 februari. Igår fick jag hem ett formulär, vilket jag skrev på direkt och skickade det igår innan klockan 6. Idag när jag kom hem från jobbet så loggade jag in migrationsverkets sida, och där stod det att beslut har fattats. Det gick rätt så snabbt. Så imorgon väntar man in ett lyckligt brev får man hoppas.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid